Senaste nytt

Ombokad från Miami-Oslo-Köpenhamn med SAS till Miami-Frankfurt-Köpenhamn med Lufthansa

Bankiren

Medlem
Hej,

Jag hade hemfärden idag (tisdag) från Miami bokad i SAS business, men fick nyss ett mejl om att den är ombokad till LH463 i business.

Är det någon här som kan berätta om det är stor skillnad mellan SAS och LH? LH verkar också ha fully flat-sängar, men är det i övrigt likvärdigt med SAS?

Tror ni att det finns någon chans att man kan uppgraderas till First Class på något sätt?

/Bankiren
 

palmen

Moderator
Hej,

Jag hade hemfärden idag (tisdag) från Miami bokad i SAS business, men fick nyss ett mejl om att den är ombokad till LH463 i business.

Är det någon här som kan berätta om det är stor skillnad mellan SAS och LH? LH verkar också ha fully flat-sängar, men är det i övrigt likvärdigt med SAS?

Tror ni att det finns någon chans att man kan uppgraderas till First Class på något sätt?

/Bankiren
Du kan säkert casha dig till First till en kostnad av 10-20k per person om de säljer detta på flygplatsen.

Det är ungefär same same, Lufthansa lite mer konsistenta i service. Sängen blir dock smalare än sas i nedfällt läge vilket kan vara lite jobbigt om man är lång. De flyger med 2-2-2 och SAS flyger 1-2-1. På dagflighter är det vissa som gillar Lufthansa bättre än SAS, medan på nattflighter brukar SAS vara bättre.
 

Alf

Medlem
Den största skillnaden tycker jag är servicen. Lufthansa har alla gånger jag åkt i deras business på longhaul hållit en betydligt sämre service än SAS. Men det är ju nattflyg hem så det gäller ju att sova och komforten skiljer inte nämnvärt. Det är ganska stor businessavdelning på A380 (om dom fortfarande flyger med A380 från MIA), vilket man kan tycka lite olika om.
 

Bankiren

Medlem
Tack för era svar! :)

Det blev business MIA-FRA med Lufthansa, och det var verkligen den värsta resan någonsin. :(

Framför oss fanns det en familj med två barn. Det ena barnet skrek konstant hela (!) resan, det andra (äldre) barnet blinkade med läslampa, hängde över stolen etc. Mitt i allt det här eländet grät mamman vid ett flertal tillfällen. Och när pappan gick runt med barnet som skrek i famnen och ut i mitten mellan de två businesskabinerna, så var det nog på väg att bli slagsmål. En man i den andra kabinen blev nämligen förbannad över att han förstör för alla andra, och de började tjafsa. Så pappan gav då ifrån sig barnet till mamman och gick tillbaka ut i korridoren, men då tror jag att den andra mannen var på väg tillbaka till sin plats. Kommer inte riktigt ihåg vad den mannen sa när han gick till sin plats, men det var typ ”fucking dickhead”. Haha, det var underhållning på hög nivå!

Utöver detta var inte wi-fi inkluderat (trots att det ingår i den ursprungliga SAS-bokningen).

Skrev i alla fall ett mejl till SAS kundtjänst, och de svarade på några timmar att de kompenserar oss med 10 000 EB-poäng vardera. Får väl tycka att 20 000 poäng totalt i kompensation för en resa som kostade 50 000 poäng med en voucher är okej, men jag sov trots allt inte en sekund under hela resan.
 

palmen

Moderator
Utöver detta var inte wi-fi inkluderat (trots att det ingår i den ursprungliga SAS-bokningen).
Det är inget Lufthansa tar hänsyn till vad du erbjuds på sas när du blivit ombokad. Du verkar ju dock fått en del kompensation av sas för detta.

Skrikande barn är ju svårt, kan förstå om folk blir irriterade om man går runt med ett skrikande barn så alla blir störda. Men å andra sidan så försöker de få barnet att bli lugnare för att alla ska få det bättre. Öronproppar och hörlurar brukar dock hjälpa någorlunda.
 

Alf

Medlem
Tack för era svar! :)

Det blev business MIA-FRA med Lufthansa, och det var verkligen den värsta resan någonsin. :(

Framför oss fanns det en familj med två barn. Det ena barnet skrek konstant hela (!) resan, det andra (äldre) barnet blinkade med läslampa, hängde över stolen etc. Mitt i allt det här eländet grät mamman vid ett flertal tillfällen. Och när pappan gick runt med barnet som skrek i famnen och ut i mitten mellan de två businesskabinerna, så var det nog på väg att bli slagsmål. En man i den andra kabinen blev nämligen förbannad över att han förstör för alla andra, och de började tjafsa. Så pappan gav då ifrån sig barnet till mamman och gick tillbaka ut i korridoren, men då tror jag att den andra mannen var på väg tillbaka till sin plats. Kommer inte riktigt ihåg vad den mannen sa när han gick till sin plats, men det var typ ”fucking dickhead”. Haha, det var underhållning på hög nivå!

Utöver detta var inte wi-fi inkluderat (trots att det ingår i den ursprungliga SAS-bokningen).

Skrev i alla fall ett mejl till SAS kundtjänst, och de svarade på några timmar att de kompenserar oss med 10 000 EB-poäng vardera. Får väl tycka att 20 000 poäng totalt i kompensation för en resa som kostade 50 000 poäng med en voucher är okej, men jag sov trots allt inte en sekund under hela resan.

Du kommenterar inte servicenivån på LH, vad tyckte du om den jämfört med SAS?

Skrikande barn i business träffar man numera på hos de flesta flygbolag så det är inget unikt för LH. Jag hade samma upplevelse när jag flög med BA från Antigua i våras. En barnfamilj med två små barn som skrek utav bara den i början av flygningen. Men dom somnade efter någon timme så det blev lugnt. Föräldrarna gjorde allt dom kunde för att de skulle bli tysta och lugna men det är inte alltid så lätt. Det är tråkigt både för föräldrarna och resten av passagerarna. Enda lösningen är en separat kabin för föräldrar med barn, men det hörs ändå. Det har också ökat ganska mycket med barnfamiljer i businessklass genom åren. Man får nog acceptera detta även när man flyger business. Däremot är jag mer tveksam om små barn skall tillåtas i First. Om jag hade små barn som jag vet skulle skrika eller störa på annat vis skulle jag inte välja First. Det finns ju de flygbolag som inte tillåter barn i First, Malaysia Airways är ett av dessa.
 

Wyll

Medlem
Om jag hade små barn som jag vet skulle skrika eller störa på annat vis skulle jag inte välja First. Det finns ju de flygbolag som inte tillåter barn i First, Malaysia Airways är ett av dessa.

Jag håller med dig! Vet man om att man snarkar högt, luktar illa, klagar på service eller är allmänt störig ska man inte boka First! Sen om man är 55 eller 5 tycker jag inte spelar någon roll. Jo kanske att om man är 55 borde man inse att man ska uppföra sig vs om man är 5 kanske man kan ha mer förståelse….

Vill man resa utan barn kan man boka Private Jet!
 

Bankiren

Medlem
Det är inget Lufthansa tar hänsyn till vad du erbjuds på sas när du blivit ombokad. Du verkar ju dock fått en del kompensation av sas för detta.

Blev bara lite förvånad över att man inte blir ombokad till en flight med liknande villkor. Glömde skriva det i förra inlägget att SAS även skrev att de betalar för kostnaden för wi-fi om vi skickar in kvitton, men vi skaffade aldrig det under flighten. Men bra att de även ville kompensera oss för det. :)

Du kommenterar inte servicenivån på LH, vad tyckte du om den jämfört med SAS?

När vi flög till CPH-MIA var det med SAS (min första gång i businessklass), så jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag tycker att Lufthansa kändes mer personliga i sitt sätt att hantera passagerarna. I början av flighten gick en man runt och presenterade sig och tilltalade oss med våra namn och frågade om vi ville ha något att dricka. I slutet av flighten tog han i hand, frågade om vi var nöjda med servicen och önskade oss lycka till med anslutningsflyget till Danmark.

Helhetsintrycket hos SAS var dock bättre. Personalen var väl inte lika personliga, men de var samtidigt väldigt trevliga och tillmötesgående i övrigt. Uppmuntrade oss att testa deras ovanligare ölsorter, sa att jag kan byta om jag inte gillar den mm. Lufthansa fyllde bara på det som man redan hade i glaset (i mitt fall Coca-Cola). Uppmuntrade liksom inte till konsumtion.

Fick ju lite ofrivilligt testa LH den här gången, men jag skulle inte välja deras business framför SAS nu när jag har testat båda. En annan sak som är bra i SAS kabin är att deras stoluppsättning är 1-2-1 medan den var 2-2-2 hos LH. Så sitter man vid fönstrena måste man störa sin medpassagerare om man vill lämna platsen. I övrigt känns färgsättningen lyxigare hos SAS, men kabinerna är nog lika skitiga.

Man får nog acceptera detta även när man flyger business. Däremot är jag mer tveksam om små barn skall tillåtas i First. Om jag hade små barn som jag vet skulle skrika eller störa på annat vis skulle jag inte välja First. Det finns ju de flygbolag som inte tillåter barn i First, Malaysia Airways är ett av dessa.

Jag tycker verkligen inte att det är passande med skrikande småbarn i businessklass och uppåt, men jag är kanske ovanligt barnfientlig (har inga barn själv). :D Nu hade vi förvisso bokat med poäng, men jag hade blivit väldigt irriterad om jag hade betalat fullt pris och upplevt det här. :eek:
 

Alf

Medlem
Blev bara lite förvånad över att man inte blir ombokad till en flight med liknande villkor. Glömde skriva det i förra inlägget att SAS även skrev att de betalar för kostnaden för wi-fi om vi skickar in kvitton, men vi skaffade aldrig det under flighten. Men bra att de även ville kompensera oss för det. :)



När vi flög till CPH-MIA var det med SAS (min första gång i businessklass), så jag har inte så mycket att jämföra med. Men jag tycker att Lufthansa kändes mer personliga i sitt sätt att hantera passagerarna. I början av flighten gick en man runt och presenterade sig och tilltalade oss med våra namn och frågade om vi ville ha något att dricka. I slutet av flighten tog han i hand, frågade om vi var nöjda med servicen och önskade oss lycka till med anslutningsflyget till Danmark.

Helhetsintrycket hos SAS var dock bättre. Personalen var väl inte lika personliga, men de var samtidigt väldigt trevliga och tillmötesgående i övrigt. Uppmuntrade oss att testa deras ovanligare ölsorter, sa att jag kan byta om jag inte gillar den mm. Lufthansa fyllde bara på det som man redan hade i glaset (i mitt fall Coca-Cola). Uppmuntrade liksom inte till konsumtion.

Fick ju lite ofrivilligt testa LH den här gången, men jag skulle inte välja deras business framför SAS nu när jag har testat båda. En annan sak som är bra i SAS kabin är att deras stoluppsättning är 1-2-1 medan den var 2-2-2 hos LH. Så sitter man vid fönstrena måste man störa sin medpassagerare om man vill lämna platsen. I övrigt känns färgsättningen lyxigare hos SAS, men kabinerna är nog lika skitiga.



Jag tycker verkligen inte att det är passande med skrikande småbarn i businessklass och uppåt, men jag är kanske ovanligt barnfientlig (har inga barn själv). :D Nu hade vi förvisso bokat med poäng, men jag hade blivit väldigt irriterad om jag hade betalat fullt pris och upplevt det här. :eek:

Det låter ju glädjande att LH förbättrat servicen. Jag har tidigare upplevt det tvärtom att deras cabinbesättning varit nonchalanta och snudd på ovänliga. Det är av den anledningen jag för länge sedan valde bort LH på långflygningar. Jag tycker väldigt illa om att man skall behöva tjata sig till påfyllning av vinglaset i samband med att man äter mat. Det tillhör normal servicenivå att fylla på ett tomt vinglas. Tyvärr är många flygbolag usla på detta.

Nu kan man ju inte förbjuda barn i business, men visst är det tråkigt när dom skriker mestadels av tiden speciellt på en nattflygning. Det finns ju många anledningar att dom skriker, trötthet, ont i öronen pga trycket mm. För det mesta går det över efter några timmar så det blir lugnt. Jag tycker inte du skall skilja på om du använder poäng eller betalt resan själv med pengar eller arbetsgivaren betalt resan, det skall vara samma krav på service och upplevelse.
 
Toppen