Senaste nytt

Nya regler för incheckat baggage och separata biljetter

thsred

Medlem
Är det egentligen inte ett sätt att komma ifrån vissa lågprisresebyråers ihopklippning av biljetter. Min sambo har ett konstant behov av att boka via webresebyråer för att få billiga biljetter och där lägger de ibland ihop enkelresor för att få ett billigare pris. De upplyser dock om det så det sker inte i smyg. Det blir ju samma PNR men olika biljettnummer och jag kan förstå att flygbolagen inte vill ta ansvar för den bokningen.
 

AABack2ARN

Medlem
Har kollat lite närmare på min kommande resa till Hawaii

Stockholm-London med British Airways (marketed by American)
London-Honolulu med American Airlines
Honolulu-Maui med Hawaiian Airlines (marketed by American)
<Stannar på Maui>
Maui-Honolulu med Hawaiian Airlines (marketed by Hawaiian)
<Stannar i Honolulu>
Honolulu-London med American
London-Stockholm med British Airways (marketed by American)

Allt bokat via American i en (1) transaktion

En biljett (stock=001) på resan Stockholm-Maui och Honolulu-Stockholm
En biljett (stock=173) på resan Maui-Honolulu

Det finns ett PNR för American Airlines där hela resan syns. Defintivt ett Sabre-PNR
Det finns ett PNR för de av British Airways utförda segmenten Stockholm-London och London-Stockholm. Definitivt ett Amadeus-PNR
Det finns ett PNR för de av Hawaiian utförda segmenten Honolulu-Maui och Maui-Honolulu som alltså innehåller två biljettnummer! Vet inte vilket GDS som Hawaiian använder sig av.

(Att det blev en separat biljett för sträckan Maui-Honolulu beror på att I-klass inte tillät stopover denna gång.)

Jag tror det stora flertalet passagerare inte kommer drabbas av denna typ av ändringar då de reser på ganska enkla biljetter men det är just i de fall när många bolag är inblandade som det krånglar. Och eftersom incheckningsagenter idag har liten möjlighet (och vilja) att förstå hur det hänger ihop kommer de med stor säkerhet ta det säkra före det osäkra och ta ut avgifter i tveksamma fall som man sedan skall kräva tillbaka när man kommer hem. Agenterna vet att de personligen riskerar större problem om de inte slaviskt följer direktiven från det upphandlade bolaget än om de försöker få kunden nöjd där och då.

Dessutom kan det uppstå situationer där man har rätt att ta med tre eller fyra baggage på långsträckan (och kanske räknar med det) som man behöver betala för vid incheckning för att man råkar hamna hos "fel" bolag pga codeshare. Och dessutom tar en del bolag tar mer eller mindre hutlösa avgifter för kolli nummer tre och högre.

Visst är det ett sätt för bolagen att försöka komma runt kreativa bokningar men tyvärr riskerar man sätta en hel del personer på pottkanten som har ett behov av avancerade bokningar.
 

thsred

Medlem
Har kollat lite närmare på min kommande resa till Hawaii

Stockholm-London med British Airways (marketed by American)
London-Honolulu med American Airlines
Honolulu-Maui med Hawaiian Airlines (marketed by American)
<Stannar på Maui>
Maui-Honolulu med Hawaiian Airlines (marketed by Hawaiian)
<Stannar i Honolulu>
Honolulu-London med American
London-Stockholm med British Airways (marketed by American)

Allt bokat via American i en (1) transaktion

En biljett (stock=001) på resan Stockholm-Maui och Honolulu-Stockholm
En biljett (stock=173) på resan Maui-Honolulu

Det finns ett PNR för American Airlines där hela resan syns. Defintivt ett Sabre-PNR
Det finns ett PNR för de av British Airways utförda segmenten Stockholm-London och London-Stockholm. Definitivt ett Amadeus-PNR
Det finns ett PNR för de av Hawaiian utförda segmenten Honolulu-Maui och Maui-Honolulu som alltså innehåller två biljettnummer! Vet inte vilket GDS som Hawaiian använder sig av.

(Att det blev en separat biljett för sträckan Maui-Honolulu beror på att I-klass inte tillät stopover denna gång.)

Jag tror det stora flertalet passagerare inte kommer drabbas av denna typ av ändringar då de reser på ganska enkla biljetter men det är just i de fall när många bolag är inblandade som det krånglar. Och eftersom incheckningsagenter idag har liten möjlighet (och vilja) att förstå hur det hänger ihop kommer de med stor säkerhet ta det säkra före det osäkra och ta ut avgifter i tveksamma fall som man sedan skall kräva tillbaka när man kommer hem. Agenterna vet att de personligen riskerar större problem om de inte slaviskt följer direktiven från det upphandlade bolaget än om de försöker få kunden nöjd där och då.

Dessutom kan det uppstå situationer där man har rätt att ta med tre eller fyra baggage på långsträckan (och kanske räknar med det) som man behöver betala för vid incheckning för att man råkar hamna hos "fel" bolag pga codeshare. Och dessutom tar en del bolag tar mer eller mindre hutlösa avgifter för kolli nummer tre och högre.

Visst är det ett sätt för bolagen att försöka komma runt kreativa bokningar men tyvärr riskerar man sätta en hel del personer på pottkanten som har ett behov av avancerade bokningar.

Då anser de väl att kostnaden för kreativa bokningar är högre än de klagomål som de kommer att få från de med avancerade bokningar. Problemet ligger nog i att det är betydligt fler antal kreativa bokningar jämfört med avancerade bokningar.
 

AABack2ARN

Medlem
Då anser de väl att kostnaden för kreativa bokningar är högre än de klagomål som de kommer att få från de med avancerade bokningar. Problemet ligger nog i att det är betydligt fler antal kreativa bokningar jämfört med avancerade bokningar.

Så är det nog. Och eftersom de flesta bolag vandrar samma väg ner mot avgrunden blir det ändå inga större problem eftersom vi som kunder inte kan vända sig någon annanstans :(

På resan ovan ser jag egentligen inga problem annat än att Hawaiian Airlines troligen kommer kräva betalt för väskorna vid incheckningen på Maui då de ser flyget Maui-Honolulu som en separat resa skild från den internationella biljetten. Kommer givetvis klaga lite men räknar nog med att få punga ut 2x17USD eller vad det nu kostar i år. Tidigare har biljetten tillåtit stopover och då har även interisland-segmentet hamnat på 001-stock trots ett HA-nummer på flyget vilket medfört att gamla klassiska baggageregler gällt.
 

Johanna

Medlem
Jag har även tidigare behövt hämta och checka in mitt bagage på mellanlandningar i USA. Mitt minne är att det gått smidigt. Så jag är förvånad över att det är nytt.
 

thsred

Medlem
Jag har även tidigare behövt hämta och checka in mitt bagage på mellanlandningar i USA. Mitt minne är att det gått smidigt. Så jag är förvånad över att det är nytt.

Har inte bagaget egentligen varit genomcheckat till destinationen (alltså att den redan har en tagg där din slutdestination står). Du måste ju ta den genom tullfiltret oavsett men sedan kan du lite beroende på hur det ser ut bara lämna den på ett band. Nu måste du ju få en ny tagg om det är olika biljetter (och det har du väl inte behövt tidigare i USA).
 

Johanna

Medlem
Har inte bagaget egentligen varit genomcheckat till destinationen (alltså att den redan har en tagg där din slutdestination står). Du måste ju ta den genom tullfiltret oavsett men sedan kan du lite beroende på hur det ser ut bara lämna den på ett band. Nu måste du ju få en ny tagg om det är olika biljetter (och det har du väl inte behövt tidigare i USA).
Kanske, mitt minne säger att jag hämtat det och sen gått till ett annat ställe ganska nära där de checkat in de (eller vad som hänt) till slutdestinationen. Det har varit en smidig process. Jag har alltså inte behövt gå ut i någon hall och ställt mig i kö till incheckningsdisk
 
Toppen