Så länge det är samma PNR bör det inte bli något problem.
Har kollat lite närmare på min kommande resa till Hawaii
Stockholm-London med British Airways (marketed by American)
London-Honolulu med American Airlines
Honolulu-Maui med Hawaiian Airlines (marketed by American)
<Stannar på Maui>
Maui-Honolulu med Hawaiian Airlines (marketed by Hawaiian)
<Stannar i Honolulu>
Honolulu-London med American
London-Stockholm med British Airways (marketed by American)
Allt bokat via American i en (1) transaktion
En biljett (stock=001) på resan Stockholm-Maui och Honolulu-Stockholm
En biljett (stock=173) på resan Maui-Honolulu
Det finns ett PNR för American Airlines där hela resan syns. Defintivt ett Sabre-PNR
Det finns ett PNR för de av British Airways utförda segmenten Stockholm-London och London-Stockholm. Definitivt ett Amadeus-PNR
Det finns ett PNR för de av Hawaiian utförda segmenten Honolulu-Maui och Maui-Honolulu som alltså innehåller två biljettnummer! Vet inte vilket GDS som Hawaiian använder sig av.
(Att det blev en separat biljett för sträckan Maui-Honolulu beror på att I-klass inte tillät stopover denna gång.)
Jag tror det stora flertalet passagerare inte kommer drabbas av denna typ av ändringar då de reser på ganska enkla biljetter men det är just i de fall när många bolag är inblandade som det krånglar. Och eftersom incheckningsagenter idag har liten möjlighet (och vilja) att förstå hur det hänger ihop kommer de med stor säkerhet ta det säkra före det osäkra och ta ut avgifter i tveksamma fall som man sedan skall kräva tillbaka när man kommer hem. Agenterna vet att de personligen riskerar större problem om de inte slaviskt följer direktiven från det upphandlade bolaget än om de försöker få kunden nöjd där och då.
Dessutom kan det uppstå situationer där man har rätt att ta med tre eller fyra baggage på långsträckan (och kanske räknar med det) som man behöver betala för vid incheckning för att man råkar hamna hos "fel" bolag pga codeshare. Och dessutom tar en del bolag tar mer eller mindre hutlösa avgifter för kolli nummer tre och högre.
Visst är det ett sätt för bolagen att försöka komma runt kreativa bokningar men tyvärr riskerar man sätta en hel del personer på pottkanten som har ett behov av avancerade bokningar.
Då anser de väl att kostnaden för kreativa bokningar är högre än de klagomål som de kommer att få från de med avancerade bokningar. Problemet ligger nog i att det är betydligt fler antal kreativa bokningar jämfört med avancerade bokningar.
Jag har även tidigare behövt hämta och checka in mitt bagage på mellanlandningar i USA. Mitt minne är att det gått smidigt. Så jag är förvånad över att det är nytt.
Kanske, mitt minne säger att jag hämtat det och sen gått till ett annat ställe ganska nära där de checkat in de (eller vad som hänt) till slutdestinationen. Det har varit en smidig process. Jag har alltså inte behövt gå ut i någon hall och ställt mig i kö till incheckningsdiskHar inte bagaget egentligen varit genomcheckat till destinationen (alltså att den redan har en tagg där din slutdestination står). Du måste ju ta den genom tullfiltret oavsett men sedan kan du lite beroende på hur det ser ut bara lämna den på ett band. Nu måste du ju få en ny tagg om det är olika biljetter (och det har du väl inte behövt tidigare i USA).