Senaste nytt

Nya Alitalia presenteras 4 Juni

Palazzi

Medlem
Sipprat ut lite info!
Verkar som om liveryn blir speciell: Grundfärgen blir samma sandfärgade variant som Etihad, italienska flaggan på stjärtfenan....men med raka linjer istället för böjda (mycket skarpare färger också).

Alitalia kommer får AL i flaggans färger o Italia i grått med samma font som Etihad själva.

Interiören blir grått läder från poltrona frau o ljusa träslag.

Y+ försvinner o man kommer vässa business för att snarare närma sig första klass. Detta för att Etihad vill att Italien ska agera knutpunkt mot Sydamerika, och att Etihads kunder ska nöja sig med kvaliteten.

Vad som händer på kortlinjen återstår att se. Vissa hävdar att man komma införa dedikerade businesssäten likt Air Serbia, men andra (inkl mig) tvivlar då landet har en av världens högsta koncentrationer av lågprisflyg.
 

Dr. Miles

Expert
Kommer de att avskaffa Boeing 777? I så fall Buenos Aires, Sao Paulo och Tokyo kommer att försvinna från deras linjenät om det inte blir stop någonstans.
Airbus A330 har inte så lång räckvidd väl?
 

Palazzi

Medlem
Kommer de att avskaffa Boeing 777? I så fall Buenos Aires, Sao Paulo och Tokyo kommer att försvinna från deras linjenät om det inte blir stop någonstans.
Airbus A330 har inte så lång räckvidd väl?

nejdå, jag som missade en flygplanstyp. Kommer t.o.m. nya 777ER under 2016
 

Homer

Medlem

Palazzi

Medlem
Livestream igång, och jag är bänkad.

Kan konstatera hittils:
Liveryn är mycket tråkigare än befarat. Lite modernare i sin font, men annars precis som förr.
2015 är året för kostnadsreduktion
2016 mål om Break Even
2017 ska man gå med vinst
Man vill skapa europas främsta business class på long haul
Milano, Rom, Venedig, Bologna o Catania får dagliga flygningar till/från Abu Dhabi

Rom får nya långlinjer till: Peking, Seoul, Shanghai, Mexico City, Santiago o San Fransisco (en del dröjer).
Milano mer än dubblar långlinjeavgångar. Nya linjer: Bara Seoul o Shanghai

32% fler Wide Body i flottan
13% färre Narrow Body
Man hämtar planen från Etihads gigantiska order från 2013

Hård utbildning för allt från kabinpersonal till adminstration. Man måste sträva mot ett gemensamt mål (Hallå SAS!?)

Italiensk kabindesign. Nytt matkoncept. Förbättrad servicenivå:

Nya uniformer

Första Wide Body uppdaterad tills idag. Alla wide bodies uppdaterade till sommaren 2016 o alla narrow body till sommaren 2017.

Kabinen ser lätt art deco ut. Svart o beiget läder med rödsvarta kuddar.

Wifi o live-tv på alla långlinjer.

Alla tallrickar/bestick mm byts ut till ny design. Alla produkter av italienska, framstående, designers.

Dine/relax/sleep heter det nya konceptet i Business.

Nya flagship lounger.

Ny business class. Nu får man bli serverad ur en stående meny, när man vill under flygningen. Fokus på säsongsbaserad italiensk mat...och vin.

Premium Economy blir kvar. Får helt ny design.

Ny ekonomiklass. Ser spontant bra ut. Gratis mat, dryck (smoothies? ;) ).

Ombordkonceptet med bättre service o mat (i alla klasser) är igång redan från 1:a Juli!!

Konferrensen slut! Inte ett ord om vad som händer på korta linjer inrikes/europaflygningar.
 

doc

Medlem
Hmm... osedvanligt tråkig uppdatering måste jag säga. Man har flyttat 70-talet fram till 90-talet med tonade färgplattor. Jag hade hoppats på något djärvare vad gäller det grafiska om jag ska vara ärlig.
 
Toppen