Senaste nytt

Ny flyglinje Karlstad-Frankfurt

MarcusC

Medlem
Även en artikel i DI idag ang Jönköpingsbenet och att företagen i Jönköping är med och finansierar...

Får se hur det går.
 

Valley

Medlem
Bara att inse att det aldrig någonsin kommer bli något av vår lilla flygplats. Lär inte dröja innan Frankfurtflyget är en saga all.
Vad kan då detta bero på ? Underlaget finns, det är jag övertygad om.
Är det så enkelt att det är företagen och deras, i många fall, ytterst underliga resepolicy som är orsaken?

Mest intressanta vore att få ta del av den eller de undersökningar som gjordes innan linjen Frankfurt startades. I synnerhet de ekonomiska kalkylerna som borde byggt på det som företagen svarade när det gäller antal reser

Nu har väl inte jag gjort mitt som avbokat mina reser från Karlstad i protest mot att man stannar till i Jönköping. Fast, å andra sidan fungerar Garderoben bättre då jag haft lite jobb att göra i Norge både före och efter reserna.
 

Valley

Medlem
Då börjas det igen (lägger det i samma tråd). Skall linjen bli kvar ?
Frankfurt kan bli London eller Amsterdam - nwt.se - Ditt Värmland, just nu
I princip är det mesta nytt. Ny styrelse, ny VD skall in, kreativa bolagslösningar som fått på pälsen i olika instanser för otillbörlig stöd, och lite till.

Linjen idag går inte ihop sig utan lever på subventioner. Om nu inte den styrande trojkan längre vågar subventionera linjen. Hur tänker man då om man börjar prata om London och Amsterdam?
Får man inte näringslivet att vilja åka via Frankfurt (eller är mellanlandningen i Jönköping problemet) hur skall man då få dem att åka via någon annan flygplats ?

Tror väl det är kört denna gång.
 

Alf

Medlem
Det börjar bli lite komiskt hur våra kommunpampar försöker köpa sej flyglinjer nu för tiden. Förut var det flygbolagen som valde vilka platser man ville flyga på, nu får man betala stora pengar för stt få någon att flyga.

Hade man varit yngre så kunde man ju sökt flygplatschefsjobbet, det är ju riktigt välbetalt. När det gäller flyg verkar kommunen ha riktiga spenderbyxan på sig. Kosta vad det vill bara man skall får en internationell flyglinje. Slöseri med skattepengar, ja definitivt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror de flesta större stockholmslinjer i Sverige går rätt okej, eller?

En intressant fråga i samband med detta är hur länge till BMI kan fortsätta finansiera sin verksamhet med bidrag från naiva kommuner, och i förlängningen om BMI alls kan stå på egna ben när det en dag blir dags att konkurrera marknadsmässigt?

(ja nu ryker avataren, även om jag tycker planet är väldigt fint..)
 

Valley

Medlem
Ny vinkling på problemet.
Nu börjas kommunen prata i termer om att flyglinjen kan liknas vid lokaltrafik. Blir bara bättre och bättre det här :)
(Skall dock sägas att jag vet att det fanns en person som på den "gamla goda tiden", när det fanns en Köpenhamnsförbindelse, faktiskt dagpendlade mellan Karlstad och Köpenhamn.)

Frankfurtlinjen bär sig inte | Värmlands Folkblad
Även den planerade flygupphandlingen kan vara olaglig | Värmlands Folkblad

Kanske trots allt vore idé att ta en ny titt på Köpenhamn, när man ändå håller på. Och så kan man försöka få till avtalet med något *A-bolag så att genomgående biljetter kan erbjudas.
Tycker det finns en tendens att en majoritet av de frekventa resenärerna har avtal med SAS och flyger ut i världen via Stockholm och/eller Köpenhamn, så...........
 

Valley

Medlem
Då var det väl dags igen då.........:)
Ny upphandling anses kunna starta.
Region Värmland: Upphandlingen av flyget kan sätta igång - P4 Värmland | Sveriges Radio
Till detta fanns nyligen återigen en artikel om att man kan se/ser detta som en lokal-/regionaltrafikupphandling

Och om man vill bli VD för flygplatsen har man satt igång den processen också. Först skall man upphandla tjänsten om att rekrytera ny VD.
Om lönen blir densamma är det klart intressant :p
 
Toppen