Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

helgonet

Medlem
Igår köpte jag en low-fare biljett BKK-ARN den 23 juni med DY, 1405kr för ett direktflyg är otroligt bra!

Under bokningsprocessen stod det att flyget DY7206 trafikeras av Hi Fly, som jag lyckades förstå var ett bolag för leasing av flygplan. Enligt denna sida Aircraft and Fleet Lists - ch-aviation.ch så verkar två A340-313 vara leasade av DY, är det kanske dessa "340-300" som Tommy Palomäkis brev nämner i ett tidigare inlägg?

Personligen så bryr jag mig inte om just denna flygning inte blir med en 787a, priset är det som fick mig att snabbt knipa en billig hemresa.
 
Hej,

efter många e-post och långa samtal med DY har jag och min resesällskap avkokat idag vår resa med DY till New York - så ingen rapport från premiär tur... Hoppas återbetalningen sker lite snabbare än inom 8 veckor som jag fick informationen av DY kundservice idag. Varför vi avbokade då?

- DY kan inte leverera den produkten som vi köpt > B787

- Efter att DY bytt flygplans typ har vi blivit omplacerade runt om kring plan så att vi inte sitter bredvid varandra och DY vägrar att flytta oss till likvärdiga seats som vi bokade och betalade först. Argument från DY: "Vi kan inte flytta er på grund av vårt system har delat nya seats till er på grund av flygplansbyte". En av DY kundservice medarbetare kommenterade också att "Du kan köpa seat vid bokningstillfälle men seating är aldrig garanterat oavsett blir det flygplans byte eller inte."

- Dålig kundservice och hantering av oss som resenärer under våren 2013, efter alla problem med Dreamliner blev ett faktum. Information från DY kom till oss som resenärer mycket senare än de skickat ut pressrelease om förändrade planer.

Så ingen shopping, helikoptertur och baseballmatch i New York. Istället blir det någon annan rolig destination med SAS alt Lufthansa. Kan vara att så SAS har skämt bort mig med bra kundservice samt omtänksamhet och kommer att flyga med SK i framtiden före andra alternativ och nej tack till DY på ett bra tag...

Önskar en fortsatt trevlig vecka till er alla.

mvh,
Tommy
 

perhall

Medlem
Är det inte så också att det blir ganska trångt i Economy i DY B787? RÄknar man på body width så är ju A330 med SAS rymligare. Och jag för min del vill inte ha sämre komfort än SAS, Swiss etc. 330/340 i Economy på long haul.../Per
 

Tjaeng

Medlem
Är det inte så också att det blir ganska trångt i Economy i DY B787? RÄknar man på body width så är ju A330 med SAS rymligare. Och jag för min del vill inte ha sämre komfort än SAS, Swiss etc. 330/340 i Economy på long haul.../Per

Dreamlinern har iofs 21cm bredare kabin än A330/340 (549cm vs 528cm enl Wikipedia). Fast ja, det blir ju trängre av att DY kör på 3-3-3 jämfört med 2-4-2 på de flesta A330/340. Fast det finns ju ffa charterbolag som har 9 säten i bredd på airbusen också, så visst går det.
 

perhall

Medlem
Ett extra säte och 21 cm jämfört med det jag tycker är minimistandard - SAS/LH/Swiss/BA long haul, som ändå bara är marginellt dyrare än DY - innebär ca 4,5-5 cm mindre på resterande säten, alt. en smalare gång (kan ju inte bli mycket smalare). Det lär märkas! Har jämfört buss med 45 säten och 49 säten - det är en enorm skillnad!!! En sätesrad mindre gör under./Per
 

OliT

Medlem
Jag bokade en resa till mig och tjejen i augusti när biljetterna till NY släpptes (~2 500 per person) och har nu precis som andra fått mejl om ombokning/avbokning på grund av byte av flygplanstyp. Vid bokningstillfället var lite längre resor (vi har nio dagar nu) dyrare, men eftersom DY nu erbjuder gratis ombokning borde jag ju kunna ändra detta nu. Eller kommer jag få betala mellanskillnad, någon som vet? Om inte, så kan ju vi passa på att utforska lite mer av östkusten (som förutom DC och NY+NYC är något som jag inte sett så mycket av.)
 

dino_81

Medlem
"Planerad" leverans i slutet av juni och sedan inskolning i den nuvarande ordinarie trafiken första månaden.

Enligt Norwgian kommer man att gå ut med information om vilka datum/linjer som är aktuella på deras hemsida.

Kommer absolut att boka in mig på en av turerna i Europa. :)
 
Toppen