Senaste nytt

Nordic Choice Club Platinum

FF#1

Medlem
Det var gött att läsa din post, men jag tror att mitt problem ligger just här:


Chcekade in på Clarion Kalmar och på rummet väntade en skylt med texten "Välkommen kära GULD medlem". Så 30 dagar efter att jag kvalificerat mig för platinum syns det uppenbarligen inte i hotellens system ännu. :(

Intressant, det mesta brukar ju ske "instant" eller i princip det.
 

intuition

Medlem
Ja, det var i stort sett omedelbart på "Mina sidor" och nya kortet var i min hand 2 dagar efter.

Tänkte först att kanske var det så att jag gjorde bokningen som guld, men det stämmer inte heller. Gjorde bokningen 3-4 dagar in på platinum perioden.
 

intuition

Medlem
Frågade rakt ut i dag när jag checkade in vilken status de ser på mig. Får ett svar som antagligen förklarar en del (men också sätter en del frågetecken på deras IT)
- Det är lite konstigt. Bilden på det svarta kortet kommer upp, men samtidigt står det guld på dig. Men du är väl ... platinum?
- Ja, men jag har haft det här problemet ett par gånger.
- Är det uppdaterat, frågar kollegan bredvid.
Sedan gör de ett antal handgrepp för att fixa till det (oklart om det lyckas). Jag får iallafall en rejäl uppgradering och sen-checkout.
 
Last edited:

intuition

Medlem
En återrapportering som kan förklara både mina och andras erfarenheter av uteblivna platinum-förmåner:

Medlemmens status-nivån lagras både i kundkortet och i varje bokning. Av någon anledning finns det en eftersläpning, och även flera dagar efter att mina sidor uppdaterats till platinum kan ens bokningar registreras som om man har guld-nivå. I mitt fall har bokningar gjorda (i inloggat läge på NC's egen hemsida) 6 dagar efter jag nådde platinum registrerats som guld.


Informationen i bokningen är det som hotellen i huvudsak förlitar sig på. När de gör rumsplaneringen och när du checkar in tar de upp bokningen och agerar utifrån vad som står där. Därför kommer nya platinum-medlemmar att behandlas som guld av hotellen om de bokar rum under sin
Poängberäkningen och allt annat som sker på club-nivå utgår från platinum-nivån från dag ett. Det är bara hotellens agerande som utgår från den inaktuella informationen i bokningen.


2 lärdomar:
  1. Den första tiden efter att man blivit platinum-medlem ska man antingen helt avstå från att boka rum eller så får man ringa in till kundtjänst och be dem kontrollera och ev. uppdatera bokningen så att rätt status syns.
  2. Den som är på väg att förlora platinum gör klokt i att boka så mycket framtida rum som möjligt. På så vis kan man "förlänga sin platinum period" med flera månader, åtminstone vad gäller förmåner som rumsuppgraderingar
 

Meazza

Medlem
Saxat från Scandic - Det här gjorde ni inte så bra! | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor :

Jag brukar försöka få till iaf. 60 nätter per år på Radisson för att behålla mitt platinum. Tidigare såg jag även till att behålla platinum på Nordic Choice, men jag tröttnade på dom av olika orsaker och la mina nätter på Scandic istället.
Det vore intressant att höra från @Onelifetolive varför du bröt med Choice?
 
Nu ska vi se...
Det var flera orsaker, men den ena av dom två största anledningarna var följande:

Jag bor oftast 7 nätter i sträck.
På Nordic Choice innebar det att jag fick 7 x 125:- i restaurang-vouchers. På nåder kunde jag vid enstaka tillfällen få använda 2 vouchers samtidigt, men allt som oftast fick jag bara nyttja en åt gången.
Det var ok så länge jag kunde äta lunch på hotellet, men när inte det gick var jag utlämnad till hotellets a'la carte vilken ofta var ganska dyr.
Här blev jag rätt sugen på Scandics lösning där man för det första får 150:-/voucher, men också möjlighet att använda fler checkar vid samma tillfälle.
Vet inte hur många vouchers som har brunnit inne på den usla flexibiliteten NC:s regler medger.
På Scandic har jag kunnat äta ganska fritt (och gratis) för runt 2.100:-/månad.
Bra värde sett på årsbasis.

Den andra anledningen är att Nordic Choice generellt sett är usla på att leverera sina medlemsförmåner utan att man behöver påpeka vad man har rätt till.
Vet inte hur många gånger jag antingen fick upplysa om att skjorttvätt skulle vara gratis, att jag faktiskt ville ha en vattenflaska varje dag - som dom utlovar, att jag borde kunna bli uppgraderad till rum med espressomaskin eftersom dessa fanns lediga osv.
Fruktansvärt irriterande i längden.

Med tanke på tiden jag lägger på hotell varje år vill jag att det ska vara smidigt. Jag vill känna mig välkommen. Jag vill känna mig hemma.
Så är det ofta inte.

Som alltid finns även här undantag.

Hotell 11 i Göteborg är grymt bra.
Även Clarion på Arlanda har varit snälla mot mig ;)

Det och att Red Level lät spännande gjorde att jag lämnade NC.

Vad jag saknar är gymmet på Clarion Hotel Sign, Stockholm och en av receptionisterna på Hotel C i Stockholm (samt hotellets närhet till Arlanda Express).
 
Jag inser att jag kanske verkar gnällig.

Saken är den att jag hör till dom som verkligen uppskattar dom där små sakerna som skiljer den sporadiska kunden från stam-diton.
Jag har absolut råd att köpa mitt eget vatten, men om hotellet kommunicerar:
- Bo 60 nätter hos oss så får du en flaska vatten/läsk per natt.
...så vill jag att dom lever upp till det som lovar.

Jag får en känsla av att många hotell hoppas att man som kund inte ska ha koll på sina förmåner, alternativt att man inte ska orka gnälla om det.
Det - framför glädjen att få visa sina stammisar att dom uppskattar ens lojalitet - sabbar liksom hela upplägget.
 

intuition

Medlem
Jag inser att jag kanske verkar gnällig.

...
Nej, det är ju viktig info för oss andra att höra!
Håller med om att leverera förmånerna utan att kunden frågar efter eller kräver det är A och O. Det är ju det som skapar känslan av att lojaliteten betalar sig. Om man är tvungen att "gnälla" för att få det som de själva lovat att ge, så känns det inte direkt premium...

Tyvärr stor skillnad mellan hotell.
 

palmen

Moderator
Jag inser att jag kanske verkar gnällig.

Saken är den att jag hör till dom som verkligen uppskattar dom där små sakerna som skiljer den sporadiska kunden från stam-diton.
Jag har absolut råd att köpa mitt eget vatten, men om hotellet kommunicerar:
- Bo 60 nätter hos oss så får du en flaska vatten/läsk per natt.
...så vill jag att dom lever upp till det som lovar.

Jag får en känsla av att många hotell hoppas att man som kund inte ska ha koll på sina förmåner, alternativt att man inte ska orka gnälla om det.
Det - framför glädjen att få visa sina stammisar att dom uppskattar ens lojalitet - sabbar liksom hela upplägget.
Jag får en glaskflaska med ramlösa när jag checkar in, står på runmmet men får ingen öppnare så jag kan öppna den :)

Håller med om att det är lite störigt med att 125 kronor kupongen bara går att använda på respektive dag, blir ofta att jag plockar typ 4 flaskor vatten eller motsvarande från "baren" för att nyttja de pengarna (om jag inte äter middag på hotellet).
 
Toppen