Senaste nytt

NewAlitalia - Lufthansa intresserat av att köpa delar av Alitalia

palmen

Moderator
Detta är ett pressmeddelande om att Lufthansa är intresserade utav delar av Alitalia.
Har ingen mer info än så i dagsläget men ska bli intressant att följa framöver med vad som kommer att hända.


Lufthansa Group submits a concept for establishing a re-structured Alitalia


The Lufthansa Group has submitted an offer letter today, expressing its interest in
establishing a "NewAlitalia". Lufthansa has opted not to make an offer for the complete
Airline but has stated interest in only parts of the Global network traffic and European and
domestic point-to-point business.

The offer includes a concept for a newly structured Alitalia with a focused business model
("NewAlitalia"), which could develop long-term economic prospects.
The responsible commissioners have agreed to maintain confidentiality regarding the
details of the offer.
 

Palazzi

Medlem
Enligt Italiensk media, nu på morgonen, har något överraskande sju bolag lämnat bud. Namn som nämns är bara Lufthansa och Easyjet.

Gissningsvis kanske även att Meridiana lägger bud, ägda av Qatar. De vill ju bli landets nya flag carrier, och vill nog inte att den drömmen grusas av ett Lufthansa-köp av Alitalia. Vet inte om de kan kringå regelverket genom att skjuta till pengar i Meridiana och låta de köpa Alitalia...(?)

Air France/KLM borde väl rimligtvis vara budgivare då de har resurserna och ett tidigare samarbete.

IAG?

Ryanair gav upp tyckte jag mig läsa.

China Eastern har väl varit på tapeten förr....

Norwegian har ju bra omsättning och expanderar.....men....soliditeten är väl sådär. Tror inte man har kapitalet om man ska hålla sig på fötter.

Någon annan gissning?
 

Rebel

Medlem
Lufthansa closes in on Alitalia takeover - ch-aviation.com

Verkar bli Lufthansa, enligt Italienska medier (och den översatta versionen i länken). Får se om EU godkänner ett bud i sin helhet, efter det nej man mottog gällande NIKI nyss.

Lufthansa är ju ganska dominerande i Tyskland och blir det ännu mera om man tar över Niki.
Men det är dom inte i Italien. Så vi får hoppas på ett jag. Annars är det nog slutet Aliitalia. Då tänker jag mera på personalen än företaget. Det är ju dom som staten mest har tänkt på, hoppas jag.
 

Palazzi

Medlem
Lufthansa är ju ganska dominerande i Tyskland och blir det ännu mera om man tar över Niki.
Men det är dom inte i Italien. Så vi får hoppas på ett jag. Annars är det nog slutet Aliitalia. Då tänker jag mera på personalen än företaget. Det är ju dom som staten mest har tänkt på, hoppas jag.

Hoppas på övertagande o in i Star Alliance.
Personalen är alltför många, så en rejäl nedskärning måste ske där....annars får alla gå (vid kk). De italienska fackförbunden är hopplösa (som vanligt) då man vill behålla all personal, få påökt o inte ändra i pensionsavtal.
Såklart ska de företräda sina medlemmar, men nuvarande lösningar skjuter bara på det oundvikliga.

Gällande bolagets vikt för godstransport mm har man redan spelat ut sin roll o egentligen förlorat alla avtal på upphandlade linjer. Darwin, som hade några, gick dock omkull för en månad sedan... Postens flyg har nästan alla övriga linjer.

För egen del skulle mitt resande förenklas väldiga vid ett LH-övertagande. Linjer till Sverige mottages också tacksamt
 
Toppen