Senaste nytt

Någon som vet vad som hänt med Alitalia?

Alx

Medlem
Alitalias finanser har jag fortfarande ingen koll på. Men det känns helt klart som att Alitalia, till skillnad från deras Skandinaviske konkurrent, faktiskt vidtagit åtgärder som är till kundens fördel och dessutom ökar mervärdet av att välja att resa med just Alitalia. Det har säkert kostat dom en del överflödiga arbetstillfällen, förmåner och andra saker som inte kommer mig som kund till godo. Men i ett större perspektiv hoppas jag att deras satsning visar sig vara positiv även i deras finanser. Vem vet, de förlorade arbetstillfällena kanske kommer tillbaka med råge om man lyckas vända skutan?! De är trevliga, fräscha och verkar faktiskt på riktigt vilja vända ett bolag som allt för länge varit inne på fel väg.
 

Palazzi

Medlem
Alitalias finanser har jag fortfarande ingen koll på. Men det känns helt klart som att Alitalia, till skillnad från deras Skandinaviske konkurrent, faktiskt vidtagit åtgärder som är till kundens fördel och dessutom ökar mervärdet av att välja att resa med just Alitalia. Det har säkert kostat dom en del överflödiga arbetstillfällen, förmåner och andra saker som inte kommer mig som kund till godo. Men i ett större perspektiv hoppas jag att deras satsning visar sig vara positiv även i deras finanser. Vem vet, de förlorade arbetstillfällena kanske kommer tillbaka med råge om man lyckas vända skutan?! De är trevliga, fräscha och verkar faktiskt på riktigt vilja vända ett bolag som allt för länge varit inne på fel väg.

Möjligen...även om de tagit bort "godiset" när man reser Ekonomi:p Dock känns det som att Alitalia generellt har lite högre priser än SAS? (kan ha fel :) ).
 

Traveller

Medlem
Alitalia har ju, så länge jag minns, varit ett sorgebarn med vilda strejker, usel service och otrevlig personal m.m. i värre klass än SAS, vilket ju inte vill säga lite.

SAS för ett riktigt bra jobb numera... Jag stortrivs där förutom då jag hamnar i en 737-800 som är inrikesinredd... Som igår, LHR - ARN, knäna mot ryggstödet framför, mannen framför fäller ryggstödet och jag kämpar emot med knäna allt vad jag kan... gör ju ont!
 

Alx

Medlem
SAS för ett riktigt bra jobb numera... Jag stortrivs där förutom då jag hamnar i en 737-800 som är inrikesinredd... Som igår, LHR - ARN, knäna mot ryggstödet framför, mannen framför fäller ryggstödet och jag kämpar emot med knäna allt vad jag kan... gör ju ont!

Jag reser frekvent med SAS så jag vet att de har gjort, för SAS, stora framsteg. Men i mitt tycke har de en lång bit kvar tills jag skulle vilja påstå att de "för ett riktigt bra jobb". Att sluta upp med vilda strejker, usel service och otrevlig personal är inte ett "framsteg" som räknas. Jag förväntar mig faktiskt att det inte förekommer på de flygbolag jag flyger med. Men visst är det ett steg i rätt riktning!
 

henrik l

Medlem
Jag kommer även ihåg att Air One under 00-talet hade väl synliga små dekaler på planen att det var LH som stod för underhållet av planen. Misstänker att detta försvann i samma veva som man närmade sig Alitalia.
 

Palazzi

Medlem
Men visst finns Air One kvar?? Dock förstår jag inte varför... Easyjet och Ryanair har redan stark fäste inrikes i Italien. Sedan finns två olika bolag som bedriver verksamhet med höghastighetståg. Utöver det har ju Alitalia ett mycket omfattande inrikesnät.

EDIT: De verkar ha bytt profil... Mer Europatrafik, mindre inrikes..
 

Agö

Medlem
Såg en avgång med Air One från SAW till VCE när jag var i Istanbul förra helgen. Så visst finns de kvar!
 

henrik l

Medlem
AirOne finns kvar, som sagts och när man bokar via AZ hemsida t ex PMO-MXP så är det mest Air One som är operatör. Däremot får man inga Deltapoäng om man flyger med dem.
 
Toppen