Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Valley

Medlem
Då kom lite nytt. Men låter som man kan förvänta sig.
Vi kan nog glömma reguljärflyg till DE (Europa) från lilla Karlstad. Har väldigt svårt att tro att staten är speciellt intresserad.
Skulle väl vara om det kan finnas något försvarsintresse. Kanske kan ev. återöppnande av Kristinehamn's regemente hjälpa på traven. (Fast de utkämpar nog en strid själva om det ärendet)

"Låt oss upphandla flygtrafiken själva. Det utspelet från Karlstad flygplats går på tvärs med dagens regelverk. Men utan en ändring av dem går det knappast att få igång den tidigare linjen till Frankfurt. Som en sista utväg vill man att staten tar över flygplatsen i Karlstad. Annars kan hela flygplatsens framtid vara hotad."
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Karlstad flygplats på kollisionskurs med regeringen
 

Valley

Medlem
Och så fick jag syn på en blänkare i tidningen att vår ypperligt professionella flygplats återigen, ännu en gång, på nytt, osv, osv har klart med en aktör för Frankfurt.
Men det är så hemligt så. För man måste tydligen tillämpa överkursen i kreativ upphandling för att klara av gällande upphandlingsreglemente.
Luktar som det är många skattekronor som skall subventioneras igen. Tur jag inte längre direkt stöttar Karlstad Energi, som väl alltid är mjölkkossan för alla politiska projekt.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Valley

Medlem
Föränderlig värld för våra politikervänner. Nu är det (kanske) Köpenhamn som gäller för den nya fin-fina linjen från Karlstad.

"Nya Wermlands Tidningen gör gällande att ett svenskt flygbolag kan tänka sig att börja flyga från Karlstad till en europeisk hubb, men istället för Frankfurt är det Köpenhamn som gäller."
Hubb-linje återigen aktuell för Karlstad – flyg24nyheter

Men Air Leap.......
Kan det finnas så mycket silvertejp kvar så det räcker även till en Köpenhamnlinje?
 

mha321

Medlem
Det finns alltid silvertejp! Och de ska ju ta in två atr också, men de lär väl också vara bättre begagnade och knappast hamna i Karlstad :)

Däremot har de väl idag varken codeshare eller interline med några andra bolag. Löser de inte det så blir det nog tuffare att komma åt transit trafiken via Köpenhamn, vilket ju måste vara det som är poängen...
 

Valley

Medlem
Det finns alltid silvertejp! Och de ska ju ta in två atr också, men de lär väl också vara bättre begagnade och knappast hamna i Karlstad :)

Däremot har de väl idag varken codeshare eller interline med några andra bolag. Löser de inte det så blir det nog tuffare att komma åt transit trafiken via Köpenhamn, vilket ju måste vara det som är poängen...

Ja annars går det fort utför igen. Codeshare med SAS och det kan fungera.
 

Valley

Medlem
Yes! Ny delägare verkar klar. Region Värmland köper in sig. Skall tydligen klubbas officiellt inom kort.
Då är det både landstingsskatt som kommunalskatt som kan pumpas in. 5% ägande för äran att täcka 20 mill av förlusten.

Men nu skall det tydligen satsas. Kommer bli en enorm utveckling ännu en gång. Näringslivets behov av avgångar skall blomstra.
Var bara 2 partier som skrek. Konstiga är, för att bli lite politisk, att de inte hade några problem att pumpa in ansenliga summor i vindparksfiaskot när
man tog över det från kommunalt håll.

Fortsättning lär följa under våren. Då kanske det avslöjas vilket bolag som man påstod sig ha slutförhandlingar med var.
 
Toppen