Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Valley

Medlem
Enligt blänkare i NWT var beslut om en eventuell ny flyglinje från Karlstad till Europa (Frankfurt?) framflyttad på obestämd tid verkar det som.
Vi får nöja oss med utökad charter till Thailand i stället.
 

henrik l

Medlem
Jag har lite svårt att förstå det också. Det är väl inte mer än 12-13 mil från Jönköping till Göteborg Landvetter med utmärkta kommunikationer ut i världen.

Håller helt med om Gbg-alternativet, det är samma för mig från Skövde om jag ska ut i världen, inga större problem att ta sig till GOT. När det gäller Jönköping verkar ju underlaget vara lite tunt, men problemet är om man skall ta sig från en stad med flygplats som ligger norr om Stockholm, då blir det lite bökigt att först flyga till ARN/BMA och sedan tåg, eftersom Jönköping har kassa förbindelser med både Göteborg och Stockholm.
 

Fredde18

Medlem
Kommunen i Norrköpings verkar ha kommit till sans i pengafrågan. Inga mer miljoner i ”sponsring” av reguljärflyg. Dock är det ju Reidar ”sprattelgubben” Svedahl som uttalar sig, men ändock.
Nej till nya skattemiljoner till flyget - P4 Östergötland | Sveriges Radio

Jag är lite kluven. Svenska kommuner går knackigt och då är det ju rätt tänkt. Men vissa investeringar ger ju effekt på andra positiva sätt än kronor tillbaka direkt i kommunkassan.

Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!
 
Kommunen i Norrköpings verkar ha kommit till sans i pengafrågan. Inga mer miljoner i ”sponsring” av reguljärflyg. Dock är det ju Reidar ”sprattelgubben” Svedahl som uttalar sig, men ändock.
Nej till nya skattemiljoner till flyget - P4 Östergötland | Sveriges Radio

Jag är lite kluven. Svenska kommuner går knackigt och då är det ju rätt tänkt. Men vissa investeringar ger ju effekt på andra positiva sätt än kronor tillbaka direkt i kommunkassan.

Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!
Norrköpings politiker är i kris efter att ha "missat" att en sparkad digitaliseringsdirektör köpt in konsulter för 30 miljoner utan upphandling, samtidigt som kommuns ekonomi är i kris. Så att spendera mer på flyg i det här läget är nog otänkbart.
 

ekf

Medlem
Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!
Jag såg en fråga på Jönköpings Flygplats Instagram eller Facebook om hur det går med Frankfurtlinjen häromdagen. Svaret var att flygplatsen fortfarande "hoppas" på att linjerna till både Köpenhamn och Frankfurt blir av "i höst". Som sagt, vi får väl se...
 

Valley

Medlem
I grunden en enkel ekvation.
Affärsdrivande företag satsar om det finns pengar att tjäna.

Kommuner, som ex Karlstad, hävdar genom underliga undersökningar/utredningar att näringslivet kräver...., att näringslivet mister konkurrenskraft, att näringslivet kommet öka, och en massa mer.
Utredningar som vad jag vet inte någonsin visats offentligt (köpta av ett AB där offentlighetsprincipen normalt inte råder)
NWT drivit frågan juridiskt har jag för mig och fått avslag.

Trots att Frankfurtlinjen varit död så lång tid verkar inte länets näringsliv påverkats.
Och trots alla fina "utredningar/undersökningar" av Kommun om Frankfurtlinjen från hemmaplan, valde många av mina vänner Arlanda eller Gardermoen istället.

Om det finns en samhällsekonomisk förlust är okänt.
Inte sett en stavelse ännu.

Och, hade det varit en så strålande business som kommunen säger. Då hade bolagen stått på kö.
(Precis som med vårt CCC som snart kostat medborgarna en 200 miljoner. Vi nämner inte vindkraftparken (annat konto) )

Norrköping som har Linköping några mil därifrån torde ha betydligt större problem.
Ekonomiskt är det totalt vansinne med två flygplatser så nära.
Samhällsekonomiskt ???? Får någon annan svara på.

Som med hamnar. Alla skall ha en. (Näringslivet i Åmål dör utan en hamn. 2-3 anlöp på ett år varav 1 berodde på haveri)
 

Hachans

Medlem
I grunden en enkel ekvation.
Affärsdrivande företag satsar om det finns pengar att tjäna.

Kommuner, som ex Karlstad, hävdar genom underliga undersökningar/utredningar att näringslivet kräver...., att näringslivet mister konkurrenskraft, att näringslivet kommet öka, och en massa mer.
Utredningar som vad jag vet inte någonsin visats offentligt (köpta av ett AB där offentlighetsprincipen normalt inte råder)
NWT drivit frågan juridiskt har jag för mig och fått avslag.

Trots att Frankfurtlinjen varit död så lång tid verkar inte länets näringsliv påverkats.
Och trots alla fina "utredningar/undersökningar" av Kommun om Frankfurtlinjen från hemmaplan, valde många av mina vänner Arlanda eller Gardermoen istället.

Om det finns en samhällsekonomisk förlust är okänt.
Inte sett en stavelse ännu.

Och, hade det varit en så strålande business som kommunen säger. Då hade bolagen stått på kö.
(Precis som med vårt CCC som snart kostat medborgarna en 200 miljoner. Vi nämner inte vindkraftparken (annat konto) )

Norrköping som har Linköping några mil därifrån torde ha betydligt större problem.
Ekonomiskt är det totalt vansinne med två flygplatser så nära.
Samhällsekonomiskt ???? Får någon annan svara på.

Som med hamnar. Alla skall ha en. (Näringslivet i Åmål dör utan en hamn. 2-3 anlöp på ett år varav 1 berodde på haveri)

En av mina favorit-VD:ar brukar säga show me the money. Han vill veta var han kan tjäna pengar, och då måste det vara tydligt vilka underlag som finns, vilka marknadshål som ska fyllas. Då kommer han.

Det är nog en inställning som är ganska vanlig. Flygbolag (eller andra bolag) finns för att tjäna pengar, inte bedriva välgörenhet.
 

Valley

Medlem
En av mina favorit-VD:ar brukar säga show me the money. Han vill veta var han kan tjäna pengar, och då måste det vara tydligt vilka underlag som finns, vilka marknadshål som ska fyllas. Då kommer han.

Det är nog en inställning som är ganska vanlig. Flygbolag (eller andra bolag) finns för att tjäna pengar, inte bedriva välgörenhet.

Amen
No money no show.

Utom i politiken
 

ekf

Medlem
Jönköpings Flygplats har publicerat en ”intervju” med flygplatsens VD om Frankfurt/Karlstad-linjen.
I den nämns inget om Köpenhamn/Norrköping, som de talat friskt om tidigare.

Vår förhoppning är att sy ihop ett avtal under hösten och att kunna starta igång med trafiken igen snart därefter. Gärna innan jul men åtminstone i början på nästa år.
Hur går det med Frankfurtlinjen, Rony? | Jönköping Airport
 

Fredde18

Medlem
I den nämns inget om Köpenhamn/Norrköping, som de talat friskt om tidigare.
Inte direkt men man säger ändock :
Som alternativ är de andra du nämner givetvis intressanta. Hetast av dem i nuläget är kanske Köpenhamn. Vi får utöver Frankfurt även en hel del frågor om just Köpenhamn, som dessutom kan vara billigare att flyga till samt skulle kunna ge en möjlighet till tre avgångar per dag.

Lite kul att följa Jönköpings planer. I våras efter konkursen var det ”klart om några veckor”, sen ”efter påsk”,”innan midsommar”, ”till hösten” och nu alltså ”senast efter nyår”. Bra att vara optimist men realist är viktigt oxå.
 
Toppen