Senaste nytt

Min första vecka som Amex kund "obs långläsning"

RickardG

Medlem
Jag tycker det hela låter förhastat och överreagerat. Du fick ett köp nekat, vid ett tillfälle, som ny kund, och förkastar hela produkten? De allra flesta, så även du, har ett annat kort som backup som går att använda. Bara köpa läget och gå vidare, självklart med en missnöjesyttring till Amex så de kan notera att det blivit fel.
 
Men saken är att det ska vara smidigt för kunderna om det ska värt att använda korten. Jag blir orolig när jag till och med ringt in i förväg och det blir fel, pratat med kundtjänst under tiden fått ett ok igen och det blir fel igen. Ett tredje samtal och får ingen konkret svar. 1 timme i telefon för att försöka reda ut soppan. Förlorade ett par timmar på hela situationen när jag kunde fått betalt istället. Hade jag bara velat använda mitt visa kunde jag skickat någon istället för att köpa och hämta sakerna. Rädslan jag får är att det blir likadant gång på gång.

Köpet var på 17'
 

palmen

Moderator
Jag har aldrig fått köp nekade av amex (de gånger det nekas är för att butiken inte tar kortet).
Jag började dock med väldigt små köp och succesivt har det byggts upp till en högre spend. Om jag ska gissa finns det massor av spärrar som kan kicka in när man inte betalat första fakturan. Har vid några enstaka tillfällen haft väldigt stora köp i början med amex med ringde de i förväg och de sa att det inte var några problem.
Kanske har varit flera "kort/id-stölder" på sistone där man handlat inom bygghandeln som gjort att alla varningslampor lyser när någon med ett nytt kort direkt ska köpa varor för 17k på Bauhaus (ren spekulation från min sida).
 
Jag har fått nekat köp några gånger, men då alltid direkt ett mail med misstänkt transaktion som jag behöver klicka på godkänn. Efter det aldrig några problem, då har köpen gått igenom direkt.

Jag hade däremot aldrig orkat krångla såå mycket för ett köp. Jag hade tagit ett annat kort och löst det där senare med Amex.
 

Mr.Robin

Medlem
Har råkat ut för samma problem. Skaffade nyligen Amex Elite och eftersom att jag snart ska gifta mig så blir det en del utgifter direkt så jag ringde in och berättade det för att det inte skulle bli några problem då jag har läst om såna här situationer här på forumet så jag fick skicka in ett kontoutdrag så att dom vet att det finns täckning. Någon timme senare skulle jag betala resterande belopp för att få ut en ring i en guldaffär, nekat... Var inte mycket pengar, 10k. Något irriterande då man innan har gjort allt i sin makt för att undvika denna situationen.

Man är ju nervös varje gång man betalar med sitt Amex att det ska strula. Hade dom skickat ett mail med en länk att klicka på som för Jakob Österberg ovan så hade det ju löst sig snabbt, men det fick jag inte i varken mailet eller smset. Utan fick ringa in och svara på 100 frågor.
Bara hoppas att det är som ni säger att det blir bättre.
 

011430121

Medlem
Ligger på 40.000 första månaden, har inte betalt en faktura ännu. Kommer att åka till USA nästa vecka och kommer att få minst 10.000 kronor ytterligare på nätter på Hilton under vistelsen.
Jag kommer på onsdag ringa till Amex för att få en koll på om de vill att jag skall betala in ett belopp i förväg för att inte få kortet sprättat för jag slagit taket.
 
Jag fick email om misstänkta köp för någon månad sedan.
Någon försökte köpa biljetter med Ryan Air!
Antar att det skiljer sig från normala mönstret när man har AmEx Elit, så varningsklockorna ringer. Enda problemet var att jag var tvungen att få nytt kreditkort skickat, så var utan kortet några dagar.
 
Toppen