Senaste nytt

Min första vecka som Amex kund "obs långläsning"

Jag är ny här på forumet och har läst på så mycket jag hunnit med och blivit lite fast :)

Ni får ursäkta om det blir ett långt inlägg men ville verkligen få lite respons om det brukar vara så här av er mer erfarna om min första erfarenhet som Amex kund och ville se om någon har haft liknande erfarenheter.
Måste börja med att jag har en stabil ekonomi som jag är nöjd med, driver flera företag, har inga avbetalningar eller krediter sen innan.

Jag fick mitt Amex elit kort i förra veckan, har hört att det kan finnas svårigheter att använda kortet på en daglig basis men tänkte jag gör ett försök. Tog med frugan åkte iväg på spa i helgen, inga problem att tanka eller betala med kortet på spa.

Håller på att renovera lite hemma och behövde köpa lite golv på bauhaus och tänkte att det var ett utmärkt tillfälle att få lite extra bonuspoäng. Ringer Amex pratar med både kundtjänst och ekonomiavdelningen för att stämma av att allt är grönt för att handla med kortet eftersom jag är en ny kund och inte har byggt upp en historik. Stämmer av vad min ungefärliga gräns ligger på, brytpunkter, hur det fungerar allmänt med betalningar och om man behöver göra inför ett större köp. Ville stämma av allt innan så man inte står där i kassan och får skämmas. Väldigt trevligt mottagande av kundservicen blir positivt överraskad, bara att köra tänkte jag.

Åker ut plockar på mig det jag behöver, kommer fram till kassan och då börjar det! Köp nekat, va fan tänker jag, provar igen, köp nekat!

Börjar bubbla inom mig av ilska, kön växer och växer. Ringer upp Amex frågar rakt men vänlig ton vad är det som händer. Tusen och en säkerhetsfrågor, bra att dom har koll för övrigt, blir kopplad till ekonomi pratar med en trevlig tjej samtidigt som jag får ett sms från amex att dom misstänker bedräglig aktivitet. Personen stämmer av och säger att det blivit någon spärr dom vet inte varför och att det ska vara löst och att det bara är att köra. Provar igen köp nekat, vad i helv** tänker jag, provar igen, köp nekat! Nu håller det på att rinna över för mig!

Ringer upp amex igen blir kopplad till ekonomi sitter i kö, medans jag är kvar i kassan, kopplad igen till någon ansvarig, telefon kö igen! Kommer fram till en artig kille som följer de rutiner dom har, jag köper detta! Men han kunde inte svara varför det blev så här, jag ställer frågan ska jag avsluta köpet och bara betala det direkt med mitt vanliga kort eller kan dom göra något för detta är absurt.
Får bara svar att han inte kan göra något innan han verifierat att det är mig han pratar med (vilket jag svarat på flera gånger under samtalet med kundtjänst) och kan han inte verifiera mig så behövde han göra det via brev!

Nu tänkte jag skämtar du med mig, via brev!

Frågar en sista gång ska jag avsluta köpet eller kan du göra något och får svaret att han inte kan göra något. Avlutar samtalet nu kände jag mig som Ferdinand när han sätter sig på ett bi, avlutar köpet får dra igenom lasset med varor igen betalar som vanligt.

Ringer Amex utanför säger upp mitt kort på stående fot, tänker bara dom kan dra åt *** Blir uppring av den senaste medarbetaren som försöker förklara, vi pratar en stund, Amex har hela tiden varit artiga och professionella men det hjälper inte i den situation som jag hamnat i. Jag berättar att jag sagt upp kortet och det får vara nu, vi pratar en stund till och sluta med att jag ska prata med kundtjänst igen och se vad dom kan göra för mig pga denna situation.

Pratar med en en kille som är väldigt hjälpsam ringer och stämmer med olika avdelningar vad dom kan göra, inte kan göra och hur det kan blivit så här. Efter vårt 40 minuter långa samtal så skall dom återkomma och se vad dom kan göra samt att någon ansvarig skall kontakta mig om detta. Det enda jag fått till svar än så länge är att det blivit något spärr på kortet men ingen vet varför.

Ska bli intressant att se vad man får för svar men tillbaka till frågan, någon som varit med om något liknande?





 
  • Gilla
Reactions: Gus

aldrighemma

Medlem
Aldrig varit med om något liknande, däremot så har jag en gång fått email från Amex om misstänkt bedrägligt köp, med frågan om jag kände igen köpet. (vilket jag inte gjorde så köpet registrerades aldrig på mitt konto). Imponerande tycker jag att dom i realtid kan se misstänkt bedrägeri innan jag själv hinner märka något!

Fick du något mail eller SMS med en liknande fråga?
 

AtleFlyg

Medlem
Jag hamnade i en liknande situation med nekade köp och AMEX som inte såg någonting... Ringde och provade igen m.m.
Det visade sig sen vara handlarens koppling/system som strulade mot just AMEX och Skandiabanken då en annan kund också fick problem.
 

nota bene

Medlem
Jag har över lag bra erfarenheter av Amex - just bedrägliga köp är de ganska bra att hantera. Har fått mail en gång för att godkänna ett köp (var ett riktigt köp, men fanns befog att misstänka det om man säger så...).

Fantastiska nog har jag aldrig fått nekade köp trots mitt mycket varierande resemönster där det ofta kan vara typ 3 olika länder/kontinenter samma dag (inkl. ett onlineköp eller så).

Enda problemet jag haft är att de vägrade frysa några felaktiga transaktioner. Till slut fick jag tillbaka pengarna som dragits felaktigt av bolaget som drog det, men Amex vägrade då de ansåg att jag godkänt debiteringarna.
 

Kevinator

Medlem
Oj, verkligen hemsk upplevelse. Jag kan verkligen förstå hur det stressande det kan vara när man står vid kassan och ska betala. Det brukar vara någon form av 100 tkr gräns för nya Amex-kunder. Sedan kan de höja eller sänka givet hur väl man sköter sig. Men har du ringt in innan så ska det vara lugnt.

Trist att kundtjänstmedarbetarna och de på ek. avdelningen inte kunde hjälpa dig. Jag övertrasserade på första månaden till 132 tkr, som tur var gick det igenom. Och när jag pratade med Amex. ekonomiavdelning sa de att jag hade tur den gången, de sista transaktionerna kunde lika gärna ha autostoppats av systemet. Han visste faktiskt inte varför/hur den transaktionen kunde ha gått igenom. Så det verkar inte vara ett vattentätt system, åt ena eller andra hållet...
 
Det låter som en jobbig erfarenhet, att stå där i kassan utan att köpet går igenom. Kanske en aning överilat att bli så förbannad att du säger upp kortet eftersom du själv verkar ha varit medveten om att det kunde bli nekat. Däremot så är det lätt att säga så när man inte står där själv och skall betala.
 

Andreas.Net

Medlem
Det har hänt mig en gång när jag skulle handla från just Bauhaus men på webben så jag slapp skämmas för att uppehålla kön :)
Då blev köpet nekat och sekunden efter fick jag ett SMS av Amex där det stod något om att de misstänkte bedrägliga aktiviteter, det stod också att jag skulle ringa in och bekräfta om jag kände till köpet eller ej, så jag ringde in och bekräftade och jag kunde sen genomföra köpet.

När jag pratade med kundtjänst så frågade jag hur de räknade ut detta och hon som jag pratade sa att i mitt fall så hade jag en betalningshistorik med många mindre köp och det här var ett ganska stort köp och det kunde tydligen räcka för att hissa varningsflagg.

Jag tycker det är bra av Amex, naturligtvis är det inte kul att råka ut för detta när man står i en affär men i dagens tider av idstölder och kortbedrägerier så är det bra att de är proaktiva.

Detta hände mig när jag var ganska ny kund skall nämnas och har man bara byggt upp en historik så funkar det felfritt och dom är alltid väldigt vänliga de gånger jag har ringt kundtjänst.

/A
 
Haha kan varit lite snabbt agerat att säga upp det :)
Men som egen företagare är det svårt att höra ord som går inte/vet inte/fungerar inte, säger jag det till mina kunder går dom till någon annan. Man vill ha raka svar, vi betalar endå för deras tjänst för kortet och speciellt när du ringer i förväg för att säkerställa att inte hamna i en sådan situation, väldigt pinsamt.
Det värsta var att det inte ens var en stor summa så det var inte ens i närheten av ens "gräns"
 

kaktusen

Medlem
Jag har haft AMEX is 20+ år och tycker dom är toppen. Jag har vid något tillfälle i USA fått ett köp nekat pga misstanke om fraud och fick då prata med AMEX direkt genom butikens telefon. Efter ett par säkerhetsfrågor löstes problemet.

Jag kan inte förstå varför du säger upp kortet så snabbt. Du har precis fått kortet och ska handla för lite större belopp. Även om du gjort ett bra jobb och pratat med Amex innan så kan det förstås med mycket otur ändå köra ihop sig. Som egen företagare vet jag också att kortläsare med Amex strular mycket oftare än med Visa/MC. Kan möjligtvis ha bidragit till problemet.

Jag har även haft lite olika vanor utgifter och nyligen gick spend upp kraftigt. Det löste jag på samma sätt som dig och pratade med supporten och skickade in kontouppgifter för att visa likviditet. Det har fungerat väldigt bra så här långt även när jag gått långt över den "gräns" som diskuterades med Amex.

Kanske bra att ge dom en andra chans.....? Några 2-4-1 vouchers är allltid trevliga.
 

gunry

Medlem
Jag har bekanta som har hamnat i exakt samma sits, och då som nya kunder. Har fått ringa som galningar till Amex och fått samma trevliga bemötande men tyvärr också samma totala hjälplöshet inför något som bevisligen sker utanför deras kontroll.

Kan känna igen din irritation som egenföretagare, man får en lägre tröskel när man själv suttit i samma situation.
 
Toppen