Senaste nytt

Miles & More - Förändring till spenderingsbaserat 12:e mars 2018

Canadien

Medlem
Lite OT men är det någon som har en ”mellan tummen och pekfingret” värdering av M&M miles?
Högst individuellt skulle jag säga. Vissa värderar dem högre än Eurobonus, andra lägre. Vet inte hur M&M tillgång är på Singapore First om man inte har status men där har ju EB fått en fördel nyligen, annars är det väl just Lufthansa First som är fördelen med M&M och möjligen meilenschnäppchen som de släpper till utvalda destinationer en gång i månaden. Som boende i Sverige är det dock svårt att hitta något som har mer värde än Eurobonus med Amex 241 och MC FlyPremium.
 

Senator

Moderator
Det är i varje fall bättre att kreditera SAS Eurobonus på resor med LH Group inom Europa. Det ger i princip dubbelt så många eurobonus som miles.

@Senator

Alla segment utförda av LH.

CPH-FRA 384 award miles Klass: D
FRA-MAD 808 award miles Klass: D

MAD-MUC 336 award miles Klass: Z
MUC-CPH 184 award miles Klass: Z

Passenger Type Adults
Price 1903.00 DKK
Taxes, fees & surcharges DKK 1890.00
Passengers 2
Total Price of your Tickets 7586.00 DKK


10k som jag skrev innan var för 2 personer, så ca 5000kr per person.

Jag har gjort en uträckning i appen för en resa vi skall göra i september:
ARN-ZRH LX i Z-klass
Stopover
ZRH-NAP LX i Z-klass
NAP-FRA-ARN LH i D-klass
Base fare är: 5.885kr (SEK)
Skatter och avgifter är: 2.754kr totalt, jag gissar carrier surcharge ca 1.500kr

Det ger:
8.126 status miles
4.464 award miles med SEN status

Sambon som är EBG borde få
1.000 + 600 med Swiss i Z
2.000 + 2.000 med Lufthansa i D

Med tanke på att Lufthansa betalar SAS för poängen för min sambo blir det rejält löjligt. Tyvärr är United.com tricket inom Europa dödt eftersom allt som dyker upp där numera är fullpris Y eller J klass.
 

M@GNÜS

Medlem
Fördelen med Miles and More är ju att du exempelvis kan göra en resa med dubbla open jaws och en stopover i varje riktning.
Exempelvis Stockholm-Bankok, stanna 1 vecka sen Bankok-Singapore. Hem från Bali-Hong Kong, stanna några dagar för att sedan flyga Hong Kong-Frankfurt.
Denna resa hade blivit ”dyr” med Eurobonus.
Värdet på poängen stiger ju oxå om man är ute efter en resa som denna med flera stopp.
 

Senator

Moderator
Då har jag genomfört min första resa med alla ändringar. "Oh boy, what a shit-show" :eek:

Först fare breakdown:
Fare Calculation / Tarifberechnung
STO LX ZRH LX NAP225.38LH X/FRA LH STO329.14 1S117.23NUC671.75END ROE8 .760502
Fare / Tarif
SEK 5885
National/international Charge / Nationaler/Internationaler Zuschlag
SEK 1764.00
Taxes and Fees / Steuern und Gebühren
SEK 60LJ SEK 156YA SEK 308CH SEK 17EX SEK 67HB SEK
120IT SEK 10MJ SEK 34VT SEK 218RA
Total / Total
SEK 8639


Om börjar med det roliga först: mitt konto på Lufthansa.com är uppdaterat men inte Miles&More.com :oops: Märkligt, men såhär ser det ut för en såpass dyr biljett inom Europa:

M and M.JPG


Z-klass: ARN-ZRH: gapet är 1.563 - 1.182 miles = 381 miles mot gamla modellen
Z-klass: ZRH-NAP: gapet är 1.563 - 702 miles = 861!
D-klass: NAP-FRA: gapet är 2.500 - 1.248 miles = 1.252!
D-klass: FRA-ARN: gapet är 2.500 - 1.326 miles = 1.176!

Notera att mitt hotell i Zurich som kostade ca CHF 700 gav nästa lika mycket miles. "ganz verrückt". Det blir att hitta ett sätt att boka första segment med SAS code share framöver och på 117 ticket stock inom Europa, sedan United eller Air Canada ticket stock till Nordamerika. Jag kommer bli en resebyråkund :p
 

agehall

Medlem
Extra spännande är att Lufthansa verkar vilja ge bort flera miljoner miles. Suffixet "M" är ju inte helt rättvisande om man säger så...
 
Toppen