Senaste nytt

Marriott förvärvar Starwood för 12.2 miljarder USD

staff

Medlem
Ett tips för de som har ett World Mastercard utfärdat i Asia Pacific är att man får SPG Gold efter en stay. Bör vara ett säkert sätt att få Marriott Gold nästa år.
 

henrik l

Medlem
I samband med att statusen har matchats mellan Marriott och SPG, så kan jag inte låta bli att börja fundera på vad som kommer att krävas för det olika nivåerna när programmen slås samman och vilka fördelar som följer med varje nivå. I den första vändan är ju dom som har SPG-gold dom stora vinnarna, som i och matchningen till Marriott gold får lounge access på Marriott. I övrigt är silver på Marriott och Guld på SPG inga nivåer man springer benen av sig för att få. I dagsläget är kraven följande:

Marriott:
Silver: 10 nätter
Guld: 50 nätter
Platinium: 75 nätter

SPG:
Gold: 10 stays eller 25 nätter
Platinum: 25 stays eller 50 nätter

Första funderingen är vad som kommer att krävas för att nå de olika nivåerna? Kommer det även att bli möjligt att ta det på vistelser? SPG Gold kräver ju inte alltför stora uppoffringar. Är man t ex i Bangkok så kan man hoppa runt mellan Aloft, Four Points och Westin, även Sheraton om man vill. Frågan är vilken grupp man vågar göra mest förbannade:D Jag gissar att Marriott Gold och SPG platinum kan ligga i farozonen. Vill man hålla SPG Platinum glada, kan man tänka sig att kravet på 50 nätter för Marrott Gold justeras ned, platinum anpassas till SPG-nivån, men då ryker nog lounge accessen. Alternativt kan man tänka sig att Marriottnivåerna behålls, men att vistelser kommer till som kvalificeringsgrund. SPG-platinum får behålla lounge accessen, som Marriott Gold, men övriga fördelar blir mera diffusa. Det gå ju alltid att argumentera för att SPG-plat för tillgång till flera hotell och kan därför klara de nya nivåerna. Alltid kul att spekulera lite, men som Marriott Gold misstänker jag att det kan komma vissa förändringar:eek:
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är nog benägen att hålla med att saker kommer förändras. Jag har i teorin säkrat guld även för nästa år men försvinner lounge/frukost vete tusan hur jag gör med återkvalificering nästa år.

Hur är det med lounger på hotellen knutna till SPG?
 

henrik l

Medlem
I övrigt är silver på Marriott och Guld på SPG inga nivåer man springer benen av sig för att få.

Här for jag fram med lite osanning, sen utcheckning kl 4 som SPG Guld kan vara bra att ha.

När det gäller lounger på SPG har jag dålig koll. Men i Bangkok finns det inga på Aloft och Four Points. Westin har en som ser trevlig ut på bild, Sheraton Sukhumvit verkar inte ha någon vad jag kan läsa mig till och på övriga SPG hotel ser det lite bladat ut. Men några fanns med på listan över de 15 bästa Club Loungerna.

När det gäller eventuella förändringar i nivåer och loungetillgång så är en kvalificerad gissning att man gör en bedömning av hur trycket kommer att öka på loungen. Vad gäller de Marriott lounger jag har varit i, främst Hong Kong och Bangkok. Det är ganska mycket folk runt "Evening cocktails", men inte knökfullt. Övriga tider är det lugnt och vilsamt. Jag gissar att loungetillgång för nivån under Platinum skulle märkas mest på SPG-hotellen. Vad jag har förstått när jag läst på andra forum kommer inte Starwoodloyalisterna att springa benen av sig till Marriott om det finns ett SPG-alternativ.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har inte riktigt följt med i svängarna måste jag erkänna, men visst är det så att man inledningsvis inte kommer kunna tjäna MR-poäng om man bor på ett Starwood-hotell eller tvärtom?
 
Toppen