Senaste nytt

Lufthansa involuntary downgrade – hur använda vouchern?

Niels

Medlem
Hej,

Jag flög med Lufthansa från Orlando (MCO) till Göteborg (GOT) via Frankfurt (FRA) i fredags. Blev ofrivilligt nedgraderad från ekonomi premium till ekonomi och fick en voucher på €400.

Fick information från MCO att jag skulle lösa in vouchern på GOT. På GOT skakade de på huvudet och sa att det var fel, och att jag istället skulle skicka vouchern till en postbox i Liverpool (på min följdfråga vilken annan info de behövde så föreslog han mitt bankkonto, men lät väldigt osäker). På vouchern fanns en adress www.booking-lufthansa.com/compensation där det står lite mystiskt "Here you have the option of requesting the Passenger Receipt for your EMD online and having it emailed to you. To make your request, please complete the form below." Någon som vet vad det innebär?

När jag ändå var inne på Lufthansas hemsida, så hittade jag en annan adress till Lufthansa än den som jag hade fått från GOT, nämligen till Frankfurt (känns som att det stämmer bättre än till Liverpool...) – men jag har fortfarande inte fått någon som helst information om hur jag ska gå tillväga för att lösa in vouchern. Det känns väldigt dumt att skicka iväg den till en postbox som förhoppningsvis stämmer, utan att veta vilken annan information som de vill ha. Jag har mailat dem, men fått autosvar att det kan ta ovanligt lång tid att få svar då de hade många som mailade dem nu.

Mina frågor:
1) Vad innebär att be om ett "Passenger Receipt for your EMD"?
2) Någon som vet hur en ska gå tillväga för att lösa in sin voucher?

Stort tack på förhand för er hjälp!
 

Senator

Moderator
En snabb fråga: fick du veta om det var €400 i framtida bokning och 50% av detta i cash?

Jag är ingen expert på område men jag tror du faktisk är berättigat 75% av hela biljetten återbetald, så jag hade öppnat ett ärende hos Lufthansa kundtjänst först då beloppet känns aningen lågt..
 

Niels

Medlem
Senator: Det var €400 "cash". Enligt den i kassan fanns det inget att orda om gällande att ändra storleken på kompensationen. Jag hittade informationen gällande 75%, och har mailat dem nu igen. Tack!
 

Niels

Medlem
Tack båda.

Jag ringde deras engelska kundtjänst idag, och fick följande information:

Jag ta en kopia på vouchern, sedan skicka originalvouchern till:
Lufthansa German Airlines
PO Box 3080
169 03 Solna
Att: Customer Care

Med följande information: Mitt fulla namn, banknummer, BIC-adress (tyckte hon sa BIE-nummer, men hon måste ha menat BIC... jag kommer ge dem både BIC och IBAN för säkerhets skull) samt kontaktuppgifter (telefon och epost).
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen