Senaste nytt

Lufthansa Booking class B.

eggmackan

Medlem
Hej.
har bokat Air china business class, booking class Z osl-pvg-osl. Men Oslo-Frankfurt flygs av Lufthansa. Samma rutt hem, Frankfurt-Oslo med lufthansa. Har då fått Boknings klass B. Är detta då Ekonomi? Hur blir det då med bagage osv?
 

palmen

Moderator
Du kan tex titta på eurobonus sidor för att se hur de mappar bokningsklasserna
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS
Du hittar samma information även hos Lufthansa på deras sidor
Lufthansa | Miles & More

Där står det att B är ekonomi (väldigt hög bokningsklass i ekonomi) enligt båda listorna ovan.

Frågan är ju om du fått codeshare på OSL-FRA-OSL med Air China flightnummer eller om det är Lufthansa-flightnummer. Är det Lufthansa flightnummer så lär du sitta ie konomi, är det Air China så kan det vara antingen ekonomi eller business beroende på hur det översätts.

Bagaget ska baseras på longhaul och inte connection i europa.
 

eggmackan

Medlem
Tusen tack för svar. Japp det är nog codeshare för det är ca nummer. Va mest rädd för bagage, man vill ju gärna slippa betala extra. Om jag sitter fram eller bak i Lufthansa spelar inte så stor roll, annat än poängen kanske.
 

palmen

Moderator
Tusen tack för svar. Japp det är nog codeshare för det är ca nummer. Va mest rädd för bagage, man vill ju gärna slippa betala extra. Om jag sitter fram eller bak i Lufthansa spelar inte så stor roll, annat än poängen kanske.
I så fall är det codeshare med Air China på Lufthansa, borde ju bli business.
Kan du inte titta vilka säten du kan välja så får du svar direkt?
 

eggmackan

Medlem
Kunde tyvärr inte välja säte på lufthansa flighten hos Air China.Finns det nått annat smart sätt att kunna välja säte? testa med bookingen hos lufthansa men den fanns inte i deras system. Samma med Check my trip, där fanns den heller inte.
 

Vixit

Medlem
Om du ringer till Lufthansa och anger Air Chinas biljettnummer för resan (999-nånting) så ska Lufthansa kunna säga vilken referens deras egna system kallar din bokning. Därefter kan de antingen ge dig sätesval per telefon, eller så fixar du det själv genom Lufthansas hemsida eller app.

I samma veva kan du ju försäkra dig om villkoren för bagage.
 

AABack2ARN

Medlem
När i tiden pratar vi om att denna resa ska ske? Jag kan nämligen inte hitta någon flight med CA-nummer på sträckan Frankfurt-Oslo. Oavsett det tror jag det blir ekonomiklass, både hos Lufthansa och Air China är B-klass (hög) ekonomiklass.
 

Vixit

Medlem
CA säljer LH863 och LH866 utan codeshare-nummer. Och har man sett - alla businessbiljetter som CA säljer (”Business Saver”, Business Selected” och ”Business Deluxe”) bokas som Economy på de anslutningarna, med en ganska dåligt markerad notis om detta faktum. Det var ju inte så schysst, tycker jag.

Väljer du anslutning med SAS SK1455 och retur SK493 så blir däremot alla tre affärsklasserna bokade som SK klass D.
 
Toppen