Senaste nytt

LOT Premium Economy (Stockholm - Warszawa)

fcx

Medlem
Verkar ju då inte vara mycket som skiljer mot Business om man har Star Gold för lounge o fasttrack. Inga begränsningar på vilka drycker du fick välja i PE?

Trevlig rapport, LOT är underskattade och deras PE från Stockholm brukar vara bra prissatt om man ska vidare inrikes i Polen.

Det är olika drycker i Business och PE på LOT, rödvin, vitt vin och starksprit är mer premiummärken än i PE. Exempelvis i business är det Hendricks gin, och Gordons/Bombay (minns inte vilken) i PE.
 

dino_81

Medlem
Verkar ju då inte vara mycket som skiljer mot Business om man har Star Gold för lounge o fasttrack. Inga begränsningar på vilka drycker du fick välja i PE?

Det är olika drycker i Business och PE på LOT, rödvin, vitt vin och starksprit är mer premiummärken än i PE. Exempelvis i business är det Hendricks gin, och Gordons/Bombay (minns inte vilken) i PE.

Var inte sugen på alkohol så jag frågade inte, men på nästa flygning (även den med LOT i PE) serverades Hendrick’s.
 

Lagerman

Medlem
Tack för bra rapport @dino_81 ! Reser mycket på Asien med en företagspolicy som tillåter max PE...... har sneglat på LOT vid ett par tillfällen men inte slagit till. Det vore mycket trevligt med en rapport också på andra benet!
 

dino_81

Medlem
Och sen då...?

LO79 Warszawa-Tokyo Narita
Boeing 787-8


Efter att ha tillbringat en dryg timme i LOT:s lounge som var ganska liten och snabbt fylldes på med andra resenärer gick jag mot gaten. Två zoner för boarding, en för C, PE och Star Alliance Gold och en för resande i Y.

5FC57D81-9153-4CF0-B839-A0B994E512CE.jpeg


Samtliga resenärer boardar via främre dörren och jag satte mig på 6E vilken är sista raden av tre i PE. Totalt är det tre rader om sju säten 2-3-2 på varje rad. Totalt tjugoen platser således.

Filt och kudde låg på sätet, likaså en servett och liten våthanduk.

0D07C85C-3FFC-43A9-9779-BE6CE053DFA6.jpeg


Trots att det stod andra resenärer som var på väg längre bak i gångarna kom serveringspersonalen ut med pre departure drink. Vatten, apelsinjuice och prosecco fanns att välja på.

Av de tjugoen platserna var elva upptagna, två såldes som upgrade ombord. Det innebar att alla hade ett ledigt säte bredvid sig. Jag valde att flytta fram till 4G som var första raden. Att jämföra med SAS Plus upplevde jag benutrymmet på främsta raden som bättre, på övriga rader var det ungefär lika. Stolarna på rad 5 och 6 har fotstöd och jag tror att stolarna är av samma typ som Norwegian har i sin premiumprodukt?

IFE fälls fram ur armstödet. Jag använde inte systemet alls men vad jag kunde läsa i ombordmagasinet verkade utbudet vara ganska skralt.

Personal delade ut amenity kit men bara till passagerarna på vänster sida, vi som satt på höger sida glömdes bort med gjorde inte mig något. Innehållet verkade motsvara vad som ingår i SAS Plus. Minus skopåsen då.

8C7F63F3-1683-49CD-A545-D6F883390C19.jpeg


Efter take off serverades något att dricka och nötter eller japanskt snacks. Jag valde det sistnämnda och en gin och tonic, Hendrick’s gin, vilken serverades i riktiga glas. Två ombordpersonal ansvarade för PE.

Efter det serverades middag, ett västerländskt alternativ och ett japanska dito. Jag valde den japanska middagen vilken var god. Läste på LOT:s hemsida innan avresa att särskild meny med inhemsk mat erbjuds till/från Beijing, Seoul, Singapore och Tokyo. Fanns även japansk öl (Asahi) ombord. Middagen serverades på bricka och alla rätter kom på en gång.

50D36C34-1138-4305-ACCE-F965DEC04410.jpeg


E8FA1FA6-497D-4A75-B3DD-B221FEB14529.jpeg


4EBE3B1B-5EB5-4854-9139-B5767C1E1C79.jpeg


Efter middagen släcktes kabinen ner och jag ägnade mig åt att vila och använda min medhavda IFE, dvs. iPad:en.

Det var svalt i kabinen och varje säte har egna luftuttag vilket uppskattas. Det finns inga dedicerade toaletter för PE och när jag gick bak i kabinen slogs jag över hur varmt det var i Y. Det var för övrigt i princip helt fullsatt där.

CF74DCFD-5FCB-405E-9102-3CAF0B0492D2.jpeg


Drygt två timmar innan ankomst till Tokyo Narita serverades frukost, även här fanns två alternativ att välja på. Vi landade lite före ankomsttid och trots att jag hade incheckat bagage var jag landside på under femton minuter. Effektivt!

D3F4AA01-5508-4606-9744-2EE4A27030F6.jpeg


Summerat så tycker jag LOT:s Premium Economy är likvärdig SAS dito. LOT vinner på maten men SAS har bättre utbud av filmer mm.

Även denna resa var i bokningsklass R och gav 5400 poäng till EuroBonus. Poängen bokfördes på mitt konto redan dagen efter ankomst.

Är man ute i hyfsat god tid och bokar den mindre flexibla biljetten i PE kostar biljetten ungefär samma som med SAS, runt 9000:-.

Jag tycker att det är prisvärt, dessutom slår anslutningen mellan Stockholm och Warszawa SAS Plus inom EU med hästlängder.

Tack för att ni tog er tid att läsa!
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Fyller på med lite ytterligare reflektioner efter ännu en resa på samma sträcka och serviceklass.

Efter det serverades middag, ett västerländskt alternativ och ett japanska dito.

Under gårdagens resa erbjuds inte längre val mellan västerländskt eller japansk mat. Det är nu en japanskinspirerad meny med två val av varmrätt. Riktigt gott var det.

A00A2BBF-EC3E-4535-A460-4B10E5443812.jpeg


00EF992D-3F4B-472D-ABC0-FD879655D3CB.jpeg


Det var svalt i kabinen och varje säte har egna luftuttag vilket uppskattas. Det finns inga dedicerade toaletter för PE och när jag gick bak i kabinen slogs jag över hur varmt det var i Y. Det var för övrigt i princip helt fullsatt där.
!

Efter att ha flugit den större 787-9 hem från Japan och även igår konstateras att passagerare i Premium Economy har en egen toalett bakom affärsklass och behöver således inte gå bakåt i planet för att besöka toaletten. Ytterligare en fördel gentemot SAS Plus alltså.

Negativt med 787-9 är att det inte finns individuella luftuttag. Men det var svalt i kabinen så det gjorde inget under denna resa.
 
Last edited:
Toppen