Senaste nytt

[Live] SAS historiska flygning med första A350n till Chicago

Jag kommer skriva en separat reserapport om dagens flygning, som enligt mig lämnade MYCKET att önska - för att uttrycka mig milt.

Sen får var och en avgöra om jag är gnällig eller om det är rimlig kritik.

Kan ju börja med att säga att Wifi var avstängt hela flighten.
 
Kamrater, "ordningen" är återställd.. snacksbaren ingick INTE för oss i plus på dagens flight. Jag och frugan smög bak för att testa efterkrigstidens dyraste popcorn men det var bosse tvärnit!
Vad vore sas utan denna ständiga tombola?:rolleyes:
Var det slagsmål där bak eller varför fick vi inte kliva av innan både CBP och sjukvårdspersonal kommit ombord?
Jag tänker att om det "bara" handlade om sjukdomsfall borde det väl varit smidigare om alla andra passagerare klev av medan det väntades på de tillkallades ombordstigning? Det blev ju ändå 30 minuters väntan.
 

Hylve

Medlem
Var det slagsmål där bak eller varför fick vi inte kliva av innan både CBP och sjukvårdspersonal kommit ombord?
Jag tänker att om det "bara" handlade om sjukdomsfall borde det väl varit smidigare om alla andra passagerare klev av medan det väntades på de tillkallades ombordstigning? Det blev ju ändå 30 minuters väntan.

En tjej blev krasslig nånstans över Grönland så hela planet var satt i karantän tills sjukvårdarna kunde utesluta corona (och då menar jag inte biran)
 

Alf

Medlem
Det är faktiskt helt sjukt att man släpper på crew som inte haft möjlighet att träna tidigare. Även om det inte är en säkerhetsrisk så gör man väl inte det? Vem sjutton hade skickat någon hemma hos någon annan och sagt ”gör nu middag här, och snabbt ska det gå” när man inte vet var saker är, var maten finns osv. Och förresten, det kommer gäster.

Flyget borde gått på shorthaul så de haft möjlighet att bekanta sig med alla skrymslen och vrår.

Ja, det är klart det är förståeligt att de inte vet var allt finns. Men någonstans får man liksom dra gränsen kring vad som är rimligt för SAS att göra. Men å andra sidan. Rusa ut ett plan där allt inte fungerar (och skiljer sig ytterst marginellt gentemot föregångaren) med en rookiebesättning och sen göra en rejäl deal om detta, samtidigt som den mjuka produkten är lika dålig eller sämre som vanligt. Det är precis vad jag förväntar mig att SAS ska göra.

Jag är ledsen om det låter hårt, men låter precis som ett projekt där man rusar mot deadline och inser att man håller på att bli sen. Så under upploppet börjar man fuska och tar genvägar.

Jag tycker din kritik mot SAS är ganska obefogad. Hur vet du hur mycket träning och i vilken form besättningen fått, då menar jag inte piloterna. SAS är ett seriöst flygbolag med ett högt säkerhetstänkande. Jag är inte det minsta oroad över att det skulle finnas brister i utbildningen hos besättningen på A350.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag tycker din kritik mot SAS är ganska obefogad. Hur vet du hur mycket träning och i vilken form besättningen fått, då menar jag inte piloterna. SAS är ett seriöst flygbolag med ett högt säkerhetstänkande. Jag är inte det minsta oroad över att det skulle finnas brister i utbildningen hos besättningen på A350.
Han kanske inte menar säkerhetsutbildningen utan serviceutbildningen, och vad som ingår i Plus bla.
 

Hachans

Medlem
Kamrater, "ordningen" är återställd.. snacksbaren ingick INTE för oss i plus på dagens flight. Jag och frugan smög bak för att testa efterkrigstidens dyraste popcorn men det var bosse tvärnit!
Vad vore sas utan denna ständiga tombola?:rolleyes:

Ja, det är väl som det brukar.

Jag blir kallad gnällig, men jag brukar ha rätt (se längre upp i tråden angående just detta).
 

Hachans

Medlem
Jag tycker din kritik mot SAS är ganska obefogad. Hur vet du hur mycket träning och i vilken form besättningen fått, då menar jag inte piloterna. SAS är ett seriöst flygbolag med ett högt säkerhetstänkande. Jag är inte det minsta oroad över att det skulle finnas brister i utbildningen hos besättningen på A350.

Jag skrev uttryckligen att jag inte är särskilt rädd för säkerhetens skull, man följer säkert alla regleringar som finns vad gäller utrymning osv. Även om jag absolut kan tycka det är konstigt att man skickar upp folk utan att få ha bekantat sig med planet irl.

Utan det är det andra.

Och nej, jag var inte med på flighten och har därför inte uttalat mig kring hur nya go config.

Däremot har jag uttalat mig kring plus eftersom Tonton skrev om hur trångt det var vilken var min rädsla när jag såg Plus-sätena, och jag vet hur han ser ut och om inte han kan Surte bekvämt så gör definitivt inte jag det heller.

Jag gjorde uttalanden om servisen eftersom folk beskrev hur det tog fyra timmar att få den avslutad i business. Vilket är helt sjukt lång tid och borde inte vara mer än max hälften så lång tid.

Detta är grejer jag inte behöver vara ombord för att testa. Det är ju baserat på andras rapporter. Andra saker som att ”massagen är skön” och ”ölen är god” är subjektivt och det får någon annan stå för.

Jag kan bara konstatera att SAS är kända för sin svajiga service, det kan vi se från hundratals resereporter. Så jag drar så slutsatsen att inte ens när media är ute och skriver om nytt flygplan, har med reportrar och liknande så kan SAS prestera bra, stabil och snabb service. Hade jag varit SAS-chef hade jag tyckt det var otroligt pinsamt.
 
Toppen