Senaste nytt

Linköpingstråden

Håller med om vi har en sandlådedebatt om de båda flygplatserna i vårt län. Det gjordes en utredning för ett antal år sedan om att inleda ett samarbete mellan flygplatserna när vi hade Köpenhamnstrafik från båda städerna. På den tiden var det så korkat att man flög till/från båda platserna på nästan samma tider. Hade man delat upp detta hade vi kunnat haft dubbelt så många turer. En flygbuss mellan platserna hade löst problem om man åkt ut från ena platsen och hem till den andra. Vidare föreslog en gemensam flygplatsorganisation, vilket hade sparat åtslilliga miljon för de båda förlustdrabbade flygplatsern. En styrelse, en flygplatschef och krymt administration. Inte ens detta tog politikerna till sej. På den tiden var det S i NRK och M styre i LPI så det föll väl på detta. Nu är det S på båda platserna och det är ändå inte ett dugg bättre.

Jag tror nog att vi skall vara ganska glada som skattebetalare att man inte gick vidare med att bygga en helt ny flygplats i regionen. Den investeringen hade aldrig kunnat räknats hem.

Som jag ser det behöver Östergötland ingen flygplats. När Ostlänken blir klar går det snabbt att ta sig till Skavsta. Satsa istället på Skavsta när Bromma läggs ner så det blir en massa inrikeslinjer från Skavsta. Detta kommer även att gynna södra Stockholmsområdet. Chartertrafiken från NRK kan flyttas till Skavsta, det tar bara 30 min med bil till Skavsta från Norrköping.
Om 10 år har vi Skavsta 30 min bort med tåg, så allt tills dess är "tillfälliga lösningar".
 

mjulven

Medlem
Jag är på väg att flytta till Linköping och har sett det som en stor fördel att kunna ha cykelavstånd mellan bostaden och flygplatsen. Att boka long haul via SAS online verkar av någon för mig outgrundlig anledning knapp gå. Typexemplet är att jag vill åka från Linköping till New York via Köpenhamn. Där finns inga alternativ alls för hemresan, jag skulle gissa på att SAS inte gärna bokar upp en så att man har 12+ timmars byte i Köpenhamn

Således en väldigt dum fråga från en blivande Linköpingsbo, hur bokar man enklast biljetter med SAS vilka innehåller long haul segment med lång transfertid i Köpenhamn? Fick samma problem om jag försökte boka med United.

KLM är som jag ser det inte något alternativ för egen del. Jag reser till USA mestadels och jag vägrar flyga med Delta (detta sedan alla problem jag hade med dom i somras).
 
Jag är på väg att flytta till Linköping och har sett det som en stor fördel att kunna ha cykelavstånd mellan bostaden och flygplatsen. Att boka long haul via SAS online verkar av någon för mig outgrundlig anledning knapp gå. Typexemplet är att jag vill åka från Linköping till New York via Köpenhamn. Där finns inga alternativ alls för hemresan, jag skulle gissa på att SAS inte gärna bokar upp en så att man har 12+ timmars byte i Köpenhamn

Således en väldigt dum fråga från en blivande Linköpingsbo, hur bokar man enklast biljetter med SAS vilka innehåller long haul segment med lång transfertid i Köpenhamn? Fick samma problem om jag försökte boka med United.

KLM är som jag ser det inte något alternativ för egen del. Jag reser till USA mestadels och jag vägrar flyga med Delta (detta sedan alla problem jag hade med dom i somras).
Beror på vilken dag du vill resa. SAS har tex inga ankomster på lördagar och över jul/påsk etc är det tomt
 

mjulven

Medlem
Tittade under våren och storhelgerna främst men hade samma problem på torsdag-söndag (hemma på måndag för USA resor). Allt som går via chicago hem funkar, men inget annat, åtminstone inte för mig.
 
Tittade under våren och storhelgerna främst men hade samma problem på torsdag-söndag (hemma på måndag för USA resor). Allt som går via chicago hem funkar, men inget annat, åtminstone inte för mig.
Antagligen för att det blir för lång bytestid på CPH med morgonankomst från USA och kvällsavgång från CPH till LPI, tyvärr. Har dock lyckats boka detta förut
 

mjulven

Medlem
Antagligen för att det blir för lång bytestid på CPH med morgonankomst från USA och kvällsavgång från CPH till LPI, tyvärr. Har dock lyckats boka detta förut

Det är min tolkning också, tack för att du bekräftar mina misstankar. Det finns ju ett antal alternativ man kan överväga för att lösa det dock, som två separata bokningar som man sen slår ihop på något vänster.

Tänk om SAS kunde flyga lika mycket till Linköping som KLM...
 
Toppen