Senaste nytt

Kroatien, i sommar... Igen - bockat av Korcula genom tips från forumet - what's next?

Volatyle

Medlem
Hej forumet,

Förra året fick jag ett par handfasta tips för en resa till Kroatien med våra småttingar. Bland annat av dig @Abbs (stort tack, du gav oss två underbara veckor!)

Det slutade med att vi hamnade en vecka på Korcula och en vecka på Makarska. Vi fullkomligen älskar Kroatien på grund av den fina maten, och vackra miljön - och inte minst kullerstensstränder som är en gåva från ovan om man har barn i ålder 1-4 och vill slippa sanden.

Så därför tänker vi i brist på fantasi att vi kör två veckor till i sommar... Lite såhär i efterhand när vi tänker tillbaka på förra årets resa så måste jag säga att vi kanske skulle skippat den där veckan på Makarska. Korcula var mer down our alley, och även om det var turistigt så var det inte i närheten av så turistigt som Makarska var. Vi föredrar verkligen det där pittoreska mysiga. Samtidigt känner vi väl att 2 veckor på Korcula kanske hade blivit några dagar för mkt, vi har inget emot att dela upp besöken på flera öar men just nu är vi osäkra på vilka öar vi ska välja denna gången.

Känslan när vi tog båten från split var att Hvar och Braq var riktiga partyöar och eftersom vi åkte med samma båt från Split noterade vi ju att i princip varenda halvfull 20-årig britt gick av där, vilket kändes skönt.

Vis vet jag att det tipsades om innan, men den kanske är ännu mindre än Korcula?

Kort sagt, min fråga är - när det gäller Kroatien så behöver vi tips på resmål som liknar Korcula, kanske / gärna ännu mer pittoreskt och färre turister (om det nu går)...

Vad säger panelen?

Stort tack!
Vol
 

Juraj

Medlem
Lošinj är pittoresk och har kullerstensstränder (i Kroatien finns det generellt inte många sandstränder), men problemet är avståndet ifrån Korčula, det blir lite krångligt att ta sig dit. Synd att European coastal airlines inte längre är att rekommendera tack vare deras syn på flygsäkerheten.

Jag tycker också om Rab, men igen samma problem som Lošinj, läget ifrån Korčula.

Jag tror också att ni som familj skulle gilla både Hvar och Brač (och då är nog Hvar lite mer pittoresk) trotts att de främst upplevs som partyöar. Zlatni rat på Brač är för många den vackraste stranden i Kroatien (och det är ju en kullerstensstrand).

Om ni kan tänka er att ta en halvö istället för en ö kan jag varmt rekommendera Istrien. Rovinj, Poreč och Motovun (i inlandet) är urpittoreska. Maten där är otroligt bra. Bland annat finns Kroatiens enda restaurang med en Michelinstjärna i Rovinj, den heter Monte.
 

Volatyle

Medlem
Lošinj är pittoresk och har kullerstensstränder (i Kroatien finns det generellt inte många sandstränder), men problemet är avståndet ifrån Korčula, det blir lite krångligt att ta sig dit. Synd att European coastal airlines inte längre är att rekommendera tack vare deras syn på flygsäkerheten.

Jag tycker också om Rab, men igen samma problem som Lošinj, läget ifrån Korčula.

Jag tror också att ni som familj skulle gilla både Hvar och Brač (och då är nog Hvar lite mer pittoresk) trotts att de främst upplevs som partyöar. Zlatni rat på Brač är för många den vackraste stranden i Kroatien (och det är ju en kullerstensstrand).

Om ni kan tänka er att ta en halvö istället för en ö kan jag varmt rekommendera Istrien. Rovinj, Poreč och Motovun (i inlandet) är urpittoreska. Maten där är otroligt bra. Bland annat finns Kroatiens enda restaurang med en Michelinstjärna i Rovinj, den heter Monte.

Hej! Tack för fina tips! Det är inget måste att det måste ligga nära Korcula, vi kan tänka oss att hoppa den ön helt och hållet. Det är väl mest att vi tycker det är väldigt smidigt med direktflyg (SAS) från GOT till Split.

Rovinj lät spännande! Hur är prisbilden på mat och dryck osv där "uppe" i Istrien jämfört med t.ex Korcula? Vi har alltid bara hållt oss i split eller kringområdena där. Vad skiljer i övrigt mellan de lite mer norra delarna och södra delarna av Kroatien?

Vol
 

Volatyle

Medlem
Det vi gillade med Korcula var väl framförallt att det kändes som ett lugnare tempo allting, inte jättemycket turister utan lagom, aldrig problem att få plats med barnvagn osv på restaurangerna. Kanske för att ön är lite otillgänglig? Hur är Istrien när det gäller turistmängd?
 

Juraj

Medlem
Prisbilden är nog lika, eller med andra ord är Kroatien fortfarande ganska prisvärd för oss med svensk standard. Man brukar höja priserna rejält inför sommaren, men det blir fortfarande ok priser ifrån vår perspektiv (om man nu inte råkar på en turistfälla som har höga priser för låg kvalitet - sådana finns tyvärr men man brukar klara sig med hjälp av Tripadvisor).

Det är svårt att ange några generella skillnader mellan norra och södra kusten. Jag tycker att människorna kring norra kusten är mer kosmopolitiska, men det kommer ni nog inte märka på bara två veckor där. Det som är intressant med maten i Istrien är att det både finns klassisk medelhavsmat och mer kontinental mat. Missa inte tryffelsvamp om ni ska dit.

Svårt att säga om turistmängd. Det brukar vara ganska många, men jag tycker det är mer trångt på Gröna lund eller Skansen är någonstans i Kroatien.

Jag tycker att Kroatien är mycket mer än Split och kringområdena. Förresten, en kombination av Lošinj och Istrien skulle nog kunna funka rätt så bra. Och om ni har en flygtransfer i Zagreb, passa på att stanna där i en eller två dagar - resan blir inte lika lång och staden är mycket trevlig. Över sista fem åren har en spännande restaurangscen fötts där och priserna är lägre än vid kusten.
 

JimmyH

Medlem
Hej!

Hvar har många lugna och fantastikt fina ställen , party folket finns i princip bara i orten Hvar.

Jelsa är vår personliga favorit men jag har cyklat runt på ön och vill man ha riktgt lugn finns det små ställen som Zavala med fler ( ett tips är att kolla via google maps och AirBnB, boende finns i många små byar)

Vrboska och den lite större orten Stari Grad är också trevliga.
 

henke12

Medlem
Kanske hyra segelbåt kan vara nåt för er?
Med besättning såklart.

Bör inte bli så mycket dyrare heller!
Kan starkt rekommendera det!
 

Volatyle

Medlem
Segelbåt är nog inget för oss! Bra tips dock :).
Egentligen är vi ute efter en lugn och trivsam ort, eller ö för den delen. Korcula tyckte vi var perfekt, men med sina totalt 60-70 restauranger blir det begränsat om vi ska vara på samma ställe 2veckor, så någonting i storleksordningen dubbelt upp känns som optimalt.

Det som var skönt med Korcula var att det aldrig var några problem att få plats på strand osv, Makarska kändes som total kaos när vi kom dit efter att ha varit en vecka på Korcula. Samtidigt kände vi ju som jag nämnde att en vecka var enough på Korcula.

Så egentligen, breda penseldrag; något större än korcula, samma lugn/tempo och gärna inte galet mycket turister.

Vol
 

Volatyle

Medlem
Efter lite undersökning tror jag ändå jag fastnar på Komiza på Vis, vad jag har läst till mig är det en av de lugnare öarna/orterna. Däremot tror jag att det kan bli lite väl lång tid att spendera 2 veckor där, så då funderade vi på kanske återbesöka Korcula och köra en vecka på vardera ö - dvs Vis/Korcula.

Men, givetvis går där inga färjor mellan öarna - så då måste vi ta oss tillbaka till split för att ta oss till Korcula som ändå ligger rätt nära Vis - vilket känns lite trist. Så då funderar jag i dessa banorna istället; 1vecka Vis och sen 1 vecka fastlandet.

Vad jag då behöver är ett bra resmål nära Split, som INTE är Makarska utan betydligt mindre turist/charter. Några förslag?

Vol
 

Juraj

Medlem
Då rekommenderar jag Primošten. En pittoresk och lagom stor stad (eller snarare lite större by). Det borde också vara mindre turistiskt än Makarska, men det bli mer turistiskt än Korčula och Vis.
 
Toppen