Senaste nytt

Kreditering av Amex mm

  • Thread starter Deleted member 30163
  • Startdatum
D

Deleted member 30163

Guest
Just nu är det många av oss som inte kan nyttja Amex erbjudanden. Det gäller samtliga kort och ingen kompensation erbjuds. Minst 6 månader, men mest troligt är att hela årets årsavgifter är kastat i sjön.

Amex hänvisar till SAS exempelvis, fast det är Amex som är kortutgivare då man dragit in alla Eurobonusrelaterade förmåner.

Inga aktiviteter på Platinum eller Centurion sker, men man vill ändå ha årsavgifter och ber kunderna att dra åt helvete, hänvisar till att det är ett globalt beslut, fast man bedriver verksamhet i EU.

Amex går ut med en idiotisk kampanj där man säger att man "ger bort" annonsutrymme för krögare, vilket man inte gör, men där man istället borde ta bort de höga avgifter man tar ut istället. Man har insett att man köpt annonsutrymme som är värdelöst nu och försöker rädda sig själva. Andra företag lämnar ut anställda, men tar lönekostnaderna själva för att stötta.

Jag tror nog amex är ett av de värsta företagen just nu som gladeligen tar mina pengar men inte förväntar sig leverera något alls.
 

palmen

Moderator
Säg upp korten om du är så missnöjd och skaffa något annat kort att använda.

Att säga att det inte är några event är ju dock bullshit. Det var modevisning i februari och resmässa i mars. Som det är nu har man ju dock begränsat det till max 50 pers, därmed lär det inte bli något mer nu. Väldigt många företag slutar också med marknadsföringsaktiviteter nu för att spara pengar i tider som dessa.

Det enda jag bryr mig om med mitt Amex Elite är vouchers, poäng på min spend och 20k Statuspoäng. Allt detta är kvar så för mig är det helt oförändrat, det enda som skulle kunna sänka värdet är ju om sas går omkull och värdet blir noll, det är dock en risk jag tar.

Vad är det för eurobonus relaterade förmåner som dragits in menar du? Mig veterligen är alla kvar, de jag nämnde ovan samt värvning. Missar jag något mer här för de sas brandade korten?

Passar det inte är det ju bara att säga upp och du får tillbaka eventuell årsavgift du inte nyttjat. Vad är problemet?
 

Tonton

Medlem
ust nu är det många av oss som inte kan nyttja Amex erbjudanden. Det gäller samtliga kort och ingen kompensation erbjuds. Minst 6 månader, men mest troligt är att hela årets årsavgifter är kastat i sjön.

Amex hänvisar till SAS exempelvis, fast det är Amex som är kortutgivare då man dragit in alla Eurobonusrelaterade förmåner.

Fast det där stämmer ju inte alls?

Amex har inte dragit in några erbjudanden. Du kan forfarande använda ALLA erbjudanden som ingår i Amex SAS-brandadekort, mig veterligen? Du får gärna utveckla denna delen. Sedan drar du in andra Amexkort i det hela - vad har dragits in där? Aktiviteter, absolut! (till viss del) - men det har ju kanske snarare med att vi i Sverige inte ska umgås i grupp just nu. Det där varierar ju normalt sätt under året också - inga konstigheter. Men de andra förmånerna gäller ju ändå fortfarande?

Med det sagt, jag håller inte med om att "Hela årets årsavgifter är kastat i sjön"

Amex SAS
  • reseförsäkring gäller
  • Hyrbilsförsäkring (på Elite)
  • Eurobonusintjäning
  • 2-4-1-intjäning
  • Bygger fortsatt kreditvärdighet hos Amex

Amex MR
  • Reseförsäkring gäller
  • Hyrbilsförsäkring gäller
  • Partneröverföring gäller
  • Intjäning av MR gäller
  • Bygger fortsatt kreditvärdighet
Amex går ut med en idiotisk kampanj där man säger att man "ger bort" annonsutrymme för krögare, vilket man inte gör, men där man istället borde ta bort de höga avgifter man tar ut istället. Man har insett att man köpt annonsutrymme som är värdelöst nu och försöker rädda sig själva. Andra företag lämnar ut anställda, men tar lönekostnaderna själva för att stötta.

Jag tycker det är jättebra! Snyggt sätt att hjälpa lokala krogar runtom i landet.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Just nu är det många av oss som inte kan nyttja Amex erbjudanden. Det gäller samtliga kort och ingen kompensation erbjuds. Minst 6 månader, men mest troligt är att hela årets årsavgifter är kastat i sjön.

Amex hänvisar till SAS exempelvis, fast det är Amex som är kortutgivare då man dragit in alla Eurobonusrelaterade förmåner.

Inga aktiviteter på Platinum eller Centurion sker, men man vill ändå ha årsavgifter och ber kunderna att dra åt helvete, hänvisar till att det är ett globalt beslut, fast man bedriver verksamhet i EU.
Det här är ju så många sakfel så jag vet inte ens var vi ska börja. Kortfattat och grovt kan man uttrycka det som ”inte ett rätt på en helgardering”.

Jag kan använda Amex erbjudanden, det gäller samtliga mina kort. Ingen årsavgift är kastad i någon sjö överhuvudtaget. Dessutom går det alldeles utmärkt att, precis som vanligt, använda kortets främsta funktion - nämligen den som betalningsmedel!

Vad du ska betala i månads-/årsavgift för kortet står tydligt i ansökningsformuläret när man skaffar kortet. Det kan inte vara någon överraskning för dig, att du har köpt en kortprodukt som du måste betala för?!

Är du så missnöjd eller inte förstår hur det ska användas tycker jag att du ska säga upp kortet istället. Då är det bevisligen inte för dig.
 

Bankiren

Medlem
Jag behåller i alla fall mina kort - och poängintjäningen och vouchers är de viktigaste fördelarna för mig.

Håller väl med om att det - förvisso av rimliga skäl - har skett försämringar på grund av pandemin. Samtliga lounger som American Express har är ju t ex stängda. Förvisso är det knappt några som reser - eller bör resa - men stängda lounger drabbar ju alltid någon. Och betalar man över 6 000 kr för ett kort primärt för det, så är det ju såklart trist.

Jag hoppas i alla fall att AmEx fortsätter att vara ett starkt bolag, så jag tänker inte klaga på avgifterna. Man får väl bara försöka använda det lite oftare i närområdet framöver, så att inte hela samhället går i konkurs. :)
 
Jag tror nog amex är ett av de värsta företagen just nu som gladeligen tar mina pengar men inte förväntar sig leverera något alls.
Har jag missat något?
Det går väl fortfarande att betala med AMEX?
Jag får fortfarande eurobonuspoäng via mitt AMEX Elite kort när jag betalar med det och närmare mig första 2-4-1 vouchern för året.
Menar du att jag inte kommer få mina 2-4-1 vouchers?
Försäkringarna gäller väl också fortfarande, även om jag inte reser för stunden?
 
Last edited:
Toppen