Senaste nytt

Kortförsäkring på resande fot

Skyway

Medlem
Denna tråd gäller främst inköp på resande fot, runt om i världen.

Jag har idag följande kort:
- Amex Platinum
- Amex Elite
- Mastercard SAS Premium

Jag tar majoriteten av min mindre inköp på Mastercard SAS Premium. Av den enkla anledningen till att det fungerar överallt, tillskillnad från Amex (plus att man får samma bonuspoäng som på Amex Elite när man gör utländska köp.).

(Poängintjäning gör jag primärt via andra inköp.)

Min fråga gäller framförallt inköp av flyg:
Hur stor skillnad är det på reseförsäkringen mellan Mastercard SAS, Amex Elite Amex Platinum?

I dagsläget sprider jag ut det: Mastercard på småköp enligt ovan, Amex Elite på alla SAS flyg och Amex Platinum på alla andra flyg. (Hyrbil på Platinum)

Jag köper alla övriga resor på Platinum försäkringen för att jag inbilar mig att den är så mycket bättre än de övriga tre korten. Levera jag i en illusion? Försöker hitta någon bra jämförelsetjänst som jämför alla tre men har inte hittat.

Självklart vill jag ha bästa försäkringen men skönt också att inte behöva fördela inköp på 3 olika kort om man slipper.. Tack!
 

Vindpilen

Medlem
Denna tråd gäller främst inköp på resande fot, runt om i världen.

Jag har idag följande kort:
- Amex Platinum
- Amex Elite
- Mastercard SAS Premium

Jag tar majoriteten av min mindre inköp på Mastercard SAS Premium. Av den enkla anledningen till att det fungerar överallt, tillskillnad från Amex (plus att man får samma bonuspoäng som på Amex Elite när man gör utländska köp.).

(Poängintjäning gör jag primärt via andra inköp.)

Min fråga gäller framförallt inköp av flyg:
Hur stor skillnad är det på reseförsäkringen mellan Mastercard SAS, Amex Elite Amex Platinum?

I dagsläget sprider jag ut det: Mastercard på småköp enligt ovan, Amex Elite på alla SAS flyg och Amex Platinum på alla andra flyg. (Hyrbil på Platinum)

Jag köper alla övriga resor på Platinum försäkringen för att jag inbilar mig att den är så mycket bättre än de övriga tre korten. Levera jag i en illusion? Försöker hitta någon bra jämförelsetjänst som jämför alla tre men har inte hittat.

Självklart vill jag ha bästa försäkringen men skönt också att inte behöva fördela inköp på 3 olika kort om man slipper.. Tack!

En stor fråga är väl vad du vill ha ut av att använda korten.

Platinum har den bästa försäkringen men poängen är väldigt låga vid köp i SEK (Men faktiskt bäst i utländsk valuta 25p/100kr efter växling). Jag vet dock inte hur stor skillnad det faktiskt är mellan Elite och Platinum mer än att bagageförsäkringen skiljer sig från 3000 - 4000 SEK.
Amex Elite har du fördelen att du får mycket poäng för inköp av flygbiljetter på SAS och bästa intjäningen i SEK samt att du har möjlighet till 2st 2-4-1.

Tänk på att du bara kan nyttja den kortförsäkring för det kort du betalar med. M.a.o betalar du med Amex Elite så gäller denna, du kan inte nyttja Platinums försäkring.

Mitt generella tips skulle vara:
- Amex Elite för alla köp i SEK tills du har dina 2 vouchers klara.
- SAS Mastercard där de inte tar Amex
- Amex Platinum för alla köp i utländsk valuta

Frågan du kan ställa dig är ju självklart om du då behöver ett Platinum men det är högst personligt och du får ju andra saker på köpet som Pontus, Priority Pass etc.
 

Highbury

Medlem
Funderat också på reseförsäkringar gärna kombinerat med loungeacess då mitt amex sas Classic saknar reseförsäkring och mitt SAS Mastercards verkar vara rätt enkel.

De två kort jag kommit fram till är eurocard platinium och amex gold (1500 kr/år för bägge)

Fördelar amex gold:
-Riktigt bra reseförsäkring
-Går att samla bonus (MR)
-Praktisk att använda när man som jag kör amex travel då och då när jag bokar resor
-en hel del förmåner på utvalda hotell och på hyrbilar

Nackdelar amex gold:
-4 st loungeacess (men antagligen tillräckligt för mig)
-Svagare betalnätverk än visa el Mastercard

Fördelar eurocard:
-Starkare betalnätverk med Mastercard
-allriskförsäkring
-obegränsat loungeacess
-lägre ränta om man nyttjar krediten
-consegierservice, om man nu använder sig av sånt

Nackdelar eurocard:
-svagare reseförsäkring
-inget bonussystem
 

Skyway

Medlem
Tack för svar.

Poängen är alltså inte intressanta. Jag intjänar dem på andra sätt än flygande.

Det är primärt försäkringarna jag är intresserade av.

Har du läst och jämfört försäkringarna?

läs exemplevis denna tråden: https://www.businessclass.se/forum/threads/jämförelse-kortförsäkringar.37727/

Uppgifterna på Wiki-sidan är inte helt uppdaterade - så du får mer än gärna uppdatera dessa om du tar dig tid att jämföra dina egna försäkringar.

Jag har läst delar av försäkrings PDFerna från Amex men det är ju minst sagt vanskliga att tolka och förstår exakt under vilka förutsättningar de gäller.

Stort tack för Wikin!
 

Resetokig

Medlem
Vi jämförde amex elite och platinum försäkringar tidigare och kom fram till att om vi ska hyra bil under resan så är platinum definitivt det bästa alternativet, på övriga resor går elite bra då de inte skiljer sig så mycket. När vi haft båda korten samtidigt har övervägt om det extra platinum ger i försäkringen är mer värt än poängen genom elite. Om man jagar poäng kan det vara trevligt att få in EB genom elite samtidigt som man kan utnyttja lounger osv genom platinum.
 
Toppen