Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

squeezen

Medlem
Jag ska testa att söka transitvisum i PEK trots stämplar från Qatar, UAE och Oman i passet om ~2 veckor, hoppas det fungerar för oss.
Jag var för cirka ett år sedan på transitvisum i shanghai med stämplar från qatar, bahrain, UAE, kuwait så det var inga problem då iaf. Är väl turkiet det pratats om nu som ger strul. Så det där borde vara lugnt för dig
 

Tonton

Medlem
Jag var för cirka ett år sedan på transitvisum i shanghai med stämplar från qatar, bahrain, UAE, kuwait så det var inga problem då iaf. Är väl turkiet det pratats om nu som ger strul. Så det där borde vara lugnt för dig

Inte bara Turkiet - även "stan"-länderna har det varit problem med. Orsaken är troligtvi följande som jag skrev om tidigare:

Det finns inget officiellt - men gissningsvis var detta enbart åtstramningar kring Kinesiska jubileumet som ägde rum precis.

Och detta släpps nog sakta men säkert på igen - om de ska följa mönster från tidigare liknande händelser där de har tajtat åt kring transitvisum.
 
Det är inga problem. De bryr sig bara om de land du ankom ifrån och avgår mot.
Ok perfekt, tack för svaret!

Verkar ju vara lugnt då.

En tanke som slog mig bara då det i vissa fall verkar vara lite "godtyckligt" vad som godkäns och vad som inte godkäns. Vad händer om man blir nekad transitvisum? Blir det bara vändande plan hem då eller hur fungerar det? Tänker att man ju inte har chans att skaffa "ett riktigt" visum då?
 

Johans00

Medlem
Konstig fråga kanske men jag kommer att landa i Shanghai på torsdag 11:50 och sedan flyga vidare 00:10 på fredagen. På visumlappen, ska jag då där man fyller i ''stay until'' skriva 28:e (torsdag) eller 29:e (fredag) Flighten är ju på fredagen men jag kommer att gå igenom immigration och få mitt pass stämplat den 28:e.
 

Tonton

Medlem
Konstig fråga kanske men jag kommer att landa i Shanghai på torsdag 11:50 och sedan flyga vidare 00:10 på fredagen. På visumlappen, ska jag då där man fyller i ''stay until'' skriva 28:e (torsdag) eller 29:e (fredag) Flighten är ju på fredagen men jag kommer att gå igenom immigration och få mitt pass stämplat den 28:e.

Jag skulle skriva 29e, samt skriva "transit" på place to stay.
 
Om jag har förstått det rätt så går det bra att flyga följande:

FRA- PVG
--20 TIMMARS VISTELSE--
PVG - SIN

Utan att söka visum? Och ''transitvisumet'' fyllar man i på¨flygplatsen? Tänkte spendera en natt i Shanghai innan vi åker vidare till SIN.
 

Canadien

Medlem
Om jag har förstått det rätt så går det bra att flyga följande:

FRA- PVG
--20 TIMMARS VISTELSE--
PVG - SIN

Utan att söka visum? Och ''transitvisumet'' fyllar man i på¨flygplatsen? Tänkte spendera en natt i Shanghai innan vi åker vidare till SIN.
Ja det går bra. Lappar finns vid en liten soffgrupp längst bort i immigrationshallen (diskarna längst till vänster om man tittar mot immigrationslinjen)
 

airborn

Medlem
Hej

en fråga till er kunniga

har hittat en C biljett CPH-PVG-CPH med 4 dagar i PVG

skulle jag kunna köpa en återbetalningsbar biljett (alt via https://onwardticket.com ) och skaffa mig en transitvisum och komma in i landet och sedan avbokar.

blir det problem när jag ska flyga hem PVG-CPH?
 
Toppen