Senaste nytt

Köpenhamns flygplats (CPH) - största interkontinentala rutter 2019

Agö

Medlem
Check-in.dk har idag en redogörelse över Kastrups största interkontinentala rutter 2019 (med jämförelse mot 2018). Spännande att se Dohas framfart som 2019 passerade 400000 passagerare.

Tappet på New York och Los Angeles kan säkert förklaras av att Norwegian stängt dessa rutter. New York kommer ju fortsätta tappet medan Los Angeles ju nu fått SAS-linjen. Emirates tapp på Dubai sannolikt pga. banarbetena i Dubai.

Det verkar också gå hyggligt för Air Canada på Köpenhamn-Toronto. Shanghaisiffran är också intressant, frågan är om direktlinjen från Stockholm Arlanda bidragit till minskningen.

upload_2020-2-3_21-24-11.png


Doha nu større end New York fra CPH - CHECK-IN.dk
 
Hur menar du? Statistiken är ju på rutten. Inte intressant för denna data om folk sedan åker vidare Doha-bangkok tex. Den mäter inte ”populäraste resmål med start i CPH)

Eller missupfattar jag frågan?
Ja på rutten men statistik är bara siffror som tolkas på olika sätt. För att ta riktig beslut måste man ha förståelse för datan.
 

squeezen

Medlem
Ja på rutten men statistik är bara siffror som tolkas på olika sätt. För att ta riktig beslut måste man ha förståelse för datan.
Ok, vad för typ av beslut syftar du på?
Datan rätt straight forward, hela inslaget handlar om mest trafikerade rutter med start i CPH. En rutt är ju start i CPH och sedan flyger men till en annan flygplats där man landar. Tex Doha, om man sedan åker Doha-bangkok är det ju en annan start och slutpunkt och kan inte räknas in här ovan.

med tanke på Doha är etta så är det också rätt uppenbart, tror inte jättemånga åker dit som destination :)
 
Ok, vad för typ av beslut syftar du på?
Datan rätt straight forward, hela inslaget handlar om mest trafikerade rutter med start i CPH. En rutt är ju start i CPH och sedan flyger men till en annan flygplats där man landar. Tex Doha, om man sedan åker Doha-bangkok är det ju en annan start och slutpunkt och kan inte räknas in här ovan.

med tanke på Doha är etta så är det också rätt uppenbart, tror inte jättemånga åker dit som destination :)
Det kan vara alla möjliga beslut som hur ett företag ska rikta sin marknadsföring tex.
 

Agö

Medlem
I Stockholm är Emirates än så länge herre på täppan.

"I Stockholm var Dubai den største interkontinentale destination med 302.551 passagerer i 2019, efterfulgt af Doha på andenpladsen med 284.259 passagerer, mens New York var den tredjestørste destination med 278.620 rejsende i 2019."

Källa som ovan.
 
Jag tänker att flygbolag använder andra siffror än de som publiceras i pressmeddelande från flygplatsledningen.
Finns väl andra organisationer än flygbolag som använder sig av publicerad statistik för att ta beslut på!? Har sett affärsmässiga beslut tas på skrämmande dålig kunskap om och förståelse för underlaget.
 
Toppen