Senaste nytt

Köpa uppgradering för att tjäna mer poäng

Tjena lite osäker om min tanke stämmer. Jag ska flyga Arlanda-Manchester-Arlanda i tjänsten om en vecka, då bokningen är gjord i SAS GO, tänkte jag att jag skulle betala för en uppgradering till SAS PLUS med ebb poäng. Här kommer då min tanke... eftersom jag är i behov av alla bonuspoäng jag kan behöva för att behålla guldnivån tänkte jag köpa en upgrade för 5000 poäng. då är min tanke att det är extrapoängen som ryker, medans jag får in ganska mycket mer bonuspoäng... Låter det vettigt eller idioti? =)
 

Berglund

Medlem
@Niklas Eriksson Beroende på hur många BASpoäng du behöver för att behålla din guldnivå så kan det vara vettigt att uppgradera för poäng. Får du igenom en Plusgrade, så får du poäng enligt den nya bokningsklassen.
Se detaljerna här: Poängtabeller | SAS

Därefter är det bara att börja räkna. Du kan "köpa" baspoäng hos SAS med dina extrapoäng, till priset av 10 000 extrapoäng per 1000 baspoäng. Dvs om du får 500 baspoäng mer för varje flygning, till Plusgradepriset 5000 extrapoäng, går du jämnt upp med att omvanlda extrapoäng direkt till baspoäng. Fördelen är att du under dina flygningar får lite mer mat och dryck, ett mervärde mot att bara omvandla poängen direkt på hemsidan. Är du bokad i en låg bokningsklass, som endast ger 500 baspoäng per flygning så går du med "vinst" vid en Plusgrade jämfört mot att omvandla poäng via hemsidan. Utöver de siffror du ser i tabellen tillkommer sedan din 25% Guldbonus som du får för alla flygningar du gör i SAS egna plan. Då kan du få ganska bra utväxling på din Plusgrade!
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Tänk på att det också går att Plusgrade-uppgradera för pengar. Ca 5-600 brukar det kosta. Kan vara bättre ifall du sparar extrapoäng till någon resa längre fram.
 

Berglund

Medlem
Mastercard Premium ger ingen klumpsumma, såsom Amex Elite gör.
Du får 10 000 extrapoäng som bonus om du tecknar ett nytt Mastercard Premium, men dessa räknas inte mot din status. Endast baspoäng/statuspoäng räknas. Och med Mastercard Premium fungerar det som så att för varje månad som du har och använder kortet minst en gång, får du i månaden som följer 1000 statuspoäng som läggs till din samling hos SAS.

Därför är det meningslöst att teckna det kortet i slutet av din period, om meningen är att komma upp i nivå.
 
Om du tänker teckna Master card premium bör du inte vänta till slutet då du får 1000 baspoäng per månad som det används. Då vill du ju få in i så många månader som möjligt...
Om du tänker dig Amex Elite, 20000 baspoäng, bör du heller inte vänta eftersom du då kan missa möjligheten att få en 2-4-1 voucher. Tänk dessutom på att då kan få extrapoäng om du låter dig bli värvad. Sedan så blir det missade poäng ju längre man väntar... ;)

Edit:Tvåa på den bollen....:)
 
Toppen