Senaste nytt

Januari down under - en familjeresa dit och tillbaka

JochenS

Medlem
Kuala Lumpur och vidare mot Singapore
På dagen en månad efter avresa från ARN ankom vi KLIA2. Avresan från Sydney avlöpte smidigt. Kvällsmat på Amexloungen som överraskade positivt med öl från 4 Pines och div. pasta och bakeoffpizzor på beställning. Pastan var väl inte det bästa vi ätit men pizzorna var faktiskt helt ok. I loungebeskrivningen hos Amex finns ingen information om duschar, men det fanns det. Vi hade dock hunnit med det på hotellets gym före avfärd. I brist på status uppskattade prio passkontroll och säkerhetskontroll om man hade barn i barnvagn. Frun blev dock av med sin nagelsax som uppfyller alla krav på att få åka i kabinen.

På pappret var detta nog resans tristaste flygning. Air Asia X med avgång 21.40 och ankomst 23.15 i en snart 10 år gammal A330-300. Boardingen påbörjades 40 minuter före utsatt boardingtid (!), dvs. närmare en och en halv timma före avfärd. När vi kom till gaten 40 minuter före avgång var det därför bara att i lugn och ro knalla på och hitta platserna. Ingen stress där, och inga stressade medpassagerare som trängs bakom för att komma fram. Det här var första gången jag bokat LCC på något som är längre än intra Europa. Det överraskade positivt. Den vegetariska maten som i ingick när vi bokat platser (vågade inte chansa kring kinesiska nyåret) och bagage var som förväntat oätlig, men vi slapp åtminstone köpa vatten ombord. Benutrymmet var som förväntat snålt och filt, kudde, IFE kunde löpas till i förväg vilket vi inte gjort. Så vad var det som var positivt? Snabb matservering före nedsläckning, väldigt lite spring i kabinen från både kabinpersonal och passagerare och i princip obefintliga toalettköer (antar att det beror på att all dryck kostade rejält). Med tanke på att vi betalt strax under 2000kr per person inkl. allt bagage så kändes det helt ok. Denna gång fick vi också vår Fly Tot att fungera bra och Mini sov riktigt bra större delen av flygningen. Enda orosmomentet var att jag någon timma före landning började nysa okontrollerat och plötsligt kände mig väldigt förkyld. Det höll i sig resten av dagen och det känndes som några liter snor hann passera näsan, men när jag vaknade idag kändes det inte av längre. Tillskriver detta den torra luften ombord som antagligen retade upp luftvägarna lite. Vi landade 15 minuter efter utsatt tid efter en flygning på 8h och 22 minuter. Lång promenad genom en öde terminal, snabb passkontroll och bagaget på bandet när vi kom fram dit. Hotelltransfer väntade med hotellet limousineservice, men denna gång hade man bommat barnstol, vilket egentligen är vår enda anledning till att förboka på detta sätt. Så mycket val har man dock inte klockan 4 på morgonen och Mini fick åka i mitt knä istället. Jag hade dock e-post med flera bekräftelser på just barnstol, och eftersom vi faktiskt inte fått vad vi beställt blev jag måttligt sugen på att betala fullt pris för denna tjänst. Har påpekat detta flera gånger på hotellet, men fram till utcheckningen var det oklart om vi får skulle få någon kompensation. Insåg dock vid utcheckningen att en natt tappats bort i debiteringen, tänker därför tacka och ta emot och i övrigt hålla en låg profil.

Inchecknignen på Shangri-La Kuala Lumpur gick smidigt och vi tog en varsin dusch före vi gick ner som första gäster till frukost i loungen. Fick så att säga bränna en natt för att vara säkra på att få tillgång till ett rum vid ankomst 05:00 (lärt mig på forumet att boka det man verkligen vill ha), men med tanke på att vi betalat strax över 2000kr natten före en stor svit så kändes det helt klart värt det (och den väldigt sena incheckningen kl 05 på morgonen var antagligen anledningen till att första nattens debitering föll bort). Det här var nog den bästa loungefrukost vi haft på resan. Mycket att välja på men jag börjar undra om det bara är i Sverige vi har salt i omeletten. Efter två Shangri-La sviter med minimalt förvaringsutrymme var det uppskattat med en ordentlig walk-in-closet där väskorna kunde stuvas undan. Vi var mycket nöjda med rummet som gick i det klassiska mörka Shangri-La temat, även om det kändes något slitet.

Vi hade inga större planer för Kuala Lumpur, utan nöjde oss med att på förmiddagen ta oss till KLCC park och titta på Petronas Twin Towers, dricka en kaffe i det närbelägna köpcentret medan Mini sov, och sedan låta Mini leka i den enorma lekplatsen i parken. Efter luchtid började det bli väldigt varmt och för en gångs skull var det inte svårt att å med Mini från lekplatsen. Lovade i och för sig också bad i hotellet pool på eftermiddagen, vilket det också blev. Kvällsmat och fika i loungen. Lite mindre utbud av mat jämfört med Sydney och Taipei, men ändå helt ok. Ett antal olika röda och vita viner samt möjlighet att beställa drinkar i baren. Loungen hade en separat familjedel med lekhörna vilket passade oss alldeles utmärkt. Med bara två familjer på plats var det även där relativt lugnt.

20200123_113714.jpg

Lekplatsen i KLCC Park

20200123_075031.jpg

Lekhörna i familjesektionen på Horizon Club Lounge


Lugn morgon som avslutades med fiskmatning för Mini i lobbyn, därefter transport (med bilbarnstol) till KLIA2 för resans sista flygning i ekonomi. Denna gång Jetstar till Singapore. KLIA2 var bland det tristaste jag varit med om. Efter vi passerat säkerhetskontrollen till L-gaterna fanns heller inget större utbud av butiker. Hittade inte ens en flaska vatten. Nyttjade därför priority passet och gjorde ett snabbt besök på Plaza Premium vid L8 som var en rätt trist syn. Vi fick i oss lite dricka och lämnade sedan denna trånga lounge.

Åter en nästintill händelselös flygning, förutom enn dam på raden bredvid som fick den briljanta idéen att öppna en påse med Durianfrukt och smaska i sig, vilket spred en kraftig odör i bakre kabinen dör vi satt. Ingen annan verkade dock bry sig om detta. Detta var sjunde flygningen på resan och den sista i ekonomi, vi ser fram mot lite mer bekvämligheter på sista delen hem. Cirklade runt 15 minuter i väntläge över några indonesiska öar innan vi fick komma ner. Relativt lång promenad genom T2 genom passkontroll utan någon större kö (med barn fungerar inte den elektroniska kontrollen) och fann sedan bagaget på bandet. Transfer till hotellet bokad med Blacklane, som vi alltid är nöjda med, så även denna gång.

20200124_140756.jpg

Mer spännande än så här blir inte kabinen hos Jetstar

I Singapore hade jag bokat Hotel Jen Tanglin, som är ett relativt nytt märke under Shangri-La. Incheckningen innehöll det lite ovanliga momentet att mäta kroppstemperaturen och fylla i en enkät om hur vi mådde och hur vi rest till Singapore, allt i ljuset av den snabba spridningen av Wuhan coronaviruset. Alternativen jag valde bland utöver detta hotell var Hilton, Marriott Tang Plaza och Grand Hyatt som alla hade sviter till liknande, eller något högre, priser. Valet föll dock på Jen Tanglin eftersom det kändes lite mer avslappnat, fått riktigt fina recensioner som ett familjevänligt hotell, och välkomnade barn i loungen. Dessutom låg det prismässigt bra till för 3500kr/natten (under kinesiska nyåret). Efter en kväll här kan jag bara konstatera att vi hittills är väldigt nöjda. En lite mer utförlig recension av hotellet kommer eventuellt senare.

20200124_175113.jpg

Utsikt från 18e våningen på Hotel Jen Tanglin

Nu väntar tre dagar i Singapore innan det är dags att flyga hem till vardagen med Turkish.
 

ACervin

Medlem
Kul med en reseberättelse från Brisbane, som för många svenskar är helt okänt (själv bor jag vid Brisbane River nära Eat street market). Men det finns mycket att se och göra inte bara längs kusten (Gold Coast, Surfers Paradise och Sunshine Coast med Noosa) men även i det som kallas Hinterland. Prova Stradbroke Island nästa gång istället för Moretone Island.
 

JochenS

Medlem
Singapore och Hotel Jen Tangling
Singapore blev ett kortstopp som gav mersmak. Efter en månad på resa var dock orken inte på topp för att utforska allt som kunde erbjudas. Vi tog förmiddagarna vid poolen och varvade shopping med aktiviteter på eftermiddagarna. Fruns födelsedag firades med brunch på Botanico at the Garage i Botaniskaträdgården (UNESCO världsarv och väl värt ett besök) som hade en riktigt trevlig 4-rätters brunchmeny med fri kompletterande barnmeny. Ljusspelet vid ”gardens by the bay” och den häftiga skylinen hann vi också med en kväll när Mini somnade i vagnen redan kring klockan åtta. Eftersom det var kinesiskt nyår fick vi också se Lejondans på hotellet.

25012020-IMG_3587.jpg
25012020-IMG_3613.jpg
26012020-IMG_3634.jpg
26012020-IMG_3635.jpg
26012020-IMG_3663.jpg
20200126_211452.jpg


Hotel Jen Tanglin var vi nöjda med. Beroende på vad man vill göra ligger det mer eller mindre centralt, men det tar cirka 30-40 minuter att ta sig ner till Marina Bay med buss eller promenad plus tunnelbana. Hotellet som 1996 öppnade som Singapore Traders hotel, renoverades fullständigt invändigt 2016 och bytte i samband med detta till Shangri-Las nyaste varumärke, Jen by Shangri-La, och fick då namnet Hotel Jen Tanglin. Vid incheckningen noterades Jadenivån och det meddelades att vi hade sen utcheckning till kl. 16. Detta var första gången på resan detta erbjöds (vid förfrågan nekades detta på Shangri-La Taipei och erbjöds till kl. 13 på Shangri-La Sydney), och det uppskattades eftersom vi hade ett sent flyg ut från Singapore. Incheckningen bjöd i dessa coronatider också på hälsodeklaration och mätning av kroppstemperatur. Rummet på översta (18e) våningen kändes fortfarande fräscht, vilket avsaknaden av heltäckningsmatta antagligen hjälpte till med, och var inrett i art deco stil. Trevligt var det också att kylskåpet var fyllt med läsk (12 burkar av varierande sorter), två öl (Tiger), mjölk och en chokladkaka. Det är dock lite oklart vilka delar av detta som kan tillskrivas Golden circle medlemskapet på Jadenivå. Vi hade bokat en svit som var relativt rymlig med ett matbord och ”pentry” (med mikro men utan kokplattor), och trevlig utsikt över poolområdet och Botaniskaträdgården. Poolområdet hade uppenbarligen inte gått igenom samma renovering, men var helt ok ändå. Mini tjatade om att få bada så fort hon vaknade varje dag, och så här i slutet på resan, med lite dåligt samvete för alla korta stopp på vägen hem, fick hon sin vilja igenom. Så här i slutet på resan hade vi lite behov av tvättning och en hyfsat stor tvättpåse till priset 35 SGD kändes också som ett ok pris för att vara på ett hotell. Loungetillgång ingick i rummet, och erbjöd frukostservering, eftermiddagsfika (som vi inte nyttjade men som verkade bestå av någon extra kaka) och kvällsmat. Däremellan fanns frukt, kakor, alkoholfri dryck och nudlar att tillgå dygnet runt. Loungen var inte jättestor men heller aldrig full. Både frukost och kvällsmat var relativt begränsade i utbud. Som alternativ provade vi den stora frukostbuffén en morgon, men tyckte väl i ärlighetens namn så här i slutet av resan och alldeles för många frukostbufféer i magen, att den inte var så spännande. Kvällsmaten erbjöd ett vitt och ett rött vin som inte smakade särskilt mycket alls, öl, samt några varianter på varma och kalla kött- och fiskbitar. Saknade nog mest kolhydrater här. Man kunde också beställa från rumsservicemenyn, om man ville ha något utöver buffén, till ordinarie priser. För en familjesemester var det här hotellet perfekt tyckte i förhållande till priset. Bra bekvämligheter på rummet, en trevlig avslappnad känsla, lagom mycket andra barnfamiljer så det fanns lite andra barn för Mini att leka med vid poolen utan att det blev alltför mycket liv, och nära till butiker och restauranger i Tanglin mall som (nästan) sitter ihop med hotellet.

IMG_20200124_171336319.jpg
IMG_20200126_112531714.jpg
IMG_20200124_171311620.jpg
IMG_20200124_171249765.jpg
IMG_20200124_171237258.jpg
20200125_181804.jpg
20200125_181742.jpg
 

JochenS

Medlem
Sista etappen hem

Visst var the Jewel häftig och Changi en trevlig flygplats, men efter att vi tagit oss igenom ”early checkin” och tvååringen fått lite mat var klockan en bit efter 18, och det var inte riktigt läge att utforska flygplatsen, utan då fick det bli en lekplats för Mini. Vi hade ”planerat” att Mini skulle somna vid 20 tiden och att vi sedan skulle kunna sjunka ner i någon lounge och få en bit mat. Så blev det naturligtvis inte. Mini var det full fart på och det slutade med att vi slank in på Thais Royal Silk lounge i T1 och en åt helt ok thaigryta medans Mini fick gå loss på en av våra telefoner. I övrigt var loungen dock inget att ha, och vi tänkte när Thai stängde vid 20:30 att en promenad till T2 säkert skulle få Mini att somna i vagnen. Icke. Så det fick bli film på plattan i Silverkris loungen och sedan promenad tillbaka till T1 i god tid för vår flygning med Turkish som skulle avgå 23:35.

20200127_173235.jpg

Vattenfallet på the Jewel

Ombordstigningen på denna 777-300ER som skulle ta os till Istanbul gick smidigt och vi kom direkt till våra platser i mitten på rad 1, i den halvfulla businesskabinen. Det finns ju en hel del skrivet om Turkish service i affärsklass i diverse trådar. Jag skulle naturligtvis här kunna fokusera på den smått arroganta servicen som även vi fick på denna flygning eller det faktum att jag fick ett glas Tattinger hällt över mig, när man snabbt skulle få fram maten efter en evig väntan (olyckor kan ju dock alltid hända). Men varför klaga (vilket jag kanske ändå gör nedan). I det stora hela är ju det här ett fantastiskt sätt att resa, och så här bekvämt har jag aldrig avslutat en semester tidigare. Och så får jag ju ändå hellre ett glas Tattinger över mig i business än en Heinken i ekonomi (och ett ombyte av kläder fanns som tur nedpackat). Mini fick en fin pilothund tillsammans med sitt ”kit”. Och även mitt och fruns kit med versaceprodukter kändes påkostat. Mini blev (fullt förståeligt) lätt oregerlig framåt midnatt när vi skulle lyfta, men så snart vi kom upp i luften och kunde fälla ner sätet så somnade hon och sov fram till 90 minuter före landning. Därmed tänkte pappa hänge sig i måttligt champagnedrickande, vilket dock skulle visa sig vara inte riktigt så enkelt. Ingen pre-departure dryck förutom ett snålt tilltaget glas juice hade serverats, och efter att vi kom upp i luften tog det ytterligare en timma innan ens ett glas vatten kom ut ur gallyn. Då var alltså klockan närmare ett på natten när man kunde få sig ett glas Tattigner. Matbeställning (både frukost och middag) hade tagit upp pre-departure och efter drycken kom maten relativ snabbt. Förrätten, några meze, och efterrätten, några bitar ost, smakade bra. Uppskattade också särskilt dukningen med fejklevandeljus, som såg riktigt naturligt ut. Jag hade dock valt köttet som huvudrätt och det var en rätt trist och torr tillställning. Inte heller kom det någon ny förfrågan om dryck utan ett glas rött till maten fick man snällt fråga efter. Nästan tre timmar före landning tändes kabinen upp och frukosten serverades. Jag kan inte riktigt förstå varför man gör på detta vis. Det hade varit mycket skönare att få sova en timma till.

Gällande hårdvaran så liknar stolarna till viss del de som finns hos Lufthansa, och just ”tre i rad” konfigurationen passade oss perfekt med Mini i mitten. Jag saknade bra förvaringsutrymmen, men stolen kändes på något sätt bredare än den hos Lufthansa när det blev dags att sova. Om så är fallet i verkligheten vet jag inte. Sov dock mycket bra, vilket inte tillhör vanligheterna oberoende av resklass.

20200128_011210.jpg

Förrätt tre Meze

20200128_012537.jpg

Huvudrätt en väl stekt köttbit

20200128_014101.jpg

Min efterrätt - Osttallrik

IMG_20200128_015359212.jpg

Fruns efterrätt - Tiramisu

Istanbuls nya flygplats var häftig, och det hade varit kul att hinna gå runt och se mer av den. Vi tog oss direkt till Turkish businesslougne som är det mest imponerande i flygplatsloungeväg jag upplevt. Ett fantastiskt utbud av mat och bekvämligheter. För barnfamiljer fanns ett riktigt bra lekhörn med popcornmaskin och skötrum. Jag försåg mig väl av de turkiska ostarna till frukost och naturligtvis en turkisk kaffe. Det vore kul att ha mer tid här, och utan barn, för att fullt ut njuta. Besöket här blev dock inte så lång varigt för att fortsätta mot nästa flyg som skulle ta oss till Arlanda. Flygningen med denna A321 med 2+2 i business, erbjöd en trevlig frukostservering (frukost nummer tre för dagen). Sätena i kombination med champagne på menyn måste väl ändå föra upp Turkish till toppen av businessprodukterna inom Europa? Mini sov den första timman och såg på film resten av flygningen.

20200128_070009.jpg

Lekhörnan

20200128_064316.jpg

En liten del av buffén

20200128_073350.jpg

Kaffe

IMG_20200128_145352717.jpg

Frukostservering IST-ARN

Sammanfattningsvis så var det inga större fel på Turkish, men inte heller lika trevlig och personlig service som vi i resans början fick hos Lufthansa (vilket jag förstått inte är självklart heller). Skulle vi boka med Turkish igen. Absolut! Särskilt med tanke på det fantastiska linjeutbud man har åt öster.
 

JochenS

Medlem
Epilog
Nu hemkomna några dagar är det dags för mig att avsluta denna tråd.

Några saker som föll väldigt väl ut på denna resa var:
  • Att vi var stilla lite över två veckor i stort hus med trädgård och lekrum. Det var väldigt skönt efter resans inledande del i Taiwan och före den avslutande delen med stopp i Sydney, Kuala Lumpur och Singapore.
  • Hotellen (Shangri-La Taipei, Sydney och Kuala Lumpur samt Hotel Jen Tangling i Singapore). Genomgående väldigt bra nivå på dessa hotell. Både i Taipei och Kuala Lumpur var det dessutom bra rabatter (ca 30%) på sviterna, och i Sydney vägdes det högre priset väl upp av den fantastiska utsikten, det blir ett minne för livet. Vi har också bokat de rum vi vill ha, istället för att hoppas på uppgradering (detta har jag lärt mig på BC). Nu sitter vi på en hyfsad mängd Shangri-La poäng också som vi antingen får äta upp i London eller Paris, eller ta ut som nätter på något hotell där de räcker till.
  • Att det blev en långresa och inte något av de kortare alternativ vi övervägde. Det har krävt en del kvällsjobb eftersom ingen av oss kunde vara lediga på 100% men det var det värt. Otroligt skönt att vara iväg tillsammans så här länge. Det kanske låter lite klyschigt, men det bästa med att vara ute och resa på detta sätt kan nog vara all den tid man får tillsammans med familjen.
  • De två långflygningarna i affärsklass med ”tre-i rad” säten. Förstår att dessa inte passar alla, men med en tvååring var detta väldigt smidigt. Men blir ju också mer och mer ovanligt.
  • Fem dagar havsbad var en höjdare i Australien. Och allt annat poolbad vi hunnit med.

Saker som vi kanske skulle göra annorlunda en annan resa:
  • Planerat på ett sätt som undvek långflygningar i ekonomi (denna resa hade vi två). Efter denna tur kan jag lätt tänka mig att göra långflygningar lite mindre frekvent men i bättre klass. Särskilt när jag reser med barn.
  • Hyrbil alla dagar i Australien. Att vi inte hade det denna gång berodde delvis på sen planering. Men att gå eller åka kollektivt var inte smidigt i Brisbane om man som vi inte bodde i de centrala delarna.
  • Mer strand och havsbad. Vi hade en idé att det inte skulle vara så kul med en tvååring. Men så fel vi hade. Vi som aldrig varit särskilt sugna på sol och bad semester funderar nu på mer av detta till nästa vinter.

Det har varit kul att ha haft möjlighet att skriva om resan här, och roligt med alla er som följt. Många uppskattade tips har jag också snappat upp här i forumet som varit användbara både i planeringen och under resan. Tack! Och särskilt tack till @Martin_S som både inspirerat till bättre klass på resandet och kommit med många bra tips på både poängintjäning och poängbokning. Nu väntar några kortare familjeturer i Europa under våren och sedan får vi se vart det bär av nästa gång på långresa.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Trevlig rapport och det verkar som att ni hade det väldigt bra.

Man lär sig nya saker varje gång hur man kan boka bättre så nästa gång blir det säkert ännu mer optimerat.

En sak till är att jag uppskattar olika typer av reserapporter. Inte bara ensamresenärer på exotiska resor(även om jag gillar dem) och er resa har per automatik visat andra saker av resmålen. Det gillar jag.
 
Hej! Fantastiskt. Nyss hemkommen från BB med barn nr2, så hon ligger glatt i famnen medans jag läser reserapporter (kankse något felprioriterat men...)
Vi har också en 2½ åring och tänker göra en liknande resa nästa vinter, skulle önska få lite hjälp och tips angående hur du la upp och planerade själva bokningarna av bonusbiljetter. (borde se likadant ut, med skillnad att vi har en 0-23månaders med oss som åker "i famn" och inte borde påverka bokningarna. Har också 2st 2-4-1 vouchers och ca 170 000poäng as we speak.

Jag har turen med en föräldraledig fru och ett flexibelt jobb, så borde kunna boka lite mer last minut... vilket är ett argument jag kör med just nu, har nämligen försökt tracka SAS flygningar till USA 1 år fram i tiden - men de få biljetter som dyker upp är max 2 i biz, och att ha någorlunda framförhållning verkar vara svårt i den här "branschen". (Leker med tanken på att boka 2biz +1 Plus med SAS bara för att ha en bokning som jag sedan kan fixa till - hoppas lixom de släpper 1 till C när det närmar sig). Men just SAS är det enda jag har någurlunda koll på - hur gick du till väga för att hitta bra biljetter till/via Asien med StarAlliance? Ringde du bara Talinn eller föregick boknigen av månader med letande med något speciellt verktyg?

Väldigt tacksam för en rapport som jag tror kommer ligga till grund för en resa för min familj framöver.

mvh Martin T
 

JochenS

Medlem
Hej! Fantastiskt. Nyss hemkommen från BB med barn nr2, så hon ligger glatt i famnen medans jag läser reserapporter (kankse något felprioriterat men...)
Vi har också en 2½ åring och tänker göra en liknande resa nästa vinter, skulle önska få lite hjälp och tips angående hur du la upp och planerade själva bokningarna av bonusbiljetter. (borde se likadant ut, med skillnad att vi har en 0-23månaders med oss som åker "i famn" och inte borde påverka bokningarna. Har också 2st 2-4-1 vouchers och ca 170 000poäng as we speak.

Jag har turen med en föräldraledig fru och ett flexibelt jobb, så borde kunna boka lite mer last minut... vilket är ett argument jag kör med just nu, har nämligen försökt tracka SAS flygningar till USA 1 år fram i tiden - men de få biljetter som dyker upp är max 2 i biz, och att ha någorlunda framförhållning verkar vara svårt i den här "branschen". (Leker med tanken på att boka 2biz +1 Plus med SAS bara för att ha en bokning som jag sedan kan fixa till - hoppas lixom de släpper 1 till C när det närmar sig). Men just SAS är det enda jag har någurlunda koll på - hur gick du till väga för att hitta bra biljetter till/via Asien med StarAlliance? Ringde du bara Talinn eller föregick boknigen av månader med letande med något speciellt verktyg?

Väldigt tacksam för en rapport som jag tror kommer ligga till grund för en resa för min familj framöver.

mvh Martin T
Grattis! och kul att planera familjeresa. Det här att resa med barn är ju naturligtvis på något plan lite jobbigare och kräver lite mer planering än tidigare. Men jäklar vad kul det ändå är.

Jag tror generellt det är lite lättare med fler platser i C till Asien än USA. Jag bokade så snabbt jag hittade en ok utresa upp den och betalade sedan ändringsavgiften för att lägga till hemresan. Sedan blev det lite väl hett i Hongkong, så i höstas bokade vi om både ut och hem och då fanns det lite andra valmöjligheter med 2-3 månader kvar till resan. Jag letade rätt på allt själv via SAS och Uniteds söksidor. Letade först reda på den långa flygningen och sedan anslutningarna eftersom SAS sida inte visar kombinationer eko/business, och en kort flygning i eko ändå kändes helt ok för oss.

Jag har tidigare kikat en del på USA och tycker ändå det går att hitta biljetter för tre, men det blir då kanske inte de typiska familjedestinationerna. En jag vet jag hittat på tidigare och även ser att det finns för nu är Washington D.C. Dit finns det minst tre platser (enligt SAS söksida från ARN) med Turkish i december och januari. Hem ser jag datum med Turkish, TAP, LOT och Austrian. Vet dock inte om Tallinn är kinkig med att flyga via Istanbul till USA, men det är ju bokningsbart på websidan. Kommer det bättre flyg/destinationer närmare inpå resan är det ju bara att boka om till något som passar bättre. Jag kan också verkligen slå ett slag för Washington D.C. även om jag aldrig varit där med barn. Men jag tror det absolut inte är några problem att göra några vinterdagar med barn där med museer, National mall och djurparken. Och sedan kan man ju alltid ta sig vidare inrikes med bil eller flyg i USA.

Lycka till med bokningen!
 
Grattis! och kul att planera familjeresa. Det här att resa med barn är ju naturligtvis på något plan lite jobbigare och kräver lite mer planering än tidigare. Men jäklar vad kul det ändå är.

Jag tror generellt det är lite lättare med fler platser i C till Asien än USA. Jag bokade så snabbt jag hittade en ok utresa upp den och betalade sedan ändringsavgiften för att lägga till hemresan. Sedan blev det lite väl hett i Hongkong, så i höstas bokade vi om både ut och hem och då fanns det lite andra valmöjligheter med 2-3 månader kvar till resan. Jag letade rätt på allt själv via SAS och Uniteds söksidor. Letade först reda på den långa flygningen och sedan anslutningarna eftersom SAS sida inte visar kombinationer eko/business, och en kort flygning i eko ändå kändes helt ok för oss.

Jag har tidigare kikat en del på USA och tycker ändå det går att hitta biljetter för tre, men det blir då kanske inte de typiska familjedestinationerna. En jag vet jag hittat på tidigare och även ser att det finns för nu är Washington D.C. Dit finns det minst tre platser (enligt SAS söksida från ARN) med Turkish i december och januari. Hem ser jag datum med Turkish, TAP, LOT och Austrian. Vet dock inte om Tallinn är kinkig med att flyga via Istanbul till USA, men det är ju bokningsbart på websidan. Kommer det bättre flyg/destinationer närmare inpå resan är det ju bara att boka om till något som passar bättre. Jag kan också verkligen slå ett slag för Washington D.C. även om jag aldrig varit där med barn. Men jag tror det absolut inte är några problem att göra några vinterdagar med barn där med museer, National mall och djurparken. Och sedan kan man ju alltid ta sig vidare inrikes med bil eller flyg i USA.

Lycka till med bokningen!
Tack! Ska ha med det i åtanke :)
Känns som att det räcker med United och SAS sökmotor :) ska testa lite så återkommer jag. Tack än en gång för en bra rapport
 
Toppen