JochenS
Medlem
Kuala Lumpur och vidare mot Singapore
På dagen en månad efter avresa från ARN ankom vi KLIA2. Avresan från Sydney avlöpte smidigt. Kvällsmat på Amexloungen som överraskade positivt med öl från 4 Pines och div. pasta och bakeoffpizzor på beställning. Pastan var väl inte det bästa vi ätit men pizzorna var faktiskt helt ok. I loungebeskrivningen hos Amex finns ingen information om duschar, men det fanns det. Vi hade dock hunnit med det på hotellets gym före avfärd. I brist på status uppskattade prio passkontroll och säkerhetskontroll om man hade barn i barnvagn. Frun blev dock av med sin nagelsax som uppfyller alla krav på att få åka i kabinen.
På pappret var detta nog resans tristaste flygning. Air Asia X med avgång 21.40 och ankomst 23.15 i en snart 10 år gammal A330-300. Boardingen påbörjades 40 minuter före utsatt boardingtid (!), dvs. närmare en och en halv timma före avfärd. När vi kom till gaten 40 minuter före avgång var det därför bara att i lugn och ro knalla på och hitta platserna. Ingen stress där, och inga stressade medpassagerare som trängs bakom för att komma fram. Det här var första gången jag bokat LCC på något som är längre än intra Europa. Det överraskade positivt. Den vegetariska maten som i ingick när vi bokat platser (vågade inte chansa kring kinesiska nyåret) och bagage var som förväntat oätlig, men vi slapp åtminstone köpa vatten ombord. Benutrymmet var som förväntat snålt och filt, kudde, IFE kunde löpas till i förväg vilket vi inte gjort. Så vad var det som var positivt? Snabb matservering före nedsläckning, väldigt lite spring i kabinen från både kabinpersonal och passagerare och i princip obefintliga toalettköer (antar att det beror på att all dryck kostade rejält). Med tanke på att vi betalt strax under 2000kr per person inkl. allt bagage så kändes det helt ok. Denna gång fick vi också vår Fly Tot att fungera bra och Mini sov riktigt bra större delen av flygningen. Enda orosmomentet var att jag någon timma före landning började nysa okontrollerat och plötsligt kände mig väldigt förkyld. Det höll i sig resten av dagen och det känndes som några liter snor hann passera näsan, men när jag vaknade idag kändes det inte av längre. Tillskriver detta den torra luften ombord som antagligen retade upp luftvägarna lite. Vi landade 15 minuter efter utsatt tid efter en flygning på 8h och 22 minuter. Lång promenad genom en öde terminal, snabb passkontroll och bagaget på bandet när vi kom fram dit. Hotelltransfer väntade med hotellet limousineservice, men denna gång hade man bommat barnstol, vilket egentligen är vår enda anledning till att förboka på detta sätt. Så mycket val har man dock inte klockan 4 på morgonen och Mini fick åka i mitt knä istället. Jag hade dock e-post med flera bekräftelser på just barnstol, och eftersom vi faktiskt inte fått vad vi beställt blev jag måttligt sugen på att betala fullt pris för denna tjänst. Har påpekat detta flera gånger på hotellet, men fram till utcheckningen var det oklart om vi får skulle få någon kompensation. Insåg dock vid utcheckningen att en natt tappats bort i debiteringen, tänker därför tacka och ta emot och i övrigt hålla en låg profil.
Inchecknignen på Shangri-La Kuala Lumpur gick smidigt och vi tog en varsin dusch före vi gick ner som första gäster till frukost i loungen. Fick så att säga bränna en natt för att vara säkra på att få tillgång till ett rum vid ankomst 05:00 (lärt mig på forumet att boka det man verkligen vill ha), men med tanke på att vi betalat strax över 2000kr natten före en stor svit så kändes det helt klart värt det (och den väldigt sena incheckningen kl 05 på morgonen var antagligen anledningen till att första nattens debitering föll bort). Det här var nog den bästa loungefrukost vi haft på resan. Mycket att välja på men jag börjar undra om det bara är i Sverige vi har salt i omeletten. Efter två Shangri-La sviter med minimalt förvaringsutrymme var det uppskattat med en ordentlig walk-in-closet där väskorna kunde stuvas undan. Vi var mycket nöjda med rummet som gick i det klassiska mörka Shangri-La temat, även om det kändes något slitet.
Vi hade inga större planer för Kuala Lumpur, utan nöjde oss med att på förmiddagen ta oss till KLCC park och titta på Petronas Twin Towers, dricka en kaffe i det närbelägna köpcentret medan Mini sov, och sedan låta Mini leka i den enorma lekplatsen i parken. Efter luchtid började det bli väldigt varmt och för en gångs skull var det inte svårt att å med Mini från lekplatsen. Lovade i och för sig också bad i hotellet pool på eftermiddagen, vilket det också blev. Kvällsmat och fika i loungen. Lite mindre utbud av mat jämfört med Sydney och Taipei, men ändå helt ok. Ett antal olika röda och vita viner samt möjlighet att beställa drinkar i baren. Loungen hade en separat familjedel med lekhörna vilket passade oss alldeles utmärkt. Med bara två familjer på plats var det även där relativt lugnt.
Lekplatsen i KLCC Park
Lekhörna i familjesektionen på Horizon Club Lounge
Lugn morgon som avslutades med fiskmatning för Mini i lobbyn, därefter transport (med bilbarnstol) till KLIA2 för resans sista flygning i ekonomi. Denna gång Jetstar till Singapore. KLIA2 var bland det tristaste jag varit med om. Efter vi passerat säkerhetskontrollen till L-gaterna fanns heller inget större utbud av butiker. Hittade inte ens en flaska vatten. Nyttjade därför priority passet och gjorde ett snabbt besök på Plaza Premium vid L8 som var en rätt trist syn. Vi fick i oss lite dricka och lämnade sedan denna trånga lounge.
Åter en nästintill händelselös flygning, förutom enn dam på raden bredvid som fick den briljanta idéen att öppna en påse med Durianfrukt och smaska i sig, vilket spred en kraftig odör i bakre kabinen dör vi satt. Ingen annan verkade dock bry sig om detta. Detta var sjunde flygningen på resan och den sista i ekonomi, vi ser fram mot lite mer bekvämligheter på sista delen hem. Cirklade runt 15 minuter i väntläge över några indonesiska öar innan vi fick komma ner. Relativt lång promenad genom T2 genom passkontroll utan någon större kö (med barn fungerar inte den elektroniska kontrollen) och fann sedan bagaget på bandet. Transfer till hotellet bokad med Blacklane, som vi alltid är nöjda med, så även denna gång.
Mer spännande än så här blir inte kabinen hos Jetstar
I Singapore hade jag bokat Hotel Jen Tanglin, som är ett relativt nytt märke under Shangri-La. Incheckningen innehöll det lite ovanliga momentet att mäta kroppstemperaturen och fylla i en enkät om hur vi mådde och hur vi rest till Singapore, allt i ljuset av den snabba spridningen av Wuhan coronaviruset. Alternativen jag valde bland utöver detta hotell var Hilton, Marriott Tang Plaza och Grand Hyatt som alla hade sviter till liknande, eller något högre, priser. Valet föll dock på Jen Tanglin eftersom det kändes lite mer avslappnat, fått riktigt fina recensioner som ett familjevänligt hotell, och välkomnade barn i loungen. Dessutom låg det prismässigt bra till för 3500kr/natten (under kinesiska nyåret). Efter en kväll här kan jag bara konstatera att vi hittills är väldigt nöjda. En lite mer utförlig recension av hotellet kommer eventuellt senare.
Utsikt från 18e våningen på Hotel Jen Tanglin
Nu väntar tre dagar i Singapore innan det är dags att flyga hem till vardagen med Turkish.
På dagen en månad efter avresa från ARN ankom vi KLIA2. Avresan från Sydney avlöpte smidigt. Kvällsmat på Amexloungen som överraskade positivt med öl från 4 Pines och div. pasta och bakeoffpizzor på beställning. Pastan var väl inte det bästa vi ätit men pizzorna var faktiskt helt ok. I loungebeskrivningen hos Amex finns ingen information om duschar, men det fanns det. Vi hade dock hunnit med det på hotellets gym före avfärd. I brist på status uppskattade prio passkontroll och säkerhetskontroll om man hade barn i barnvagn. Frun blev dock av med sin nagelsax som uppfyller alla krav på att få åka i kabinen.
På pappret var detta nog resans tristaste flygning. Air Asia X med avgång 21.40 och ankomst 23.15 i en snart 10 år gammal A330-300. Boardingen påbörjades 40 minuter före utsatt boardingtid (!), dvs. närmare en och en halv timma före avfärd. När vi kom till gaten 40 minuter före avgång var det därför bara att i lugn och ro knalla på och hitta platserna. Ingen stress där, och inga stressade medpassagerare som trängs bakom för att komma fram. Det här var första gången jag bokat LCC på något som är längre än intra Europa. Det överraskade positivt. Den vegetariska maten som i ingick när vi bokat platser (vågade inte chansa kring kinesiska nyåret) och bagage var som förväntat oätlig, men vi slapp åtminstone köpa vatten ombord. Benutrymmet var som förväntat snålt och filt, kudde, IFE kunde löpas till i förväg vilket vi inte gjort. Så vad var det som var positivt? Snabb matservering före nedsläckning, väldigt lite spring i kabinen från både kabinpersonal och passagerare och i princip obefintliga toalettköer (antar att det beror på att all dryck kostade rejält). Med tanke på att vi betalt strax under 2000kr per person inkl. allt bagage så kändes det helt ok. Denna gång fick vi också vår Fly Tot att fungera bra och Mini sov riktigt bra större delen av flygningen. Enda orosmomentet var att jag någon timma före landning började nysa okontrollerat och plötsligt kände mig väldigt förkyld. Det höll i sig resten av dagen och det känndes som några liter snor hann passera näsan, men när jag vaknade idag kändes det inte av längre. Tillskriver detta den torra luften ombord som antagligen retade upp luftvägarna lite. Vi landade 15 minuter efter utsatt tid efter en flygning på 8h och 22 minuter. Lång promenad genom en öde terminal, snabb passkontroll och bagaget på bandet när vi kom fram dit. Hotelltransfer väntade med hotellet limousineservice, men denna gång hade man bommat barnstol, vilket egentligen är vår enda anledning till att förboka på detta sätt. Så mycket val har man dock inte klockan 4 på morgonen och Mini fick åka i mitt knä istället. Jag hade dock e-post med flera bekräftelser på just barnstol, och eftersom vi faktiskt inte fått vad vi beställt blev jag måttligt sugen på att betala fullt pris för denna tjänst. Har påpekat detta flera gånger på hotellet, men fram till utcheckningen var det oklart om vi får skulle få någon kompensation. Insåg dock vid utcheckningen att en natt tappats bort i debiteringen, tänker därför tacka och ta emot och i övrigt hålla en låg profil.
Inchecknignen på Shangri-La Kuala Lumpur gick smidigt och vi tog en varsin dusch före vi gick ner som första gäster till frukost i loungen. Fick så att säga bränna en natt för att vara säkra på att få tillgång till ett rum vid ankomst 05:00 (lärt mig på forumet att boka det man verkligen vill ha), men med tanke på att vi betalat strax över 2000kr natten före en stor svit så kändes det helt klart värt det (och den väldigt sena incheckningen kl 05 på morgonen var antagligen anledningen till att första nattens debitering föll bort). Det här var nog den bästa loungefrukost vi haft på resan. Mycket att välja på men jag börjar undra om det bara är i Sverige vi har salt i omeletten. Efter två Shangri-La sviter med minimalt förvaringsutrymme var det uppskattat med en ordentlig walk-in-closet där väskorna kunde stuvas undan. Vi var mycket nöjda med rummet som gick i det klassiska mörka Shangri-La temat, även om det kändes något slitet.
Vi hade inga större planer för Kuala Lumpur, utan nöjde oss med att på förmiddagen ta oss till KLCC park och titta på Petronas Twin Towers, dricka en kaffe i det närbelägna köpcentret medan Mini sov, och sedan låta Mini leka i den enorma lekplatsen i parken. Efter luchtid började det bli väldigt varmt och för en gångs skull var det inte svårt att å med Mini från lekplatsen. Lovade i och för sig också bad i hotellet pool på eftermiddagen, vilket det också blev. Kvällsmat och fika i loungen. Lite mindre utbud av mat jämfört med Sydney och Taipei, men ändå helt ok. Ett antal olika röda och vita viner samt möjlighet att beställa drinkar i baren. Loungen hade en separat familjedel med lekhörna vilket passade oss alldeles utmärkt. Med bara två familjer på plats var det även där relativt lugnt.
Lekplatsen i KLCC Park
Lekhörna i familjesektionen på Horizon Club Lounge
Lugn morgon som avslutades med fiskmatning för Mini i lobbyn, därefter transport (med bilbarnstol) till KLIA2 för resans sista flygning i ekonomi. Denna gång Jetstar till Singapore. KLIA2 var bland det tristaste jag varit med om. Efter vi passerat säkerhetskontrollen till L-gaterna fanns heller inget större utbud av butiker. Hittade inte ens en flaska vatten. Nyttjade därför priority passet och gjorde ett snabbt besök på Plaza Premium vid L8 som var en rätt trist syn. Vi fick i oss lite dricka och lämnade sedan denna trånga lounge.
Åter en nästintill händelselös flygning, förutom enn dam på raden bredvid som fick den briljanta idéen att öppna en påse med Durianfrukt och smaska i sig, vilket spred en kraftig odör i bakre kabinen dör vi satt. Ingen annan verkade dock bry sig om detta. Detta var sjunde flygningen på resan och den sista i ekonomi, vi ser fram mot lite mer bekvämligheter på sista delen hem. Cirklade runt 15 minuter i väntläge över några indonesiska öar innan vi fick komma ner. Relativt lång promenad genom T2 genom passkontroll utan någon större kö (med barn fungerar inte den elektroniska kontrollen) och fann sedan bagaget på bandet. Transfer till hotellet bokad med Blacklane, som vi alltid är nöjda med, så även denna gång.
Mer spännande än så här blir inte kabinen hos Jetstar
I Singapore hade jag bokat Hotel Jen Tanglin, som är ett relativt nytt märke under Shangri-La. Incheckningen innehöll det lite ovanliga momentet att mäta kroppstemperaturen och fylla i en enkät om hur vi mådde och hur vi rest till Singapore, allt i ljuset av den snabba spridningen av Wuhan coronaviruset. Alternativen jag valde bland utöver detta hotell var Hilton, Marriott Tang Plaza och Grand Hyatt som alla hade sviter till liknande, eller något högre, priser. Valet föll dock på Jen Tanglin eftersom det kändes lite mer avslappnat, fått riktigt fina recensioner som ett familjevänligt hotell, och välkomnade barn i loungen. Dessutom låg det prismässigt bra till för 3500kr/natten (under kinesiska nyåret). Efter en kväll här kan jag bara konstatera att vi hittills är väldigt nöjda. En lite mer utförlig recension av hotellet kommer eventuellt senare.
Utsikt från 18e våningen på Hotel Jen Tanglin
Nu väntar tre dagar i Singapore innan det är dags att flyga hem till vardagen med Turkish.