Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Migato

Medlem
Om man har ca en miljon SEK i spend årligen (inte jag utan en bekant) och inte kommit in i kreditkortsvärlden än. Vilka kort skulle ni skaffa?

Förutsätt normalt resemönster, typ 4-6 resor per år i ekonomi och inte nödvändigtvis Staralliance.

Ett SAS Amex elite och ett Amex platinum? Det blir ca 10k SEK i kortavgifter men man får två vouchers, loungebesök, Pontus på Arlanda och ca 100k EB-poäng om man spenderar 500k SEK på Elite. Eller skulle man skaffa två Elite eller ett Elite och ett premium. Inga problem att trigga vouchers men spelar ingen roll om man inte har tillräckligt med poäng.
 
Om man har ca en miljon SEK i spend årligen (inte jag utan en bekant) och inte kommit in i kreditkortsvärlden än. Vilka kort skulle ni skaffa?

Förutsätt normalt resemönster, typ 4-6 resor per år i ekonomi och inte nödvändigtvis Staralliance.

Med den spenden är det självklara förstaalternativet ett SAS Amex Elite. Kostar 4800 kr/år, ger 2 vouchers och 200 000 poäng. 1 eller 2 av de 4-6 ekonomiresorna (som sker inom Star Alliance) skulle kunna konverteras till longhaul Businessclass eller First Class för en eller två personer varje år.

Vill man lägga till 6600 kr/år till, så skulle det naturliga tillägget vara ett Amex Platinum, med tillgång till Pontus, Priority Pass (lounger) och status på hotellkedjor. Dessutom får man något fler poäng på köp i utländsk valuta.

Detta förutsatt att din bekant är intresserad av att resa långt i högre klasser. Om hen reser mest inom Sverige eller Europa, och är nöjd med ekonomi, kan det vara klokare att ta ett kort som ger pengar tillbaka på inköp. T.ex ett Amex Cashback skulle ge 1250 kr tillbaka till en årskostnad av 420 kr (830 kr plus). Om din bekant tankar mer än 1000 l/år, så ger t.ex. ett CircleK Mastercard 1000 kr tillbaka, till en kostnad av 0 kr. Det finns många andra kort som ligger i samma härad.
 

Highbury

Medlem
Om inte star alliance är första valet gör det ju lite knepigare. Norwegiankortet är ju gratis men har ganska kass cashback och kräver ju att man flyger med dem. Finnair och BA korten verkar ha ganska dåliga villkor överlag..

Kanske ett amex gold eller platinium? Poängen går ju att använda att boka resor via amextravel eller föra över till hotell- eller flygprogram och de har ju loungeacess i olika grad!
 

Migato

Medlem
Ett SAS Amex elite är givet. Men med den spenden vill man ju kombinera det med ett till kort. Kanske ett SAS Amex premium och ett Elite.
 

MrDollar

Medlem
Hur mycket spend är det i annan valuta än sek?

Elite + Platinum om det är blandad valuta där man tar all utländsk valuta på Platinum , annars Elite och Premium från Amex.
 
Om de bränner mycket pengar utomlands så skulle jag nog föredra att skippa avgifterna med ett Curve+SAS MC Premium, alternativt Revolut (om de orkar hålla på och trassla med valutor etc). Amex/MC tar hyfsat betalt för valutan utomlands. På 40K€ blir det ju 8.5KSEK per år. Och skillnaden i poäng blir bara ca 21,000 per år, så det är rätt dyra poäng.
Och så hämtar de in en eller två 2-4-1vouchers på resten, beroende på hur mycket de vill lägga på korten.

Om det är jobbet som betalar så spelar det ju mindre roll såklart eftersom jag då antar att de expensar i SEK ändå, och då kan ju ett Amex Platinum vara bra med lounger och hotell om de inte har någon status med flyg eller hotell.

just some 2cents
 

Ericed1

Ny medlem
Hej sökte lite på forumet, men kunde inte riktigt hitta svar på mina frågor. Jag bedriver en e-handel och spenderar ganska mycket på Facebook och Google Ads. Just nu spenderar jag cirka 20 000SEK om dagen, men tror det kommer öka till det dubbla under 2020. I nuläget använder jag ett helt vanligt företags-Mastercard helt utan poänginsamling. Då det blir ganska mycket pengar på ett år tänkte jag byta till något annat kort. Jag tänker att det är bäst att köra via mitt egna privata kort, men är även öppen för företagskort.

Så detta är alltså mina kriterier:

- Ett kort där man får poäng på spend från Google och Facebook (utan tak, eller i alla fall högt tak, 10m plus per år)
- Valutapåslag? Transaktionerna sker i SEK, och Facebook säger att de inte gör några valutapåslag, vet inte exakt hur det påverkar ett poänginsamlingskort

Vad är målet med insamling av poäng? Eftersom jag i nuläget inte samlar poäng alls är jag inte så kräsen. Jag flyger kanske 6 long haul-resor per år (främst Asien) och lite inom Europa. Är oftast rätt flexibel med flygdatum. Vore skönt om man kunde boka några av dessa resor i business genom mina poäng. Även möjlighet att använda poäng till hotell skulle vara bra.

Tacksam för hjälp. Verkar ganska snårigt där ute.
 

Migato

Medlem
Hej sökte lite på forumet, men kunde inte riktigt hitta svar på mina frågor. Jag bedriver en e-handel och spenderar ganska mycket på Facebook och Google Ads. Just nu spenderar jag cirka 20 000SEK om dagen, men tror det kommer öka till det dubbla under 2020. I nuläget använder jag ett helt vanligt företags-Mastercard helt utan poänginsamling. Då det blir ganska mycket pengar på ett år tänkte jag byta till något annat kort. Jag tänker att det är bäst att köra via mitt egna privata kort, men är även öppen för företagskort.

Så detta är alltså mina kriterier:

- Ett kort där man får poäng på spend från Google och Facebook (utan tak, eller i alla fall högt tak, 10m plus per år)
- Valutapåslag? Transaktionerna sker i SEK, och Facebook säger att de inte gör några valutapåslag, vet inte exakt hur det påverkar ett poänginsamlingskort

Vad är målet med insamling av poäng? Eftersom jag i nuläget inte samlar poäng alls är jag inte så kräsen. Jag flyger kanske 6 long haul-resor per år (främst Asien) och lite inom Europa. Är oftast rätt flexibel med flygdatum. Vore skönt om man kunde boka några av dessa resor i business genom mina poäng. Även möjlighet att använda poäng till hotell skulle vara bra.

Tacksam för hjälp. Verkar ganska snårigt där ute.


Låter som SAS Amex Elite, Amex Platinum och SAS Amex Premium (säkerligen i kombination) kan vara för dig. Det du bör kolla upp är om Facebook och Google Ads accepterar Amex som kortbetalning samt om Amex kredittak kan innebär några begränsningar för dig. 20kx31 = 620k i månaden i kredit.
 
Toppen