Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Hafermann

Medlem
Jag har själv kört MC Premium, Amex Premium, Amex Elite och amex Platinum. Detta eftersom jag kunnat nå 3st 2-4-1 med min Spend i år. Nästa år kommer jag inte behålla Elitekortet. Fritt antal resor med SAS C genom MC Premium + en ny voucher genom Amex Premium täcker behovet för privata longhaul. Jag använder Platinum tillräckligt utomlands för att få ett bra värde. Dessutom får jag tillbaka mycket av kostnaden genom x antal Pontusbesök, fria PPbesök för hela familjen, Guldstatus med trevliga uppgraderingar och gratis frukost hos Hilton.

Så det är kombinationen av resemönster, familjesituation och möjligheten att kunna använda intjänade vouchers som bör styra ditt val av kort.

Är i samma sits som @Vindpilen och letar alternativ efter att Amex börjar changsera sina kort till bottennivåer i och med införandet av deras kreditkort.

Jag har idag Amex Platinum för 6000 kr/år, Amex Premium betalkort gratis med Platinum-kortet samt SAS Eurobonus MasterCard Premium för 750 kr/år då jag är EB Diamond.

Amex tvingar mer eller mindre sina kunder nu till att byta till deras kreditkort genom att bl.a. sänka EB-kursen på Amex Premium-kortet, ta bort ”högsta kort gäller” vid försäkringsfrågor m.m. Dessutom är inte längre Amex Premium gratis för Platinum-innehavare. De påstår dessutom att det ”var ett fel som nu har rättats”. Dessutom påstår de att samma ”fel” har applicerats på den tidigare regeln om högsta kort vinner vid försäkringsfrågor. Märkligt.

Jag uppskattar PP vid de fall som *A inte fungerar.

Jag uppskattar hyrbilsförsäkringen, även om jag nu tvingas betala alla resor med Platinum utan någon vidare växlingskurs till EB.

Jag gillar även Pontus in the Air Lounge, även om även denna har tappat kvalitet på frukosten. Räkmackan och de flesta av huvudrätterna är oslagbara.

2-4-1 är trevligt, men inget måste.

Vad säger forumet? Ska jag försöka hänga kvar och acceptera de sämre växlingskurserna, eller finns det andra kort som jag bör kika på? Jag har en samlad spend på ca 700-800k per år.

Och ja, jag har försökt rota igenom forumet efter färsk information, men det mesta gäller innan Amex genomförde sina sista förändringar.
 
Last edited:
Hej,
Försökte föra över MR-poäng till eurobonuspoäng, får upp detta "Tyvärr har det uppstått ett fel.
Tyvärr kan vi inte bearbeta din beställning just nu. Ring 0771-29 55 00 för att få hjälp (Ref.: 20999") Någon som fått detta?
 
Hur funkar det med Amex Platinum? Kan man ha SAS Amex Elite som två av extrakorten för årskostnaden 6000 kr/år? Funderar på vilka/vilket kreditkort man bör skaffa nu när DC läggs ner.
 

M.K

Medlem
Trött jag blir på enhancements. Förstår inte varför Amex krånglar till det och vill att alla ska skylta med fula elitekort eller liknande. Försäkringssaken är också riktigt trist. Enklare och bättre med en lösning att köpa till Eliteförmånerna till sitt platinum. Jag har en extra plånbok numera full av olika kort och betalar 13k nu. Det hade varit så skönt med ett Platinum som var bra. I metall utan f/x påslag och med bägge kortens fördelar. Jag hade lätt betalat 10k i årsavgift för detta och sluppit krånglet.
 
Nej det kan du inte. Det är ett Platinum extrakort och upp till fyra Gold du kan välja.
Vilket är bäst att välja i er mening? Vill maximera EB-intjäning och samtidigt ha lounge då man inte flyger *A. Har idag SAS Mc och DC. Dc för lounge och ingen poänggräns och Mc som back up. DC ska ju läggas ner så behöver komplement. Känns som en omöjlig ekvation? Är det SAS Amex Elite och ett Platinum? Känns genast som det blir lite för många amex kort med 10kkr som årsavgift? :(
 
Toppen