Senaste nytt

Is i magen, eller inte? - Seatade i bokning med gold-status, sedan splittat bokning

Big Birger

Medlem
Jag har EBG och har bokat biljetter till USA i GO för undertecknad samt några kollegor. Seatade oss tillsammans på rad 30 utan kostnad, eftersom jag har EBG. Så långt allt bra.

Sedan uppstod olika önskemål om att kunna uppgradera, så vi splittade bokningen så alla fick sin egen bokning. Då kan man ju lägga egna bud för uppgradering.

Nu har mina kollegor fått en varningstext som säger "Det verkar som att din bokning saknar giltiga dokument för dina tilläggstjänster. Kontakta SAS Customer Service för att få hjälp.". När de ringer SAS säger SAS att de behöver betala för den sittplats som de har valt.

Vad säger ni?

Ska mina kollegor ha is i magen och låta tiden gå till 22 timmar innan flyget går för att utan kostnad kunna välja en annan plats (då kan de kanske byta plats med varandra)?

Eller tror ni att de kommer att få betala vid incheckning om de inte avväljer sina platser innan 22 timmar kvar?

Eller ska man bita i den sura bananen och av-välja de platser som de har för att spela säkert framför egen kasse?

Ingen av dem tycker att det är värt några pengar att sitta på rad 30.
 

mha321

Medlem
Det känns osannolikt att sas skulle ta betalt i efterhand. Det finns ju inte direkt ett avtal om den tjänsten. Jag skulle tro att det som händer är att platserna plockas bort i samband med att incheckningen öppnar.

Men säker kan man såklart inte vara. Det är ju ändå ett flygbolag it-system det handlar om. Men ser de till att checka in online så borde det ju framgå och om de fortsatt vill ha betalt borde det gå att stryka då.
 

Big Birger

Medlem
Vid incheckning har platserna funnits kvar i bokningen, och den röda texten om att det saknas giltiga dokument finns kvar. Gick utmärkt att checka in utan att behöva betala något.

Det kommer antagligen gå utmärkt att även få ut bagagetaggar imorgon på Arlanda, och droppa bagaget. Känns osannolikt att något kommer att faktureras i efterhand.

Men den som lever får se. Uppdaterar här om det händer något av intresse i frågan.
 
Toppen