Senaste nytt

Incheckat hela vägen eller hämta bagage på Arlanda

Canadien

Medlem

agehall

Medlem
När jag reste SFT-ARN, ARN-LAX på separata biljetter så fick jag erfara att detta endast är möjligt om personen vid incheckningsdisken är på bra humör. på utresan fick jag bannor och att det fick hon absolut inte göra för flygbolaget (SAS) eftersom jag ahde separata biljetter. Jag försökte lirka men det var stört omöjligt och hon insunuerade att jag var en snålgubbe som inte köpt en genomgående biljett. Jag försökte förklara att när jag köpte ARN-LAX biljetterna fanns inte biljetter släppta på SFT-ARN och att jag verkligen skulle uppskattta om väskan kunde gå hela vägen. Stört omöjligt.
Dock helt korrekt - man har inte köpt den tjänsten när man inte har genomgående biljetter. Att det går i många fall gör det inte mer rätt tyvärr. Sedan är det ju surt när man vill boka en genomgående biljett men det inte går av olika anledningar, men det hjälper tyvärr inte att man vill - det är var man faktiskt gör som räknas.
 
Absolut, men om jag ska vara ärlig så är det väll knappast många av oss här på BC som köper en genomgående biljett för att få bagaget hela vägen, utan snarare för att vara täckt av flygbolagets ansvar för ombokningar vid eventuella problem. :)

Vart smått irriterad att hon insunierade att jag bokat separata biljetter för att spara nån hundralapp, och sedan försöker checka in bagaget. Min irritation hjälpte nog inte situationen heller :)
 

Berglund

Medlem
Ja lite, men med fyra timmar funkar det. Ta väskan, gå till T4 och checka in den. Tillbaka till femman och lämplig lounge. Till fyran igen när det börjar närma sig avgång.
Massa kånkande, slit och släp. Då hade i alla fall jag efter incheckningen på T4 gått igenom säkerhetskontrollen där och tagit bussen från gate 30D bort till T5.
 

Berglund

Medlem
Eller låta bagaget snurra på T5 och sedan gå till baggage service innan man ta sig till T4.
Du har naturligtvis helt rätt och det är något jag själv gjort tidigare. Dock en liten varning, det är inte alltid som bagageservice är öppet, det har hänt att personen/personerna där är iväg någonstans och då håller tillfälligt stängt. Jag har aldrig väntat någon längre stund men i mitt fall så skall jag ju bara ta flygbussen in till Stockholm. Skall man hämta upp väska och har en incheckningstid borta på T4 att passa, då bör man se till att ha marginal. Bagageservice är smidigt, det är oftast öppet och okomplicerat, jag vill inte måla fan på väggen. Man ska bara ha i åtanke att det kan, någon gång ibland, ta lite extra tid och det är dumt om det blir stressigt.
 

Delayed

Medlem
Massa kånkande, slit och släp.
Ja men vid något tillfälle måste väskan med slit och släp i vilket fall konkas över till T4. :)

Då hade i alla fall jag efter incheckningen på T4 gått igenom säkerhetskontrollen där och tagit bussen från gate 30D bort till T5.
Helt klart ett alternativ. Är väl en ren smaksak vad man föredrar.

Eller låta bagaget snurra på T5 och sedan gå till baggage service innan man ta sig till T4.
Gå ju det också. Jag skulle nog koppla av bättre om jag visste att väskan redan var incheckad och klar. Enklare att bedöma tiden om jag bara ska över till T4 mot om jag först ska få tag i väskan, kånka mig och väskan till T4 och sen checka in den där. Har jag fyra timmar över stör det mig inte så mycket att promenera genom Sky City några gånger.
 

Plus

Medlem
Ja.
Om man flyger med SAS till Arlanda och vidare inrikes med SAS, kan man checka in bagaget hela vägen till inrikesdestinationen, men om man ankommer rill Arlanda med annat flygbolag än SAS, så får man hämta bagaget på Arlanda sedan checka det in igen där.

Inte helt rätt men nästan. Det finns avtal att få det till slutdestination med Air China, Thai samt Qatar också.
 
Toppen