Senaste nytt

Incheckat hela vägen eller hämta bagage på Arlanda

Once56

Medlem
En kort uppdatering är att jag fick info vid incheckning att jag måste hämta väskan på Arlanda och droppa den på T4:an även om det är checkat hela vägen.
Flyger några gånger per år från US ( lax, Mia och ewr) till Luleå. Checkar väskan hela vägen, behöver INTE plocka ut på Arn, men tror att det har att göra med att Lla är en flygplats med tull(dock är det ingen där utom när charter-kärrorna anländer ).
 

bankb

Medlem
Flyger några gånger per år från US ( lax, Mia och ewr) till Luleå. Checkar väskan hela vägen, behöver INTE plocka ut på Arn, men tror att det har att göra med att Lla är en flygplats med tull(dock är det ingen där utom när charter-kärrorna anländer ).

Kan ju vara så att personen bakom disken har fel info. Men det visar sig vid ankomst till ARN, får fråga servicedesken där och se vad de säger. Jag som tänkte försöka hinna förbi loungen för en dusch. Men väskorna får väl snurra ett tag på bandet helt enkelt ;)
 

Plus

Medlem
Kan ju vara så att personen bakom disken har fel info. Men det visar sig vid ankomst till ARN, får fråga servicedesken där och se vad de säger. Jag som tänkte försöka hinna förbi loungen för en dusch. Men väskorna får väl snurra ett tag på bandet helt enkelt ;)

Om du kommer från USA och ska vidare inrikes, behöver du INTE hämta väskorna på ARN. De går direkt över till inrikes.
 

Hachans

Medlem
Kommer till Arlanda i eftermiddag med LH, bokat på en separat bokning är en inrikestur med SAS. Bagaget checkades in hela vägen till Malmö på taggen men personen i check in här i Barcelona sa att jag måste hämta ut på Arlanda och checka in igen.

Stämmer det verkligen?
 

bankb

Medlem
Kommer till Arlanda i eftermiddag med LH, bokat på en separat bokning är en inrikestur med SAS. Bagaget checkades in hela vägen till Malmö på taggen men personen i check in här i Barcelona sa att jag måste hämta ut på Arlanda och checka in igen.

Stämmer det verkligen?

Jag fick samma info i USA. Men behövde inte hämta väskan på Arlanda. Däremot så satt det en ny tag på min väska som de förmodligen satt fast på Arlanda.
 

Dr. Miles

Expert
Kommer till Arlanda i eftermiddag med LH, bokat på en separat bokning är en inrikestur med SAS. Bagaget checkades in hela vägen till Malmö på taggen men personen i check in här i Barcelona sa att jag måste hämta ut på Arlanda och checka in igen.

Stämmer det verkligen?
Ja.
Om man flyger med SAS till Arlanda och vidare inrikes med SAS, kan man checka in bagaget hela vägen till inrikesdestinationen, men om man ankommer rill Arlanda med annat flygbolag än SAS, så får man hämta bagaget på Arlanda sedan checka det in igen där.
 
Ja.
Om man flyger med SAS till Arlanda och vidare inrikes med SAS, kan man checka in bagaget hela vägen till inrikesdestinationen, men om man ankommer rill Arlanda med annat flygbolag än SAS, så får man hämta bagaget på Arlanda sedan checka det in igen där.

När jag reste SFT-ARN, ARN-LAX på separata biljetter så fick jag erfara att detta endast är möjligt om personen vid incheckningsdisken är på bra humör. på utresan fick jag bannor och att det fick hon absolut inte göra för flygbolaget (SAS) eftersom jag ahde separata biljetter. Jag försökte lirka men det var stört omöjligt och hon insunuerade att jag var en snålgubbe som inte köpt en genomgående biljett. Jag försökte förklara att när jag köpte ARN-LAX biljetterna fanns inte biljetter släppta på SFT-ARN och att jag verkligen skulle uppskattta om väskan kunde gå hela vägen. Stört omöjligt.

På vägen hem så gick jag till SAS incheckingsdisk på LAX och det var inga som helst problem att få bagaget incheckat hela vägen till SFT.

Same same but different.
 

Hachans

Medlem
Jo, men då måste jag tillbaka genom säkerhetskontrollerna två gånger.

Vad händer om jag missuppfattat det hela och inte hämtar ut väskan utan låter den snurra? Kommer den snurra där tills någon förbarmar sig och lastar den på nästa flyg?
 
Toppen