Senaste nytt

Incheckat hela vägen eller hämta bagage på Arlanda

bankb

Medlem
Ska resa från Miami till Ronneby via CPH och ARN.

Den är bokad i två delar MIA-CPH-ARN och sedan ARN-RNB. SAS samtliga avgångar.

Har nästan hela måndagen på Arlanda så tänkte spendera dagen i loungen på T5. Men lite osäker på vad som händer med bagaget.

- Kan jag checka in hela vägen MIA till RNB?
- Behöver bagaget hämtas ut på T5 för att sedan checkas in på T4an?
- Om bagaget behöver hämtas, kan jag helt enkelt vänta med det ca 12 timmar och hänga i loungen för att för att sedan hämta det strax innan sista flighten går?

Det smidigaste vore ju att kunna checka in hela vägen och kunna hämta grejerna i RNB. Men nått säger mig att det inte går :)
 
Ska resa från Miami till Ronneby via CPH och ARN.

Den är bokad i två delar MIA-CPH-ARN och sedan ARN-RNB. SAS samtliga avgångar.

Har nästan hela måndagen på Arlanda så tänkte spendera dagen i loungen på T5. Men lite osäker på vad som händer med bagaget.

- Kan jag checka in hela vägen MIA till RNB?
- Behöver bagaget hämtas ut på T5 för att sedan checkas in på T4an?
- Om bagaget behöver hämtas, kan jag helt enkelt vänta med det ca 12 timmar och hänga i loungen för att för att sedan hämta det strax innan sista flighten går?

Det smidigaste vore ju att kunna checka in hela vägen och kunna hämta grejerna i RNB. Men nått säger mig att det inte går :)
Det går bra att checka in bagaget hela vägen
 

Ping

Medlem
Enligt sas så behöver man ta bagaget genom tullen på första flygplats i Sverige. För att sedan checka in den igen.
 
Slipper jag hämta det på T5an också? Tänker att det inte finns någon tull på RNB, så borde behöva gå genom tullen på ARN?

Du behöver inte hämta ut väskorna på Arlanda, de går vidare direkt till slutdestination. Jag brukar oftast göra exakt likadant när jag flyger från/till Luleå eller Skellefteå via Arlanda. Senast förra veckan EWR-ARN-LLA.

Det finns ingen tull i Luleå eller Skellefteå heller.
 

Thornado

Medlem
Den är bokad i två delar MIA-CPH-ARN och sedan ARN-RNB.

Slipper jag hämta det på T5an också?

Du behöver inte hämta ut väskorna på Arlanda, de går vidare direkt till slutdestination.

Eftersom det är bokat som två separata bokningar så kommer det dock inte att gå direkt till Ronneby per automatik, utan du kommer att behöva säga till vid incheckning i Miami och visa dem din andra bokning också. Jag antar att de i teorin kan säga nej där, men eftersom det är SAS hela vägen så borde det inte vara något problem.
 

pswe

Medlem
Om det slutar med att du måste fixa med bagaget i Stockholm så är det inga problem att komma in till loungen på T5 igen efter att du gått ut, så länge du har boardingkort iväg från Arlanda.
 

bankb

Medlem
Du behöver inte hämta ut väskorna på Arlanda, de går vidare direkt till slutdestination. Jag brukar oftast göra exakt likadant när jag flyger från/till Luleå eller Skellefteå via Arlanda. Senast förra veckan EWR-ARN-LLA.

Det finns ingen tull i Luleå eller Skellefteå heller.

Tusen tack för svar! Nu känner jag mig lite lugnare med att kajka hem en massa grejer. Brukar försöka hålla mig till handbagage så långt det är möjligt annars :)

En spontan fundering är ju att det är väldigt märkligt att man kan föra in saker i landet utan att passera en möjlig kontroll i tull. Men det är jag glad för nu :)
 
Toppen