mha321
Medlem
Spontant, ja, det är lagligt, ja, det är nog att klassa som FM, nej du har inte betalat för något som inte levererats, och nej du kan inte använda konsumentkreditlagen.Saxat från RSG:s villkor:
"Om flygresan ställs in av flygbolaget på grund av en oförutsägbar händelse (force majeure) debiteras ett hanteringsarvode på 595 SEK per person vid en återbetalning."
Är detta verkligen lagligt? Klassas viruset som Force Majeure? Jag har betalat för något som inte levererats. Kan man enligt konsumentskreditlagen få återbetalning från dem istället?
I lite mer detalj:
Du får ju tillbaka pengarna exakt enligt avtalet, med en avgift. Som du naturligtvis varit medveten om hela tiden eftersom du lusläste detaljerna (nej, jag vet att ingen gör det, men principiellt så ska man ju det).
Finns ingen anledning att det i sig inte skulle vara lagligt. De utför ju en tjänst åt dig, och den tjänsten har de utfört till priset av 595 SEK i det fallet, ett pris som var uppgjort på förhand. Den tjänst som kostar 595SEK är förmedlningen av återbetalningen, typ.
Konsumentkreditlagen borde inte hjälpa i detta fall -- du får tillbaka pengarna för hela tjänsten som inte leverereas (flygbiljetten) men blir istället debiterad för en tjänst som levereras (återbetalningshjälpen, om man nu kan kalla den för det). Sedan att det dras av på samma transaktion är ju bara ett sätt att minska hanteringskostnaden.
Tyvärr ytterligare ett bra exempel på nackdelarna att boka genom dessa förmedlare.