Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

mha321

Medlem
Saxat från RSG:s villkor:
"Om flygresan ställs in av flygbolaget på grund av en oförutsägbar händelse (force majeure) debiteras ett hanteringsarvode på 595 SEK per person vid en återbetalning."

Är detta verkligen lagligt? Klassas viruset som Force Majeure? Jag har betalat för något som inte levererats. Kan man enligt konsumentskreditlagen få återbetalning från dem istället?
Spontant, ja, det är lagligt, ja, det är nog att klassa som FM, nej du har inte betalat för något som inte levererats, och nej du kan inte använda konsumentkreditlagen.

I lite mer detalj:

Du får ju tillbaka pengarna exakt enligt avtalet, med en avgift. Som du naturligtvis varit medveten om hela tiden eftersom du lusläste detaljerna (nej, jag vet att ingen gör det, men principiellt så ska man ju det).

Finns ingen anledning att det i sig inte skulle vara lagligt. De utför ju en tjänst åt dig, och den tjänsten har de utfört till priset av 595 SEK i det fallet, ett pris som var uppgjort på förhand. Den tjänst som kostar 595SEK är förmedlningen av återbetalningen, typ.

Konsumentkreditlagen borde inte hjälpa i detta fall -- du får tillbaka pengarna för hela tjänsten som inte leverereas (flygbiljetten) men blir istället debiterad för en tjänst som levereras (återbetalningshjälpen, om man nu kan kalla den för det). Sedan att det dras av på samma transaktion är ju bara ett sätt att minska hanteringskostnaden.

Tyvärr ytterligare ett bra exempel på nackdelarna att boka genom dessa förmedlare.
 

mischadee

Medlem
Spontant, ja, det är lagligt, ja, det är nog att klassa som FM, nej du har inte betalat för något som inte levererats, och nej du kan inte använda konsumentkreditlagen.

I lite mer detalj:

Du får ju tillbaka pengarna exakt enligt avtalet, med en avgift. Som du naturligtvis varit medveten om hela tiden eftersom du lusläste detaljerna (nej, jag vet att ingen gör det, men principiellt så ska man ju det).

Finns ingen anledning att det i sig inte skulle vara lagligt. De utför ju en tjänst åt dig, och den tjänsten har de utfört till priset av 595 SEK i det fallet, ett pris som var uppgjort på förhand. Den tjänst som kostar 595SEK är förmedlningen av återbetalningen, typ.

Konsumentkreditlagen borde inte hjälpa i detta fall -- du får tillbaka pengarna för hela tjänsten som inte leverereas (flygbiljetten) men blir istället debiterad för en tjänst som levereras (återbetalningshjälpen, om man nu kan kalla den för det). Sedan att det dras av på samma transaktion är ju bara ett sätt att minska hanteringskostnaden.

Tyvärr ytterligare ett bra exempel på nackdelarna att boka genom dessa förmedlare.

Väldigt intressant då RCG i sådana fall tjänar pengar på att flyg blir inställda. Annars hade ju nästa hela beloppet gått till flygbolaget skulle jag tro.

Som sagt, aldrig mera resebyråer. Nu är ju aktuell resa först i oktober till Lissabon. Kan ju hoppas att krisen är över då, eller är på paus ;).
 

Valley

Medlem
Saxat från RSG:s villkor:
"Om flygresan ställs in av flygbolaget på grund av en oförutsägbar händelse (force majeure) debiteras ett hanteringsarvode på 595 SEK per person vid en återbetalning."

Är detta verkligen lagligt? Klassas viruset som Force Majeure? Jag har betalat för något som inte levererats. Kan man enligt konsumentskreditlagen få återbetalning från dem istället?

Kommer vi in på överkursen nu?
Tolkningen av huruvida resebyrå sålt en tjänst såsom förmedlare med begränsat eget ansvar synes inte vara samma som att de därigenom oavsett, är friskrivna för ekonomiska ting.

För den som orkar:
NJA - NJA 2014 s. 978 ( NJA 2014:84) | Lagen.nu
 

palmen

Moderator
Jo den överkursen är vi nog redan i. Är det nån som vet vad TS vill och svarar på det ?
Det enda jag försöker luska ut för vänners räkning är om de har något case what so ever att få flighten flyttad till oktober eller få den avbokad, utan att behöva lägga massa extra pengar på detta.
Jag antar att RCG kommer att neka in i väggen på detta.
 

Sullon

Medlem
Så, flyget avgår. Resebyrån vill ha betalt för avbokning.

Verkar inte vara så konstigt. Resebyråns tjänst är att boka en biljett. Om resan avgår får de provision. Om resan inte blir av vill de fortfarande ha betalt för att ha förmedlat resan och tar då en avbokningsavgift. Inte så konstigt om man jämför med att köpa en konsertbiljett eller en kapitalförsäkring, vill man ändra sig så vill förmedlaren ha en återköpsavgift.
 

apknug

Medlem
Så, flyget avgår. Resebyrån vill ha betalt för avbokning.

Verkar inte vara så konstigt. Resebyråns tjänst är att boka en biljett. Om resan avgår får de provision. Om resan inte blir av vill de fortfarande ha betalt för att ha förmedlat resan och tar då en avbokningsavgift. Inte så konstigt om man jämför med att köpa en konsertbiljett eller en kapitalförsäkring, vill man ändra sig så vill förmedlaren ha en återköpsavgift.

Se där ja, det hade inte högsta domstolen klarat av att beskriva tydligare.
 

Fidde

Medlem
Kommer vi in på överkursen nu?
Tolkningen av huruvida resebyrå sålt en tjänst såsom förmedlare med begränsat eget ansvar synes inte vara samma som att de därigenom oavsett, är friskrivna för ekonomiska ting.

För den som orkar:
NJA - NJA 2014 s. 978 ( NJA 2014:84) | Lagen.nu

Mste fråga som lekman, om resebyrån då bara anses genomföra en tjänst genom att boka resan och sen anses vara färdig med sin del, borde man då egentligen kunna kontakta flygbolaget direkt med vilka frågor som helst, t.ex. begäran om att få en voucher, ombokning eller återbetalning utan att blanda in resebyrån?
 

Valley

Medlem
Så, flyget avgår. Resebyrån vill ha betalt för avbokning.

Verkar inte vara så konstigt. Resebyråns tjänst är att boka en biljett. Om resan avgår får de provision. Om resan inte blir av vill de fortfarande ha betalt för att ha förmedlat resan och tar då en avbokningsavgift. Inte så konstigt om man jämför med att köpa en konsertbiljett eller en kapitalförsäkring, vill man ändra sig så vill förmedlaren ha en återköpsavgift.

Det är det som min bilagda HD-Dom/utfall handlar om. Resa köpt av förmedlare där, i detta fall, flygbolaget inte kan leverera tjänsten.
Som synes är många olika lagrum inblandade. Konsumenten fick till slut upprättelse och slapp betala, fastän det fastslogs att resebyrån förvisso löd under förmedlaransvar.
Kan inte se att man tagit hänsyn till att det skulle gälla specifikt vid konkurs. Utan att det i grunden handlar om att flygbolaget inte kan leverera tjänsten.
 

Valley

Medlem
Mste fråga som lekman, om resebyrån då bara anses genomföra en tjänst genom att boka resan och sen anses vara färdig med sin del, borde man då egentligen kunna kontakta flygbolaget direkt med vilka frågor som helst, t.ex. begäran om att få en voucher, ombokning eller återbetalning utan att blanda in resebyrån?

Korrekt. Det är så det skall tolkas. Och det är även så väldigt många resebyråer säger när något går åt h....e.
Problemet verkar då vara att flygbolagen skyller ifrån sig sitt ansvar och hävdar att det är resebyråns ansvar. Här finns nog väldigt mycket för branschen som sådan att klara ut mellan sig.

Kom just på en sak till för öppen fundering :)
Jag skickar all reseinformation till resebyrån för att boka exakt som jag vill.
Resebyrån bokar på annat sätt för att, som de sa, de själva tycker det är bättre. Vad gäller nu? Nu har ju resebyrån tagit ett eget beslut och vill sälja in en resa som dem tagit fram. Kan de hävda sin rätt som förmedlare?
Måste nästan finnas underlag här för en uppsats inom juridikstudier :D
 
Toppen