Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

palmen

Moderator
Försöker reda ut vad som gäller för några vänner som skulle åkt till London nu i helgen med SAS.
Bokningen på hotels.com har de fått flyttad till i oktober så det är löst, nu är problemet flygbiljetten där deras bokade plan faktiskt kommer att avgå, men de vill självklart avboka/boka om detta.
Problemet är att det är bokat genom ReseCentrumGruppen och inte direkt med SAS. Pratar de med RCG hänvisar de till SAS, pratar de med SAS hänvisar de till RCG, dvs det är lite av ett dödläge.

Tydligen har tidtabellen för flighterna ändrats (oklart om det gjordes senaste 10 dagarna eller ej).
Har man alltid rätt att avboka om en flight ändrar tidtabell, om man hör av sig inom 10 dagar?
Som jag ser det är det RCG som är deras sepaking partner här och det är där igenom de behöver få igenom detta.
Finns det några lagar och regler att falla tillbaka på just nu?
Optimalt är ju att gratis få boka om till helgen i oktober, alternativt att boka av helt. Hur ska man gå vidare?
 

Nemo

Medlem
Försöker reda ut vad som gäller för några vänner som skulle åkt till London nu i helgen med SAS.
Bokningen på hotels.com har de fått flyttad till i oktober så det är löst, nu är problemet flygbiljetten där deras bokade plan faktiskt kommer att avgå, men de vill självklart avboka/boka om detta.
Problemet är att det är bokat genom ReseCentrumGruppen och inte direkt med SAS. Pratar de med RCG hänvisar de till SAS, pratar de med SAS hänvisar de till RCG, dvs det är lite av ett dödläge.

Tydligen har tidtabellen för flighterna ändrats (oklart om det gjordes senaste 10 dagarna eller ej).
Har man alltid rätt att avboka om en flight ändrar tidtabell, om man hör av sig inom 10 dagar?
Som jag ser det är det RCG som är deras sepaking partner här och det är där igenom de behöver få igenom detta.
Finns det några lagar och regler att falla tillbaka på just nu?
Optimalt är ju att gratis få boka om till helgen i oktober, alternativt att boka av helt. Hur ska man gå vidare?
Ändrad tidtabell motsvarar inställt flyg och ombokad. Då prata med resebyrån.
Vill de ha EU261/2004 ersättning är det flygbolaget de kommunicerar med (se länk).
Sista alternativ är att avboka och be om skatterna åter.


Edit: Resecentrumgruppens villkor är inte att leka med :/
Våra Villkor : Resecentrumgruppen
SAS anger att ifall ändringen är väsentlig går det att få återbetalning, se paragraf 11.1.2
https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/allmanna-transportvillkor-sv.pdf
Men då vill RCG ha en avgift för detta.

Inställt flyg - Konsument Europa
Rätt till ersättning vid inställt flyg
Flygbolaget ska ge ersättning till passagerare som drabbas av inställt flyg. Det finns två typer av ersättning som du kan få, kompensation och skadestånd.

Rätt till kompensation
När ditt flyg blir inställt har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:
  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
[...]
Om du blir ombokad kan det vara så att du inte har rätt till kompensation. Det som avgör om du har rätt till kompensation beror på tidpunkten du fick besked om att ditt flyg ställts in och hur mycket den nya restiden skiljer sig från den ursprungliga.
I följande fall har du inte rätt till ersättning:

  • när du har fått information om ändringen 14 dagar eller mer innan planerad avresa. Då spelar det ingen roll vad din nya avresetid eller ankomsttid är.
  • när du har fått information om ändringen 7–13 dagar innan planerad avresa, och din nya avresetid är högst 2 timmar innan den ursprungliga avresetiden och din nya ankomsttid är senast 4 timmar efter den ursprungliga ankomsttiden.
  • när du har fått information om ändringen mindre än 7 dagar innan planerad avresa, och din nya avresetid är högst 1 timme innanden ursprungliga avresan och din nya ankomsttid är senast 2 timmar efter din ursprungliga ankomsttid.
  • när din flygning ställts in på grund av extraordinära omständigheter
Så begär du ersättning för inställt flyg
I första hand ska du kontakta flygbolaget. Det gäller även om du köpt resan av en resebyrå. Begär ersättning genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till flygbolaget där du anger att du vill ha ersättning och varför. Det kallas för att reklamera. Ofta kan du reklamera via flygbolagets webbplats.

Kom ihåg att reklamera så snart som möjligt. Huvudregeln är att du bör reklamera inom två månader. Om du vill ha ersättning för utlägg, kom ihåg att bifoga kopior på dina kvitton. Spara kopior på allt du skickar.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Faller det utanför tidsgränserna är det skatterna åter på icke-avbokningsbar biljett.
Stämmer verkligen det? Som jag förstått det så har man rätt att avboka och få alla pengarna åter, men inte rätt till ytterligare kompensation.
 

Nemo

Medlem
Stämmer verkligen det? Som jag förstått det så har man rätt att avboka och få alla pengarna åter, men inte rätt till ytterligare kompensation.
Jag har editerat inlägget... Är ändringen väsentlig ska du få tillbaka pengarna, men vad är väsentlig? Och inom vilken tidsram ska man reklamera detta? RCG hävdar 48h, men vad säger ARN? Det är därför jag ger sista-handsalternativet skatter åter.

Edit: RCG villkor
  • Sker tidtabellsändringen i god tid innan avresa kan en ny tidtabell med aktuell information skickas till den e-post som har uppgetts vid bokningstillfället. Om tidtabellsändringen inte godtas av resenären måste detta meddelas till RCG omgående inom 48 timmar efter utskick. Sker ändringen efter utresa är det svårt för RCG att meddela detta. Det är resenärens ansvar att informera sig om korrekt tidtabell för ut- och hemresa.
Edit2:
  • I de fall där flygbolaget erbjuder återbetalning på grund av tidtabellsändring tar RCG ut en administrativ avgift på 399SEK per person enligt gällande serviceavgifter.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Försöker reda ut vad som gäller för några vänner som skulle åkt till London nu i helgen med SAS.
Bokningen på hotels.com har de fått flyttad till i oktober så det är löst, nu är problemet flygbiljetten där deras bokade plan faktiskt kommer att avgå, men de vill självklart avboka/boka om detta.
Problemet är att det är bokat genom ReseCentrumGruppen och inte direkt med SAS. Pratar de med RCG hänvisar de till SAS, pratar de med SAS hänvisar de till RCG, dvs det är lite av ett dödläge.

Tydligen har tidtabellen för flighterna ändrats (oklart om det gjordes senaste 10 dagarna eller ej).
Har man alltid rätt att avboka om en flight ändrar tidtabell, om man hör av sig inom 10 dagar?
Som jag ser det är det RCG som är deras sepaking partner här och det är där igenom de behöver få igenom detta.
Finns det några lagar och regler att falla tillbaka på just nu?
Optimalt är ju att gratis få boka om till helgen i oktober, alternativt att boka av helt. Hur ska man gå vidare?

Nog så att det är SAS man skall vända sig till.

RCG Villkor
"Ansvarsfrihet angående resans utförande

RCG agerar endast som en förmedlare av flygbiljetter,hotell eller hyrbilar. Vi ansvarar inte för eventuella tidtabellsändringar, inställda flyg, förlorat bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra."
 

Nemo

Medlem
Nog så att det är SAS man skall vända sig till.

RCG Villkor
"Ansvarsfrihet angående resans utförande

RCG agerar endast som en förmedlare av flygbiljetter,hotell eller hyrbilar. Vi ansvarar inte för eventuella tidtabellsändringar, inställda flyg, förlorat bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra."
Generellt är det flygbolaget, ibland resebyrån. Och för att få pengar tillbaka är jag rätt så övertygad om att man måste vända sig till resebyrån. Se RCG villkor om tidtabellsändringar.
Avtalet för flygresan | Hallå konsument - Konsumentverket
När du köper en biljett hos en resebyrå
När du köper en biljett hos en resebyrå är resebyrån normalt inte part i avtalet. Resebyrån förmedlar endast avtalet mellan dig och företaget du köper resan av.

Det innebär att det är leverantören av resan, till exempel flygbolaget, som ansvarar för att resan uppfyller vad ni har kommit överens om i avtalet. Det innebär också att det är till flygbolaget du ska vända dig med klagomål på resan. Men det finns fall där resebyrån är part i avtalet. Tänk på att reklamera så snart som möjligt. Huvudregeln är att du bör reklamera inom två månader.


Ta reda på vad som gäller genom att läsa resebyråns villkor noga eller ring och fråga resebyrån.
 

apknug

Medlem
Nog så att det är SAS man skall vända sig till.

RCG Villkor
"Ansvarsfrihet angående resans utförande

RCG agerar endast som en förmedlare av flygbiljetter,hotell eller hyrbilar. Vi ansvarar inte för eventuella tidtabellsändringar, inställda flyg, förlorat bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra."
Nja, denna skrivning gäller mer att RCG inte kan hållas, ekonomiskt, ansvariga om SAS piloter äter upp all kaviar eller slarvar bort bagaget (eller ändrar tidtabeller ). RCG utför inte resan.
 

Valley

Medlem
Nja, denna skrivning gäller mer att RCG inte kan hållas, ekonomiskt, ansvariga om SAS piloter äter upp all kaviar eller slarvar bort bagaget (eller ändrar tidtabeller ). RCG utför inte resan.

Utifrån utslag HD
"Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget."

Nu var det mera saker inblandade i det totala domslutet. Dock har man i samband med ärendet klargjort detta med vad innebörden av att vara förmedlare betyder. Och jag ser det som uppenbart att resebyrån är fri från ansvar.

(Totalt sett förlorade resebyrån mot privatperson. Urpsrungligen handlade det om rätten för resebyrån att få betalt när flygbolaget gått i KK och man själv betalat, förstod jag det som, men gett kredit till kunden. Som vid beskedet att flygbolaget gått i KK vägrat betala slutfakturan).
 

mischadee

Medlem
Saxat från RSG:s villkor:
"Om flygresan ställs in av flygbolaget på grund av en oförutsägbar händelse (force majeure) debiteras ett hanteringsarvode på 595 SEK per person vid en återbetalning."

Är detta verkligen lagligt? Klassas viruset som Force Majeure? Jag har betalat för något som inte levererats. Kan man enligt konsumentskreditlagen få återbetalning från dem istället?
 
Toppen