Senaste nytt

Hur registrerar man bokningsreferens för flygning utan något SAS-ben?

IT-snubben

Medlem
Pga omständig bokning (kombination av företagsresebyrå, privatresa och åter via annan destination osv) så blev jag tvungen att göra tre separata bokningar:

1. SDL-VCE (SAS)
2. VCE-GOT (Brussel airlines)
3. GOT-SDL (SAS)

Problemet som nu uppstått är att bokning nr 2, VCE-GOT, endast utförs av Brussel Airlines utan inblandning av SAS och jag har inte uppgett mitt EB-nummer i bokningen. Jag brukar alltid göra detta via SAS-appen efter att jag fått bokningsreferens.

Brussel Airlines är vad jag förstår med i Star Alliance vilket borde innebära poängintjäning men varken SAS-appen eller sas.se accepterar bokningsreferensen. Det finns ju dessutom en bekvämlighet att ha resan i sin helhet i appen.

Tidigare har jag fått in icke-SAS-ben (och även icke Star Alliance) i appen men då har det alltid funnits en SAS-flygning med i bokningen.

Någon som vet hur jag hanterar detta bäst?
 

igelkotten

Medlem
Kan du inte använda brussel airlines hemsida? Där bör du kunna lägga in medlemsnummer oavsett vilket star alliance bolag du är medlem i.

I min erfarenhet har bolagens hemsidor och appar blivit sämre de senaste åren på att kunna läsa in bokningar med andra flygbolag. Brukade förut (3-4 år sedan) alltid använda lufthansas app för bokningar med SAS och andra star alliance-bolag... men detta går inte längre.
 

IT-snubben

Medlem
Brussel airlines hemsida. Så långt sträckte sig inte min tankeförmåga :)

Så jag provade givetvis detta nu direkt... och nu blev jag lite orolig istället. När jag försöker med det bokningsnummer jag har fått (angivet som bokningsnummer, brussel airlines så det är ingen tvekan om att det är rätt) så får jag ett stort fett meddelande:

Sorry, we are unable to display your booking details.
It seems that your ticket has not been issued.

Ouch, inte riktigt förväntat resultat. Undrar om det har blivit något fel i bokningen och det är därför det inte går att få in i SAS-appen?
 

AtleFlyg

Medlem
Appen lägger inte in några bokningar utan SASben i sig tyvärr... går heller inte att lägga in en lufthansaboknkng i appen även om du angett EB nummer
 

AABack2ARN

Medlem
När bokades biljetten? Det kan vara så att den inte är biljetterad ännu. Detta kunde man tidigare enkelt kolla på checkmytrip men i och med att det gamla gränssnittet tagits bort verkar den funktionaliteten vara borta också (?).

Har du bokat via resebyrå alldeles nyss kan det hända att det dröjer en stund innan biljetten ställs ut.
 

IT-snubben

Medlem
Bekräftelsemail har jag fått.

Flyg, bokningsnummer
Brussels Airlines : 4Exxxxxx


FLYGBOKNING
Segment : 1
Status : Bekräftad
Flyg : Brussels Airlines SN3206
Flygplan : Airbus Industrie A319
Från : Marco Polo (VCE), Venedig, Italien
Avresa : fredag, 10 mars 2017 16:15
Till : Brussels Airport (BRU), Bryssel, Belgien
Ankomst : fredag, 10 mars 2017 17:55
Nonstop
Kabin : Ekonomiklass


Segment : 2
Status : Bekräftad
Flyg : Brussels Airlines SN2319
Flygplan : Airbus Industrie A319
Från : Brussels Airport (BRU), Bryssel, Belgien
Avresa : fredag, 10 mars 2017 20:55
Till : Landvetter (GOT), Goteborg, Sverige
Ankomst : fredag, 10 mars 2017 22:35
Nonstop
Kabin : Ekonomiklass
 
Surfa in till classic check my trip och kolla om det står ett långt nummer under sektionen e-ticket numbers:

classic.checkmytrip.com/CMTSERVLET?R=XXXXXX&L=GB&N=EFTERNAMN

där XXXXXX är bokningsreferensen och EFTERNAMN är efternamnet i bokningen. Om du använder surfplatta/mobiltelefon så begär att få desktopversionen av webbsidan i din webbläsare. Tack @Dr. Miles för det här tipset.

För övrigt TROR jag inte det är möjligt att lagra alla bokningar i SAS-appen, även om de är Star Alliance-bokningar. Men du kan ju spara länken ovan någonstans (t ex i ett email) så är flygstatusen bara ett klick borta.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Inte säker, men vet att ibland har resebyråer en egen bokningsnummer som inte är det Amadeus-nummer flygbolaget använder för bokningen.
 
Toppen