Senaste nytt

Hur man lägger till bilder i en reserapport

agehall

Medlem
@agehall: Hur gör man så att sidan inte skalar ner automatiskt?

Numera görs det automatiskt, så det går nog inte att bli av med. Däremot kan man uppnå bättre resultat om man själv skalar ner bilderna först och kanske beskär dem lite etc. Det är inte många här på forumet som kan konsten att ta en bild så att den blir riktigt bra rakt ur kameran - det kan verka nedlåtande, men det är en extremt svår konst som de flesta, inkl jag själv inte besitter. (Jag har plåtat ca 30k bilder med mina systemkameror. Av dessa är det kanske 50 som är riktigt bra utan efterbehandling...)

Jag fattar inte, tar bilderna för mycket bandbredd eller skalar systemet själv ned bilderna?
Det är flera problem. Dels kan bilder fortfarande ta onödigt mycket bandbredd jämfört med vad de faktiskt förmedlar men det är väl lite subjektivt.

Sedan kan bilder som inte infogas som tumnaglar i inlägg ta väldigt stor plats på skärmen, framförallt om man läser på en liten device. Det kan bli otroligt störande och det tar även mer minne när bilden ska visas (då spelar det ingen roll hur liten bilden är i överföringen - den måste ändå packas upp när den ska visas!).

Sist men inte minst så är det ett stort problem att ju fler resurser som en sida måste hämta, desto fler HTTP-anrop görs till servern. Varje sådant anrop har en liten overhead som i sig kan verka obetydlig men de adderar snabbt upp till obehagliga mängder. Lägg sedan till att browsern ofta tvingas rita om sidan när en ny bild laddats och man har en mardrömslik upplevelse om man inte sitter på en riktigt snabb lina med låg latency.

Ju mer jag börjat använda mobil/padda när jag reser för att läsa BC, desto mer har jag börjat överväga om bilden på champagne-glaset i loungen verkligen är värd sina bytes. Jag kommer i 9/10 fall fram till att så inte är fallet och avstår från att posta bilder i onödan för att ge andra en bättre upplevelse.
 

malmokalle

Medlem
Tack för klara besked @agehall!

Du har naturligtvis helt rätt i att de flesta bilder mår bra av lite omsorg innan presentation. Dock har jag aldrig haft några problem att läsa/kolla bilder från BC även om bandbredden i vissa fall har varit usel. Numera skalas en bild ner till ca 100 kB, vilket inte är särskilt "tungt". OK att det tillkommer lite overhead, men för min del så njuter jag gärna även fortsättningsvis av lite "champagnebilder":).
 

Dr. Miles

Expert
Inlägget från: Live: Second First. Till Asien genom USA… | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Varför faller alla bilderna bort efter ett tag? De har funkat när jag lagt in dem. Testat på dator, iPad och iPhone direkt efter och jag vet att andra har sett dem. Nu är alla borta? Lite tråkigt att försöka skriva något och visa bilder då :(

Är det jag som gör något fel eller är det något annat?
Postar du dina bilder från Tapatalk eller något annat än från dator?
Det som jag ser är, att dina bilder är lagrade i cache så efter ett tag försvinner cachen och då försvinner också bilderna.

Om du postar genom webbläsaren på datorn, kan du ladda upp bilder normalt och de lär inte försvinna efter ett tag.
 
Inlägget från: Live: Second First. Till Asien genom USA… | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Postar du dina bilder från Tapatalk eller något annat än från dator?
Det som jag ser är, att dina bilder är lagrade i cache så efter ett tag försvinner cachen och då försvinner också bilderna.

Om du postar genom webbläsaren på datorn, kan du ladda upp bilder normalt och de lär inte försvinna efter ett tag.


Jag postar genom datorn. Gör som jag uppfattat man ska göra enligt första inlägget. Hur undviker man cachningen? Ska jag tex låta den ligga kvar som thumbnails efter det att jag postat?
 

Dr. Miles

Expert
Jag postar genom datorn. Gör som jag uppfattat man ska göra enligt första inlägget. Hur undviker man cachningen? Ska jag tex låta den ligga kvar som thumbnails efter det att jag postat?
Jag kan se att du använder [ img ] tagg istället för [ attach ] tagg när du bifogar bilderna.
När man laddar upp bilderna i inlägget kommer du att en lista av bifogade bilderna.



1, Först klickar du Utökat svarsfältet.


2, Sedan klicka på Bifoga en bild/fil.

Screenshot20170505 02 BC.png


3, Sedan får du upp ett fönster där du kan välja bild(er)/fil(er) för uppladdning.
Det här exemplet är på Opera i Windows.

Screenshot20170505 03 BC.png


4, Du får en lista av bilderna/filerna som du har laddat upp för det inlägget.
Välj antingen Tumnagel eller Full storlek för att infoga bilden i inlägget.

Screenshot20170505 04 BC.png


5, När du har infogat bilden, ser texten ut så här.
[ attach ] tagg när du väljer Tumnagel, [ attach=full ] när du väljer Full storlek.

Screenshot20170505 05 BC.png



Det är viktigt att inte ta bort bilderna på listan när du har infogat bilderna med [ attach ] tagg.
Om du gör det, försvinner bilderna.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag gör ett test här.

Jag skriver några texter och infoga bilder i Microsoft Word.
Sedan kopiera både texten och bilderna till svarsrutan som har avancerad redigeringsverktyg (som jag slår av vanligtvis)

Det alternativet kan man ändra i Inställningar i profilen.
  • Använd den avancerade texteditorn för att skapa och ändra meddelanden

----
Ett test


Skriv text här

upload_2017-5-5_9-19-22.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Testar att lägga upp en bild (övning inför en reserapport)
B6D18A9E-781A-4EB8-A5B4-B3B55DBC2B01.jpeg

Det gick ju fint.
Edit. Från iPad om ngn skulle vara hjälpt av den infon.
 

Resenaren55

Medlem
Försöker lägga upp bilder till en reserapport men får upp ett felmeddelande där det stor
"the imege is to big" är det någon kemera inställning som gör det här eller vad kan det vara?
 
Toppen