Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

johhenrik

Medlem
Undrar om jag startat detta otyg. ;) när jag sökte mitt senaste visum hade jag med mitt gamla pass och frågade om det behövdes. Jag tänkte eftersom det är fyllt med gamla visum utfärdade och jag ansöker alltid om multiple entry. "Hmmm, nej det tror jag inte, men det kanske är bäst jag lägger med det också då" sa han. Så nu är det krav alltså. :)
 

011430121

Medlem
Det var i Stockholm de tog det. Bytte till ett nytt pass när själva passidan höll på att ramla ur. Hade massa visum och annat där som jag inte fick ha kvar. Var många kul resor det passet varit med på.
Jag bytte pass i månadsskiftet juli/ augusti i år och fick frågan om jag ville behålla det gamla passet, tackade ja och fick tillbaka det, det var hos passenheten på Kungsholmen i Stockholm
 

agehall

Medlem
Jag bad om att få behålla mitt gamla pass men det var blankt nej på det. Det var inget att diskutera tydligen. Förra gången jag bytte pass fick jag dock behålla det.
OT: Man blir så trött på polismyndigheten. Mer inkompetent personal får man leta efter. Vilket lagrum hänvisade de till när de inte ville låta dig behålla det gamla passet?

Vad jag vet så ska giltiga pass återlämnas eller makuleras (och får då behållas) när man hämtar ett nytt. Om man väntar med att hämta ut sina nya pass tills de gamla gått ut, så behöver de gamla varken återlämnas eller makuleras. Därför har jag 5 st ogiltiga (ej makulerade) pass ståendes i bokhyllan.
 

FF#1

Medlem
Attans vad jobbigt med att man måste ha kvar gamla pass... har förvisso en låda med äldre pass så det är inte nått problem.
Men det finns ju faktiskt de som blir av med passet på riktigt, stöld, brand eller ren otur faktiskt.
 

NotRyan

Medlem
Det var i Stockholm de tog det. Bytte till ett nytt pass när själva passidan höll på att ramla ur. Hade massa visum och annat där som jag inte fick ha kvar. Var många kul resor det passet varit med på.
Det hände mig också när jag fick byta ut passet kostnadsfritt när första sidan höll på att lossna (första batchen i mitten av -90 talet tror jag det var). Då behåller dom passet, men vid "vanliga" förnyelser får man behålla det...
 

palmen

Moderator
Det hände mig också när jag fick byta ut passet kostnadsfritt när första sidan höll på att lossna (första batchen i mitten av -90 talet tror jag det var). Då behåller dom passet, men vid "vanliga" förnyelser får man behålla det...
Som sagt samma scenario för mig för något år sedan. De nya EU-passen som hade något fabrikationsfel som gjorde att sidan lossnade lätt.
Väldigt svårt för mig att kunna visa upp det passet där jag även hade mitt tidigare Kina-visum. Blir väl inga fler resor till Kina för min del utöver 72/144h möjligheten.
 

johhenrik

Medlem
En sak som jag undrar här är: Hur länge är det gamla passet "det gamla passet". Alltså, ska jag alltid ha med det de närmaste fem åren, eller bara första gången jag ansöker om visum med det nya? :)
 

Tur-Ture

Medlem
Vet inte om detta inlägg gör någon klokare...lämnade in mitt nya pass på Kinesiska visumagenturen (eller vad dom kallar sig) i Stockholm i tisdags förra veckan, hade med mig det gamla eftersom jag behövde visa upp dom gamla inresestämplarna för att kunna få ett Multiple visum.
Inga problem med det förutom lite muttrande om att jag skulle kopierat dom gamla visumen och inresestämplarna (nu blev ju dom tvugna att göra det).

När jag hämtade pass o visum i Fredags så sa dom i kassan att jag bör ta med mig det gamla passet när jag åker till Kina i September för att man kanske vill kolla dom gamla stämplarna vi inresa.
Låter mycket märkligt när man har ett giltigt visum, men det är väl bara att ta med gamla passet och vara beredd på köer utöver det vanliga.
 

anjak

Medlem
En sak som jag undrar här är: Hur länge är det gamla passet "det gamla passet". Alltså, ska jag alltid ha med det de närmaste fem åren, eller bara första gången jag ansöker om visum med det nya? :)
Jag tror det här är en tillfällig åtgärd, det verkar som att dom vill ha pass som täcker hela perioden från 1 januari 2014 fram till idag. Du behöver ju inte lämna dit gamla pass om det nuvarande redan täcker den perioden. Det finns en del info om att detta gäller fram till sista september men har inte sett någon officiell information om hur länge det ska gälla.
 
Toppen