Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Dr. Miles

Expert
Hej

Jag gör en stopover i Beijing 36 timmar och flyger sedan vidare till Hong Kong.
Är det då turistvisum på plats i Beijing airport som gäller och inget visum till Hong Kong?
Om du ankommer till Beijing från ett annat land/område än Hong Kong, behöver du inte att ansöka kinesiskt visum för att stanna i Beijing 36 timmar.
(förutsatt att du reser med svenskt pass)

För Hong Kong behöver du inte visum.
 

Mr Planning

Medlem
Gällande svårigheten med att ladda upp foto, gå direkt till en fotograf i "köpcentrumet" och låt dom ta bilden, så får ni en bild som fungerar på en gång.

Samt ett fysiskt foto ni kan lämna in samtidigt.

(be dom ordna flera olika storlekar på bilderna då dom vill ha en liten bildfil)

Det besparar er en väldig massa tid, då resten av ansökan tar sin lilla tid...
 

sammyj

Medlem
Skall söka affärsvisum för första gången till Kina.

vi har papper på väg från företaget vi skall besöka som jag förstått jag behöver. Men kommer jag behöva ett intyg från min arbetsgivare också?

Jag har förstått processen enligt följande:

1. Fyll i blanketten på nätet, lägg till alla bilagor och bilder
2. Skicka denna elektroniskt samt skriv ut och ta med den till visa centret
3. boka tid till visa centret åk tid och mula på fingeravtryck
4. Be dom skicka passet tillbaka till Malmö igen (Tänkte jag tar deras göteborg konsulat/kontor)
5. åk till kina

Är det rätt uppfattat?
 

Grusja

Medlem
Skall söka affärsvisum för första gången till Kina.

Är det rätt uppfattat?

Det låter rätt. Glöm inte att ta med ett fysiskt foto samt en kopia på passets första sida. Om det framgår av inbjudan att det är din arbetsgivare som täcker alla kostnader så behöver du inte ett separat intyg, annars skadar det inte ordna det "utifall att".
 

sammyj

Medlem
Det låter rätt. Glöm inte att ta med ett fysiskt foto samt en kopia på passets första sida. Om det framgår av inbjudan att det är din arbetsgivare som täcker alla kostnader så behöver du inte ett separat intyg, annars skadar det inte ordna det "utifall att".

Tack för info! Behöver jag ha med både inbjudan och detta intyget från arbetsgivaren i ansökan online eller räcker det att ha med detta när jag är på plats?

Det är nämligen ganska tajt med tid då vi åker den 24/9 på kvällen :/
 

sammyj

Medlem
Aha perfekt då kan jag egentligen ordna foto och boka besöket och hoppas på att alla papper kommer så är jag så långt iaf :)

Tack för er hjälp!
 

sammyj

Medlem
hinner knappt att leva :=) det borde duga att bifoga att ta ett elektroniskt foto för bifogning och sedan ta det andra på plats hos dom, det finns väl en automat på plats i göteborg som kan köper fotot i eller?
 
Toppen