Mattias7205
Medlem
Nu behöver jag lite råd och hjälp från alla superexperter. Jag och tjejen har precis landat i Bogota men vi är på väg till Lima allt bokat i business. Vi har rest med SAS plus till LHR och Med Avianca i business class. Flyget till London var en timme sent vilket betydde att tjejens bagage med största säkerhet inte är med själv reser jag alltid med handbagage och är därför helt orutinerad vid försenat eller saknat bagage.
När vi landade i Bogota var vi också drygt en timmes försenade och vid utgången till planet så stod en vänlig tjej och meddelade att vi är inbokade på nästa flyg till Lima med Avianca men 7h senare. Vi trodde vi skulle hinna men fick inte gå ombord på ordinarie Lima flighten.
Resan är en Awardresa och bränsletillägg och skatter är betalda med Amex premium ca 4000kr per pax. Jag har nyligen skaffar ett Elitekort. Vi har bra reseförsäkring via våra hemförsäkringar.
Problemet är att vi bara är i Lima i 2 nätter på lördagmorgon flyger vi till Cusco är där i två nätter sen flyger vi till Sao Paulo är där i tre nätter sen blir det ihla grande i 9 nätter. Frågan är hur vi skall lyckas hinna få tag i hennes bagage och vilka regler gäller? Och hur mycket ersättning kan vi eg kräva i värsta fall tar det ju 7-10 dagar innan taimingen med bagaget löser sig.
Sen är fråga 2. Då vi blev ombokade till ett nytt flyg 7h senare vad kan man kräva för ersättning gäller EU reglerna? Eller är det sydamerikanska regler som gäller. Och vad gäller
Har försökt hitta en lösning på dessa 2 delikata problem och skulle vara ytterst tacksam för hjälp.
Ber om ursäkt om tråden hamnade fel forum, länka gärna vidare till aktuellt forum
Varma hälsningar
Mattias
När vi landade i Bogota var vi också drygt en timmes försenade och vid utgången till planet så stod en vänlig tjej och meddelade att vi är inbokade på nästa flyg till Lima med Avianca men 7h senare. Vi trodde vi skulle hinna men fick inte gå ombord på ordinarie Lima flighten.
Resan är en Awardresa och bränsletillägg och skatter är betalda med Amex premium ca 4000kr per pax. Jag har nyligen skaffar ett Elitekort. Vi har bra reseförsäkring via våra hemförsäkringar.
Problemet är att vi bara är i Lima i 2 nätter på lördagmorgon flyger vi till Cusco är där i två nätter sen flyger vi till Sao Paulo är där i tre nätter sen blir det ihla grande i 9 nätter. Frågan är hur vi skall lyckas hinna få tag i hennes bagage och vilka regler gäller? Och hur mycket ersättning kan vi eg kräva i värsta fall tar det ju 7-10 dagar innan taimingen med bagaget löser sig.
Sen är fråga 2. Då vi blev ombokade till ett nytt flyg 7h senare vad kan man kräva för ersättning gäller EU reglerna? Eller är det sydamerikanska regler som gäller. Och vad gäller
Har försökt hitta en lösning på dessa 2 delikata problem och skulle vara ytterst tacksam för hjälp.
Ber om ursäkt om tråden hamnade fel forum, länka gärna vidare till aktuellt forum
Varma hälsningar
Mattias