Senaste nytt

hotels.com statusnivåer?

Jag hade gärna sett att det var nån form av bonus på frinätterna som Guld

Det håller jag helt med om, och det är något Hotels.com skulle kunna styra helt själva.

Det hade även varit önskvärt att Expedia kommunicerade gentemot hotell om deras kund har en status inom programmet. Tror detta hade gynnat både hotell och oss kunder då hotellet får möjlighet att vara lite extra på tårna för de kunderna om de så önskar.

Det är jag däremot mer tveksam till. Man ska inte glömma att hotellens förhållande till Hotels/Expedia/Booking mm oftast är ganska kyligt. Som en kund hos bokningssiterna är man oftast längst ner i prioriteringen hos hotellen, och det är nog inte omöjligt att man skulle hamna ÄNNU längre ner om det är känt att man är en REGELBUNDEN kund. :)
 

mha321

Medlem
Det är jag däremot mer tveksam till. Man ska inte glömma att hotellens förhållande till Hotels/Expedia/Booking mm oftast är ganska kyligt. Som en kund hos bokningssiterna är man oftast längst ner i prioriteringen hos hotellen, och det är nog inte omöjligt att man skulle hamna ÄNNU längre ner om det är känt att man är en REGELBUNDEN kund. :)

Det är ju dessutom redan då att de hotell som vill prioritera frekventa Expedia-gäster redan kan få dne informationen - de går ju med i programmet på den nivån. Tanken är ju att de gäster som faktiskt bryr sig om status recognition då väljer att bo på dessa hotell - och får dessutom i förväg reda på om det är ett hotell som värdesätter den typen av gäster.

Den stora majoriteten av hotellen vill absolut få över frekventa gäster antingen i sitt eget program eller bara med direkt bokning med det individuella hotellet (tex om program saknas). Båda dessa fallen är betydligt mer lönsamma för hotellet.

Och rent krasst, varför skulle ett hotell vilja ge förmåner till en gäst som har många hotellnätter *på andra hotell*, vilket ju är det som det i första hand handlar om.
 
Och rent krasst, varför skulle ett hotell vilja ge förmåner till en gäst som har många hotellnätter *på andra hotell*, vilket ju är det som det i första hand handlar om.

Det är ju inte helt säkert att hotellet ifråga har ett eget program heller så då blir det ju ingen vinst för mig som kund att boka direkt med hotellet.
Då är det ju bra att kunna ”utnyttja” hotels bonusprogram för både hotellet och mig.

Jag bryr mig egentligen inte om att jag eventuellt skulle tjäna 100kr på att boka direkt via hotellet för jag vill ju åt mina 10:e natt som bonus att utnyttja vid annat, eget valt, tillfälle.
Skulle tro att många med mig som reser i tjänsten resonerar sammalika.
 

mha321

Medlem
Det är ju inte helt säkert att hotellet ifråga har ett eget program heller så då blir det ju ingen vinst för mig som kund att boka direkt med hotellet.
Då är det ju bra att kunna ”utnyttja” hotels bonusprogram för både hotellet och mig.

Jag bryr mig egentligen inte om att jag eventuellt skulle tjäna 100kr på att boka direkt via hotellet för jag vill ju åt mina 10:e natt som bonus att utnyttja vid annat, eget valt, tillfälle.
Skulle tro att många med mig som reser i tjänsten resonerar sammalika.

Det är bra för dig. Det är föga bra för hotellet. Därmed finns det ingen anledning för dem att vilja ge ut några extra förmåner för att tjäna mindre pengar.

Jag förstår helt hur du resonerar men utifrån det scenariot kan du ju bara förvänta dig förmåner från Expedia (vilket du också får I form av 10e natten). Inte från hotellet, där du bara är en av deras minst lönsamma kunder.
 
Det är bra för dig. Det är föga bra för hotellet. Därmed finns det ingen anledning för dem att vilja ge ut några extra förmåner för att tjäna mindre pengar.

Jag förstår helt hur du resonerar men utifrån det scenariot kan du ju bara förvänta dig förmåner från Expedia (vilket du också får I form av 10e natten). Inte från hotellet, där du bara är en av deras minst lönsamma kunder.

Det är ju inte helt sant, anledningen till att jag bokar just detta hotellet är ju hotels program.
Det ger ju hotellet en kund som de annars troligen inte fått.
I tex Tyskland landsort är det rätt få hotell som är med i Hotels.com och de hotellen få då inte min business.
Så lite win win är det ju.

Dessutom så har jag ju ovan försökt förklara ovan att jag anser att det primära borde vara att expedia/hotels premierar mig som Guld bättre än va de gör idag.
 

NotRyan

Medlem
Det är ju inte helt sant, anledningen till att jag bokar just detta hotellet är ju hotels program.
Nej, det är det inte. Du hade kunnat boka grannhotellet lika gärna. Bara det är genom Hotels.com.

Varför skulle hotellet hellre vilja sälja ett starkt rabatterat hotellrum till dig genom Expedia/Hotels.com än att sälja det själv till samma slutpris och tjäna mycket mer?

Det säger sig självt att dom helst inte vill ha en Hotels.com-kund!
 

M.K

Medlem
Ett alternativ är annars att köra på Expedia direkt. Få flexibelt värde tillbaka, dubbelt på Vip hotell, samt dubbla cashbacken direkt på t ex Refunder.

Jag funderar på att testa Guld där också i år för att jämföra med Hotels Guld. Det krävs endast femton betalda nätter, dock med ett minimipris på 500sek. Alternativt spenda 80k med t ex flygbokningar.

Förra året spendade jag ca 18k hos dem och har en maxåterbäring hos Expedia på ca 600sek. Ca 3,33% tillbaka på VIP hotell. Inte mycket, men som sagt dubbel cashback och hela värdet fås alltid ut. Även enklare behålla guldstatus hos moderskeppet.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Dessutom så har jag ju ovan försökt förklara ovan att jag anser att det primära borde vara att expedia/hotels premierar mig som Guld bättre än va de gör idag.

Jag håller med dig om att Expedia/hotels borde premiera dig mer.

Däremot inte att hotellet som har fått en lågmarginal-bokning borde göra det. Och jag tycker det mer låter som det är det du efterfrågar.

Tex kunde ju Expedia varje gång skicka en bokning till hotellet på ett rum som är en kategori över det du bokat, och betala hotellet för det. Det vore ju motsvarigheten till de uppgraderingar som en del hotell ger sina status medlemmar. Eller då och då helt enkelt boka en svit åt dig istället for det enkelrum som du valt, men till samma pris.

Är det Expedia/hotels som är dem du är lojal mot, så är de ju de som ska ge förmånerna.
 
Jag håller med dig om att Expedia/hotels borde premiera dig mer.

Däremot inte att hotellet som har fått en lågmarginal-bokning borde göra det. Och jag tycker det mer låter som det är det du efterfrågar.

Tex kunde ju Expedia varje gång skicka en bokning till hotellet på ett rum som är en kategori över det du bokat, och betala hotellet för det. Det vore ju motsvarigheten till de uppgraderingar som en del hotell ger sina status medlemmar. Eller då och då helt enkelt boka en svit åt dig istället for det enkelrum som du valt, men till samma pris.

Är det Expedia/hotels som är dem du är lojal mot, så är de ju de som ska ge förmånerna.

Man kan ju även tänka sig att expedia/hotels ger en liten extra rabatt gentemot hotellet så även hotellet får en liten del av kakan när en guld medlem bokar.

Oavsett vilket så är väl kontentan att jag inte tycker att hotels.com reward system är sådär jättebra och hade gärna sett en förbättring för både mig och hotellen avseende hotels.com status kunder.
Win win är alltid bra och då kanske hotellen också tyckt det var bra med de kunderna som faktiskt har många nätter inom hotels.com reward system.
 

Berglund

Medlem
@SilverJonten med tanke på att Expedia/Hotels tar från 23% av totala bokningsvärdet, inkl moms, i provision av små fristående, icke kedjeanslutna hotell så ses dessa kunder absolut som lågmarginalkunder. Man använder dessa bokningar för att fylla ut på marginalen men de är i stort väldigt oönskade eftersom de ”parasiterar” ordentligt på verksamheten. Man säljer som hotelloperatör mycket hellre ett rum direkt än via dessa bokningskanaler.

Det finns inte ”hur mycket pengar som helst” att spela med i avseende på förmåner som du efterfrågar. Det finns verkligen inte från hotellens sida och Expedia är inte direkt kända för att vara generösa. Ingen vill ge av sin kaka. Du tänker dig att hotels skulle ge lite rabatt gentemot hotellet när en guldmedlem bokar, varför tror du att Hotels skulle vara intresserade av att ge bort sina pengar? Det är tråkigt att du inte tycker dig få värde ur din insats men i så fall står det dig fritt att byta bokningskanal/system. Det är väl ändå ingen som tvingar kvar dig hos just Hotels?
 
Toppen