Senaste nytt

Holländska Amex Platinum och dess fördelar

igelkotten

Medlem
Har kikat runt lite på Amex holländska sida, och tror det finns ett sätt att få 50% igen.

Flying Blue American Express Platinum Card erbjuder 50% rabatt på deras ordinarie pris om €600 p.a. En av fördelarna med detta kort är att man kan få ett gratis Amex Platinum Card för familjemedlemmar. Det är dock oklart om man kan utfärda ett sådant extrakort till sig själv.

Med erbjudandet kan man alltså för €300 per år få både Flying Blue Amex Platinum samt Amex Platinum, vilket väl är rätt bra värde.

Enda nackdelen är att man inte får 20 000 MR som välkomstbonus. Kan dock vara värt för den som vill ha ett billigt Platinum för Pontus in the air och Priority Pass.
 

Bolle

Medlem
Flying Blue American Express Platinum Card erbjuder 50% rabatt på deras ordinarie pris om €600 p.a. En av fördelarna med detta kort är att man kan få ett gratis Amex Platinum Card för familjemedlemmar. Det är dock oklart om man kan utfärda ett sådant extrakort till sig själv.

Sånn jeg forstår denne fordelen så er det at man kan dele sin Platinum-status i Flying Blue med et familiemedlem, hvis man allerede har Platinum nivået selv
 

Berglund

Medlem
Sånn jeg forstår denne fordelen så er det at man kan dele sin Platinum-status i Flying Blue med et familiemedlem, hvis man allerede har Platinum nivået selv
Det är riktigt!
Är man Flying Blue medlem på Platinumnivå, kan man dela med sig av sin Platinum-status till vem du vill genom att göra denne till din extrakortsinnehavare. Det behöver inte vara en familjemedlem. En gång om året, givet att du förnyat din Platinumstatus, kan du då varje år bjuda någon att själv också bli Platinummedlem. Du behöver inte ge gåvan till samma person varje år utan kan välja en ny person från ett år till ett annat.

Blir man inbjuden till KLM American Express Platinumkort får man dessutom 20 000 Flying Blue poäng efter €500 i spendering under dina första 90 dagar som kortmedlem. Säg till om du vill ha en värvningslänk. :)
 

igelkotten

Medlem
Sånn jeg forstår denne fordelen så er det at man kan dele sin Platinum-status i Flying Blue med et familiemedlem, hvis man allerede har Platinum nivået selv
Det är riktigt!
Är man Flying Blue medlem på Platinumnivå, kan man dela med sig av sin Platinum-status till vem du vill genom att göra denne till din extrakortsinnehavare. Det behöver inte vara en familjemedlem. En gång om året, givet att du förnyat din Platinumstatus, kan du då varje år bjuda någon att själv också bli Platinummedlem. Du behöver inte ge gåvan till samma person varje år utan kan välja en ny person från ett år till ett annat.

Blir man inbjuden till KLM American Express Platinumkort får man dessutom 20 000 Flying Blue poäng efter €500 i spendering under dina första 90 dagar som kortmedlem. Säg till om du vill ha en värvningslänk. :)

Nej, jag menade att man kan få ett gratis Amex Platinum-kort som extrakort. Det stämmer att man också kan dela Flying Blue Platinum, men det är en helt annan och skild förmån och inte det jag talade om.

Man kan söka antingen ett extra Platinum, eller 4 Gold Card. Se bifogad bild :)
FD9018F1-1DE5-4343-9817-DBF74A5A211B.jpeg


Jag talar dock ingen Nederländska så min tolkning av ovan text baseras på generella språkkunskaper vid tillfället, samt Google translate för någon vecka sedan. @Berglund har dock detta kort vad jag förstått, så får gärna säga om det är felaktigt att man kan söka Platinum Card som extrakort med detta Flying Blue-kort.
 
Last edited:

Robert flysas

Moderator
Lite bra info efter mitt samtal till Holländska Amex. Har man en oanvänd travel voucher kan man använda den tills utgångsdatumet. Det kommer sedan inga fler.

Är man ivrig att få Platinum kortet i metall går det att ställa sig i kö för att få det i slutet av april eller under maj. Man får då ett Mail som detta (Google translate från Holländska)


Kära herr Robert flysas,

Tack för ditt intresse för det uppdaterade platina-kortet.

Du kommer att få ett e-postmeddelande från oss så snart vi kan begära det nya metallkortet åt dig.
I det e-postmeddelandet informerar vi dig om vad du måste göra för att få det nya metallkortet omedelbart.

Vi tackar dig för din lojalitet.

Med vänliga hälsningar,
American Express
 

igelkotten

Medlem
Lite bra info efter mitt samtal till Holländska Amex. Har man en oanvänd travel voucher kan man använda den tills utgångsdatumet. Det kommer sedan inga fler.

Är man ivrig att få Platinum kortet i metall går det att ställa sig i kö för att få det i slutet av april eller under maj. Man får då ett Mail som detta (Google translate från Holländska)


Kära herr Robert flysas,

Tack för ditt intresse för det uppdaterade platina-kortet.

Du kommer att få ett e-postmeddelande från oss så snart vi kan begära det nya metallkortet åt dig.
I det e-postmeddelandet informerar vi dig om vad du måste göra för att få det nya metallkortet omedelbart.

Vi tackar dig för din lojalitet.

Med vänliga hälsningar,
American Express

Maste man ringa in for att stalla sig i ko?
 

Mr Planning

Medlem
Är det fler som har haft problem med Amex i Holland?

Nu har mitt kort blivit tillfälligt spärrat för anda gången sedan nyår, har inga obetalda fakturor , eller nya köp öht (inga misstänkta köp heller)

Dom ringer ungefär varannan månad sedan jag skaffade kortet, och jag missar oftast deras samtal. (dom gånger som jag har talat med dom så ställer dom sina kontrollfrågor, och har inget vettigt skäl att ringa egentligen)

Vid ett flertal gånger så har jag hunnit att svara, men samtalet bryts direkt...

Amex här hemma har ringt mig 1 gång på flera år, och det var när jag var ny kund och hade använt kortet väldigt flitigt första veckan.

Vad håller Amex.nl på med egentligen?

Funderar på att säga upp kortet nu efter hur dom agerar, samt att kortet i sig är ju helt värdelöst att ha just nu i dagens läge, enda anledningen att behålla kortet vore för travel vouchern som jag inte har hunnit att nytta ännu o_O
 
Toppen