Senaste nytt

Hjälp! Awardresa hem från Denpasar men får inte komma in i landet. Vad göra?

En kompis till mig råkade ut för något liknande, hans fixade då ett "snabbpass" eller tillfälligt pass, men på något sätt blev det också fel med en dag (minns inte detaljerna). Han blev minst sagt desperat och när han ringde och förklarade situationen för flygbolaget så var de empatiska och ändrade hans flygdatum med en dag.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Ett långskott är att söka permanent pass i Bangkok och sedan be dem leverera passet till en polisstation i Sverige. Du skickar ett ombud för att hämta ut det och skicka det med expressbud till dig i Thailand.

Passtillverkning är generellt ganska snabb. Kuriren från UD går varannan vecka, beroende på destination. En lite ovanlig lösning men kanske går.

Det där är en vansinnig gamble. Eftersom ditt pass (om du inte ansöker om extra pass) måste vara antingen förlorat/anmält stulet när du ansöker eller ska makuleras när du hämtar ut det nya. Anmäler du det stulet innebär det att du inte har några som helst identitetshandlingar medan du väntar på ditt nya pass som kanske eller kanske inte kommer i tid.

Så teoretiskt sätt möjligt, men så mycket som kan gå fel.
 
Jag kanske missade det, men hur löste det sig? Bokade du en ny resa från BKK?

Har nu kommit hem igen från en fin semester i Thailand blev det då istället.

Ringde runt en tur till de flesta involverade och när jag ringde till Tallinn för andra gången och berättade hur det hela låg till så gjorde dem ett undantag som vanligtvis inte görs men dem kunde se att mitt pass inte hade 6 månader kvar. Resan gick dock inte att styra om då där inte fanns flyg enligt dem men dem gjorde en ny bokning från USM-BKK-LHR-FRA-CPH allt i C istället för något leg i F. Men jag var glad över att dem kunde hjälpa mig så jag slapp använda den andra bokade resan hem.

Försökte senare att boka om till den andra resan som var fixad hem USM-BKK-CDG-ARN-CPH fast i C och F men det gick inte då dem kom ihåg fallet och sa att detta går enbart att göra om där är ett extraordinärt problem och det är inte i alla fall dem gör det.

Men fick provat EVA air 777-ER i C och det var inte så dåligt det heller efter ett par glas gula änkan :cool:


Väldigt tacksam för all hjälp och förslag, tackar! :)
 

squeezen

Medlem
Men fick provat EVA air 777-ER i C och det var inte så dåligt det heller efter ett par glas gula änkan :cool:


Väldigt tacksam för all hjälp och förslag, tackar! :)
Det är väl dessutom Grande Dame versionen av gula änkan om jag inte minns fel, riktigt bra skumpa för att vara C.
Skönt det löste sig, blev väl ändå en rätt bra lösning med tanke på hur det kunde slutat.. an ombokad resai C hem får nog anses som riktigt bra utdelning så att säga.
 
Precis, kollade på LHR låg den på ca 2000kr.
Yes, helnöjd med att dem bara kunde lösa det till mig...
Kunde ju blivit hela vägen hem från Bali i ekonomi om man inte hade krigat lite :)
 

Attachments

  • IMG_4070.JPG
    IMG_4070.JPG
    99,6 KB · Visningar: 253
Toppen