Senaste nytt

Heathrow som transferflygplats

Pieter

Ny medlem
Jag brukar besöka Japan åtminstone en gång per år. I regel har jag alltid tagit rutten ARN - HEL - NRT

Men sett att BA flyger även till HND som ligger närmare Tokyo och som jag upplever är en mycket trevligare flygplats. Nu vet jag inte hurdan utrikesterminalen är förvisso, så låter det vara osagt. Men BA har som jag hört samarbete med Finnair och tänker om det kunde vara något alternativ till att flyga över HEL även om det innebär att man flyger "baklänges".

Därför funderar jag på hur Heathrow LHR är som bytesflygplats. När jag tittade på avgångar så var det bytestid på 2 timmar. I HEL brukar de ha knappt 1 timme. Börjat lessna lite på de stora passagerarvolymerna som trängs på HEL dessutom...
 

AABack2ARN

Medlem
När väl LHR fungerar är det absolut en ok transferflygplats. Framför allt om man har tillgång till loungerna.

Det som suger är att ALLA alltid tvingas igenom säkerhetskontroll vid transfer och att byten mellan terminaler inte alltid är jättesmidigt. Dessutom är LHR fullt till bristningsgränsen så i synnerhet vintrerväder kan skapa en hel del strul. Och när det strular på LHR så brukar det strula ordentligt. I de lägena brukar dessutom British Airways inte visa sig från sin bästa sida när det kommer till kundvård.

Om du utgår från Stockholm och vill flyga med Bristish Airways är det ofta INTE möjligt att flyga via Helsingfors på vägen till London eftersom de flesta biljetter har routingregler som säger ARN-LHR-SIN, ARN-LHR-TYO exempelvis. Till skillnad från de rutter som flygs till USA där det är milage som räknas. Biljetter från Helsingfors till Tokyo TROR jag är betydligt dyrare än från Stockholm till Tokyo.

Nu framgår det inte vilken klass du vill flyga men personligen tycker jag Finnairs businessklass är bättre än British Airways. Har du oneworld Emerald så är loungerna betydligt bättre i London än Helsingfors annars är de bara lite bättre i London jämfört med Helsingfors (tycker jag). Dock förstår jag din känsla av trängsel. Helsingfors är INTE speciellt trevlig flygplats mellan 15-17 när bulken av asiatiska flyg ankommer/avgår.
 

coclol

Medlem
Inget smör i småland hade fått mig att göra det om jag har ett val. Inte nog med det som AABack2ARN skriver med ännu en security så skall du även genom en biljettkontroll, har du inte tillräckligt med transfertid så kommer du inte ens in i terminalen (missade ett flyg till CPT som var var försenat men tiden mellan nu och tänkt avgångstid ansågs inte tillräcklig och någon fast track var inte på tal om), ombokning till JNB och sen till CPT. Så extremt frustrerande.
Skall det ändå ske så är alla andra alternativ än att flyga med BA i praktiken hopplösa då du sen skall ner i källaren, springa 1 mil i korridorer, sen åka buss till nästa terminal, sen genom biljettkontroll, upp, security och sen till gate och i värsta fall, tåg till T5-C. Lägg där till längre flygtid :)
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Pieter

Ny medlem
Hade ingen aning om att det var så illa att flyga via LHR.... Jag flög faktiskt en gång via LHR när jag flög ANA till NRT för x antal år sedan. Det enda jag minns var att taket var väldigt lågt och de väldigt fula heltäckningsmattor som fanns på golven.

Finns ju andra alternativ för att komma till HND men det brukar involvera byten på de andra giganterna typ CDG eller FRA. Jag tror att det involverade byte till typ AF eller LH och jag har inte hört särskilt gott om dem. Kanske är värt den extra restiden från NRT ändå.

Jag har bara varit med om strul en gång på HEL och det var när det var strejk bland markpersonalen 2017 (?), vilket resulterade i att min anslutning ARN - HEL blev inställd och flyttad till ett extremt tidigt flyg. Lite trix via resebyrån gav dock en något bättre avgång, även om det involverade 4,5 timme att spendera i Helsinki....

Hade det inte varit för horderna av resenärer hade jag avgudat HEL som flygplats. Jag hoppas de blir färdiga med terminalutbyggnaden snart, såvida det inte resulterar i ännu mer trängsel pga ev. ökad trafik. JAL flyger ju dessutom från HEL så det är ett plus.
 

Ricci

Medlem
Ett litet tips är om du landar på LHR 5B att ta gångtunneln istället för tåget till huvud T5 för transfer.
Du förlorar 7-10 minuter men du slipper säkerhetskontrollen med dess köer dvs du vinner oftast på det.
 

Mr Basic

Medlem
Det enda jag minns var att taket var väldigt lågt och de väldigt fula heltäckningsmattor som fanns på golven.
Det du nämner är gamla T3(?) och den har ersatts av den nya T3 - The Queens Terminal (vill minnas att den invigdes i samband med OS 2012?) som är väldigt fräsch.
Har transfererat på LHR några ggr utan problem (med både One World och *A) men då på väg till USA/Kanada.
Instämmer med @AABack2ARN gällande vinterväder och stora störningar.
 

Alf

Medlem
Det finns två transfer flygplatser i Europa som i varje fall jag undviker om jag kan. Det är London/lHR och Paris/CDG. Båda är fruktansvärt jobbiga och stökiga med köer till säkerhetskontroller mm. Nu behöver du i regel inte byta terminal på LHR vid utresa men ofta vid hemresa. LHR är fortfarande stenåldersnivå där man får köa för att åka buss mellan terminalerna. Det ligger inte i tiden, obekvämt och tar tid.

Om du tidigare rest med Finnair, jag förutsätter i Bussines efterson du pratar om att åka baklänges med BA, skulle jag fortsatt med Finnair. Med Finnair är det raka vägen till Japan med en bussines klass som är bättre än BA. BA är väldigt ojämn när det gäller sevicenivå, kan vara allt från urusel till super med jämn fördelning på båda. Vidare tycker jag inte BA bussines är något att hänga i julgranen, ganska trångt med alla stolar i bredd även om varannan är baklänges.
 

coclol

Medlem
Det du nämner är gamla T3(?) och den har ersatts av den nya T3 - The Queens Terminal (vill minnas att den invigdes i samband med OS 2012?) som är väldigt fräsch.
Har transfererat på LHR några ggr utan problem (med både One World och *A) men då på väg till USA/Kanada.
Instämmer med @AABack2ARN gällande vinterväder och stora störningar.

Mja, The Queens terminal är terminal 2, där nu "all" star alliance trafik går från. Kruxet är väl att Finnair flyger till T3 och BA till Japan verkar gå från lite olika, är det 3 så är det väl okej...
 
Det finns två transfer flygplatser i Europa som i varje fall jag undviker om jag kan. Det är London/lHR och Paris/CDG. Båda är fruktansvärt jobbiga och stökiga med köer till säkerhetskontroller mm. Nu behöver du i regel inte byta terminal på LHR vid utresa men ofta vid hemresa. LHR är fortfarande stenåldersnivå där man får köa för att åka buss mellan terminalerna. Det ligger inte i tiden, obekvämt och tar tid.

Om du tidigare rest med Finnair, jag förutsätter i Bussines efterson du pratar om att åka baklänges med BA, skulle jag fortsatt med Finnair. Med Finnair är det raka vägen till Japan med en bussines klass som är bättre än BA. BA är väldigt ojämn när det gäller sevicenivå, kan vara allt från urusel till super med jämn fördelning på båda. Vidare tycker jag inte BA bussines är något att hänga i julgranen, ganska trångt med alla stolar i bredd även om varannan är baklänges.
Jeg er BA gull og flyr mye via LHR og synes det ikke er noe problem. Skal jeg connecte går jeg bare gjennom immigration, deretter ut av flyplassen og opp i 2 etasje og sjekker inn på First Wing. Tar bare 5 min ca. First Wing er helt fantastisk og jeg går rett inn i F loungen.

Jeg synes BA business er minst like bra som Finnair i C. Kan man fly I 2 etasje på en 747 med BA er dette mye bedre enn A350 til Finnair etter min mening. Synes også A350 til Finnair er trange og setene ganske slitte i C allerede. Nå er selvsagt ikke BA noe moderne heller, men for meg er valget enkelt.

Skal jeg til USA flyr jeg alltid via HEL og da med AY A350 mellom HEL og LHR.
 

Mr Basic

Medlem
Mja, The Queens terminal är terminal 2, där nu "all" star alliance trafik går från. Kruxet är väl att Finnair flyger till T3 och BA till Japan verkar gå från lite olika, är det 3 så är det väl okej...
Tack för klargörandet, hade dålig koll där. :oops:
Finns T3 kvar (med lågt i tak och äcklig heltäckningsmatta) eller är den också renoverad? :rolleyes:
 
Toppen