Senaste nytt

Har SAS nu startat sin egen variant av Uniteds "leggings-gate"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
SAS har nekat en kvinna med slöja jobb som incheckningspersonal.

Inget som ännu fått stort mediautrymme, vad jag har sett. Kommer SAS att klara sig undan från större kritik?

Aye Alhassani fick inte jobb på SAS på grund av slöjan | Nyheter | Expressen

Jag tycker att det är en ganska omodern inställning att inte tillåta detta. Dessutom från ett företag som livnär sig på att sammanbinda världen med dess olika kulturer och människor.
 
SAS har nekat en kvinna med slöja jobb som incheckningspersonal.

Inget som ännu fått stort mediautrymme, vad jag har sett. Kommer SAS att klara sig undan från större kritik?

Aye Alhassani fick inte jobb på SAS på grund av slöjan | Nyheter | Expressen

Jag tycker att det är en ganska omodern inställning att inte tillåta detta. Dessutom från ett företag som livnär sig på att sammanbinda världen med dess olika kulturer och människor.
Fast deras inställning är ju att de inte tillåter några religiösa eller politiska attribut på sina uniformer. Det tycker jag är en helt ok inställning.
 

Kimmen00

Medlem
SAS har nekat en kvinna med slöja jobb som incheckningspersonal.

Inget som ännu fått stort mediautrymme, vad jag har sett. Kommer SAS att klara sig undan från större kritik?

Aye Alhassani fick inte jobb på SAS på grund av slöjan | Nyheter | Expressen

Jag tycker att det är en ganska omodern inställning att inte tillåta detta. Dessutom från ett företag som livnär sig på att sammanbinda världen med dess olika kulturer och människor.

Helt rätt av SAS. Samt i linje med EU-domstolens beslut. Inga särrättigheter för en speciell sorts religion. Mediadrevet har dock uteblivit, troligen just för att SAS inte gjort något fel.
 

igelkotten

Medlem
Blir det inte märkligt då att ny personal inte får ha slöja (bland annat) men att befintlig personal får det?

Jag personligen tycker att det ser snyggt ut med personal där det finns utrymme för individen, så som bärande av slöja, tatuering eller liknande. Det säger något om företagets värderingar. Finns ju ett mellanläge där man kan tillåta utsvävningar inom rimliga ramar. Tycker det är rätt omodernt att sträva efter en personalstyrka som ska vara de-individualiserade. Jag blir glad på t ex Arlanda och se mångfalden bland ground crew där - och stolt över Sverige i förlängning. Att ha en nyanserad policy har säkert gränsdragningsproblem, men om McDonalds klarar av det, så klarar även SAS av det.
 

olo

Medlem
Om man kan bära slöja/turban på spårvägen* sedan 2003, borde SAS kunna lösa det 2017.

Lämpligt hade varit att man i samband med nya uniformen lanserat ex. slöja som passar in med den.

*) Spårvägen i Göteborg sade upp en person som körde i turban 1986. Första arbetsrättsliga fallet på området. De levde länge på den domen, innan de omprövade sitt beslut.
 

Ricci

Medlem
Överlag finns det rätt sträng dresscode i flygbranschen och jag har inte problem med det.
Med EU-domstolens beslut tror jag att det kommer bli fler företag/kommuner som kommer bli "neutrala" i Europa.
 

kaktusen

Medlem
Mycket bra agerat av SAS och helt i enlighet med den nya EU domen. Jag vill personligen inte se några religösa utsmyckningar, religion irrelevant, på personal oavsett affär eller arbetsplats. Detta kan man syssla med privat. Efter EU domen kommer detta tack och lov bli standard.

Lite OT men ändå intressant att det inom Islam är tillåtet att inte bära slöja under vissa omständigheter. Inom Islam finns ett begrepp som heter Darura och kan jämföras med vad vi svenskar kallar "nöden har ingen lag". Darura inbär att om det är nödvändigt så får man göra det "förbjudna". Det är ett viktigt begrepp eftersom det ger muslimerna rätt att ta seden dit de kommer utan att det blir problem. Om man vill arbeta och arbetet förbjuder slöja så är det tillåtet enligt religionen. Som i detta fall med SAS där religionen tillåter en person att arbeta utan slöja för att det är nödvändigt.

Men det är väl enklare att vägra arbeta och istället dra en snyfthistoria i pressen.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Mycket bra agerat av SAS och helt i enlighet med den nya EU domen. Jag vill personligen inte se några religösa utsmyckningar, religion irrelevant, på personal oavsett affär eller arbetsplats. Detta kan man syssla med privat. Efter EU domen kommer detta tack och lov bli standard.

Lite OT men ändå intressant att det inom Islam är ok att inte bära slöja under vissa omständigheter. Inom Islam finns ett begrepp som heter Darura och kan jämföras med vad vi svenskar kallar "nöden har ingen lag". Darura inbär att om det är nödvändigt så får man göra det "förbjudna". Det är ett viktigt begrepp eftersom det ger muslimerna rätt att ta seden dit de kommer utan att det blir problem. Om man vill arbeta och arbetet förbjuder slöja så är det ok enligt religionen. Som i detta fall med SAS där religionen tillåter en person att arbeta utan slöja för att det är nödvändigt.

Ja, om man identifieras så ofattbart mkt av en symbol att man ej kan ta av den så kanske man skall söka ett annat jobb.. Vad blir nästa krav? Att pastafari-folk skall ha durkslag på huvudet eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen