Senaste nytt

Har jag en adekvat setup för min poängintjäning?

Bamse35

Medlem
Hej.

Jag är relativt oerfaren när det kommer till att maximera poängintjäning, dock har jag lärt mig lite på vägen och har följande setup:

SAS Eurobonus, med tillhörande Amex Elite kort där huvudelen av mina poäng går.

LifeMiles konto där jag tar del av promotions för att kunna köpa miles till ett fördelaktigt pris.

Qantas FF för att täcka OneWorld (har nyligen läst att Qantas FF program inte är så konkurenskraftigt jämfört med andra OneWorld program.

AirFrance Flying Blue: För att täcka upp SkyTeam.

Jag har ingen direkt lojalitet utan flyger oftast den snabbaste och kortaste sträckan, så jag samlar poäng lite här och där. Jag vet att det inte är optimalt för poänginsamling, men jag värdesätter min tid framför allt annat. Till exempel skulle jag aldrig få för mig att göra en så kallad miles run som jag sett folk tala om i FF kretsar. Vill bara påpeka detta för att ge en lite bättre bild av mig som FF person och att jag letar efter en effektiv setup som är lätthanterlig. Är inte ute efter att klämma ut varenda korvöre i värde utan bara se till att merparten av mitt resande och spendering administreras på ett bra sätt.

Jag undrar om någon har något tips på vad jag kan ändra/lägga till i min setup, kanske ett medlemskap i en hotellkedja där man kan omvandla poängen till något FF till ett bra värde? Eller jag kanske bör byta från Qantas till någon annat FF i OneWorld?

Tips tas tacksamt emot.
 

agehall

Medlem
Om du bor i Sverige och inte reser speciellt mycket, så är det SAS Eurobonus eller möjligen Lufthansa Miles&More (och därmed i förlängningen Star Alliance) som gäller för dig eftersom det är där du kan få vettiga kreditkort.

Så som du beskriver det är det liksom inte värt att lägga mer tid på att optimera saker och ting - du kommer nog aldrig att få ut speciellt mycket av det.
 

Bamse35

Medlem
Jag reser faktiskt en hel del, kanske 3-4 långdistansflygningar per år (kanske inte anses som mycket på detta forum :)) och spenderar nästan halva året utomlands. Är skriven och har skattehemvist i Sverige - så något annat kort än ett svenskt har jag inte ens funderat över. Går det ens att ansöka om ett kreditkort av en utgivare från ett land där man inte har några ekonomiska förehavanden (bankkonto) eller skatteplikter i?

Det är kanske så vissa av er gör, att ni placerar sparkapital hos en bank i ett annat land så man kan bli beviljad kreditkort av den banken?
 

agehall

Medlem
Jag reser faktiskt en hel del, kanske 3-4 långdistansflygningar per år (kanske inte anses som mycket på detta forum :)) och spenderar nästan halva året utomlands.
Då reser du ungefär lika mycket på ett år som jag gjorde förra veckan...

Är skriven och har skattehemvist i Sverige - så något annat kort än ett svenskt har jag inte ens funderat över. Går det ens att ansöka om ett kreditkort av en utgivare från ett land där man inte har några ekonomiska förehavanden (bankkonto) eller skatteplikter i?
Beror nog helt på, men det är ju oavsett betydligt knepigare att fixa kort utomlands om du inte har inkomst där eller en firma som garanterar att du är där för deras räkning och kommer kunna betala framtida räkningar. I ditt fall kommer det troligen inte vara värt det oavsett. Med så få resor är det bästa nog att satsa på Eurobonus och se till att du får ihop poäng så du kan göra något med dem innan de går ut.
 

Bamse35

Medlem
Då reser du ungefär lika mycket på ett år som jag gjorde förra veckan...

Det var som sjutton, snacka om en helt annan nivå!

Beror nog helt på, men det är ju oavsett betydligt knepigare att fixa kort utomlands om du inte har inkomst där eller en firma som garanterar att du är där för deras räkning och kommer kunna betala framtida räkningar. I ditt fall kommer det troligen inte vara värt det oavsett. Med så få resor är det bästa nog att satsa på Eurobonus och se till att du får ihop poäng så du kan göra något med dem innan de går ut.

Jo det låter vettigt - och det är väl det jag har gjort. Så jag behåller min setup som den är helt enkelt.

Jag gick nyligen med i Lifemiles eftersom det är väldigt förmånligt att köpa miles där, nu väntar jag bara på nästa drive. Någon som kan rekommendera andra liknande FF program som regelbundet kör bra promotions hos OneWorld eller SkyTeam?
 

agehall

Medlem
Jag gick nyligen med i Lifemiles eftersom det är väldigt förmånligt att köpa miles där, nu väntar jag bara på nästa drive.
LifeMiles *var* en bra deal för ett antal år sedan. Numera har dollarpriset förstört det i kombination med att de inte längre kör lika frikostiga bonusar på köp. Visst kan det finnas en del sweetspots kvar, men de flesta av oss här har nog gått vidare och personligen har jag svårt att se att jag kommer köpa mer LifeMiles innan dollarn kommer ner betydligt.

Någon som kan rekommendera andra liknande FF program som regelbundet kör bra promotions hos OneWorld eller SkyTeam?
American Airlines kan ha en del promos, men inget som jag tycker verkar värt att köpa miles i. Ska man köpa miles ska det liksom vara en riktigt bra deal, annars är det för osäkert då villkor för att använda dem kan ändras närsomhelst.
 

Dr. Miles

Expert
Någon som kan rekommendera andra liknande FF program som regelbundet kör bra promotions hos OneWorld eller SkyTeam?
Om du krediterar oneworld & Skyteam flight då och då, skulle jag rekommendera följande bonusprogram:

oneworld:
American Airlines AAdvantage
British Airways Executive Club

Skyteam:
Air France/KLM Flying Blue
Delta SkyMiles

Då är det lättare att hålla kvar poängen (miles) och någon gång kan du använda dem.

Av de fyra program, Flying Blue kräver faktiskt kreditering av giltig Skyteam flight minst var 20:e månad.
Hos andra program räcker det med ett aktivitet minst var 18:e månad, då behöver det inte att vara en flight.
 

Bamse35

Medlem
LifeMiles *var* en bra deal för ett antal år sedan. Numera har dollarpriset förstört det i kombination med att de inte längre kör lika frikostiga bonusar på köp. Visst kan det finnas en del sweetspots kvar, men de flesta av oss här har nog gått vidare och personligen har jag svårt att se att jag kommer köpa mer LifeMiles innan dollarn kommer ner betydligt.

Jag kikade lite på detta då jag minns att när jag kollade på värdet av att köpa LifeMiles, slogs av hur bra priset man kunde hitta för vissa typer av sträckor i FC eller BC. Jag hittade ett exempel på Onsdag 18/10 FRA - JFK med Lufthansa i FC för 63,000 miles i detta nu. Med ett promotionvärde på låt oss säga $0,015 / mile (har sett att det kan gå ner till $0,0137 / mile ibland) så kostar denna biljett cirka $1,000 inkl. avgift. Samma biljett på Lufthansas websida, enkel, kostar annars $8,800. Nu är jag medveten om att det inte finns mycket tillgänglighet, men är man flexibel och reser enkel (vilket jag oftast gör) så måste detta ändå anses vara en massiv rabatt.

Nu är det ju jag som är gröngölingen när det kommer till FF så innan jag hävdar att Lifemiles ÄR bra, så antar jag först att det är någonting jag missar? Vad är det som är ofördelaktigt med detta pris, finns det ännu bättre tillvägagångsätt?

Edit: Såg nu att det enbart var business biljett. Men det till trots är ju mycket billigt, cirka 8 000 kr vs 50 000 kr för samma biljett.
 

agehall

Medlem
Med kort varsel kan det absolut vara bra värde i att boka awardbiljetter, men för 16k kommer du ofta tur och retur Sverige-USA på en betald biljett om du har lite framförhållning. Och att jämföra med vad en enkelbiljett kostar är bara löjligt - de är snordyra och ingen vettig människa köper dessa utan köper en T/R och struntar i att flyga returen.

Problemet med awards är att det är så svårt att planera någonting - man vet aldrig om det kommer att finnas plats när man vill åka och man måste vara extremt flexibel. Reglerna för uttag kan även ändras när som och därmed är det riskabelt att sitta på för mycket miles allt för länge. För några år sedan var det dessutom MYCKET mer attraktivt att köpa LifeMiles, så många av oss jämför med dessa tider och då är det väldigt oattraktivt med nuvarande prisläge.
 
Toppen