Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

henrik l

Medlem
Någon mer som har Via Egencia som resebyrå för jobbet som har sett detta innan? Dvs att de skriver ut att bokningen gjord är inom resepolicyn?

Visa bifogad bild 43162

Nej har inte sett detta, men lägsta pris dyker ju upp på tider som inte är aktuella. Vi är ju lite halvliberala inom akademien. Är just på väg till KUL och SIN och inser att min kollega har brutit mot Agehalls 5:e? budord genom att lämna över allt till resebyrån och jag var inte tillräckligt proaktiv. Nu har vi fått ett rum på 50 m2 utan frukost, men jag misstänker att om vi nöjt oss med 35m2, hade vi fått club level med lounge access för en 100-lapp extra på Swissotel för ca 2500 kr/natt som är bokat. Lärdom, nästa gång jag ska på ngn form av mindre gruppresa med jobbet ska jag kräva att få bli reiseleiter för den del där jag är med på:cool:
 
Jag gillar ditt ordval @henrik l : proaktiv! På vår avdelning inom institutionen har jag redan intagit rollen som reseledare, oavsett om det gäller för mig, docenter eller prof jag har i min närhet. Jag har visat både ITA och annat skoj men tar gärna på mig att hålla koll, boka och ordna :). För du har helt rätt, man vill inte bli fast i något i linje med budorden. ;)
 

AlexS

Medlem
I mitt fall gäller endast ekonomi... har funderat på att försöka göra en deal, min tanke är att jag betalar mellanskillnaden - economy till business - som dras från lönen. Om det dras från bruttolön slipper man ju betala denna upgrade med beskattade pengar - har någon testat att göra detta? Är det en rimlig strategi eller finns här problem?
Från resebyrån och arbetsgivaren sida så blir det ju en del extra admin och fix, men kanske kan vara ok.
 

Dr. Miles

Expert
I mitt fall gäller endast ekonomi... har funderat på att försöka göra en deal, min tanke är att jag betalar mellanskillnaden - economy till business - som dras från lönen. Om det dras från bruttolön slipper man ju betala denna upgrade med beskattade pengar - har någon testat att göra detta? Är det en rimlig strategi eller finns här problem?
Från resebyrån och arbetsgivaren sida så blir det ju en del extra admin och fix, men kanske kan vara ok.
Min förra arbetsgivare gick inte med på det upplägget.
 

Dr. Miles

Expert
Hur räknade ni ut mellanskillnaden?
Hos min gamla arbetsgivaren måste avdelningschefen godkänna resebudgeten (förutom för installation).
Jag presenterade en Economy class biljett med ombokningsbar returbiljett till chefen.

Problemet var att de inte tillät Business class oavsett om det var billigare än Economy class biljett.
T ex Hamburg-Dalian T/R i Economy class för 1.800 EUR var OK men inte Stockholm-Dalian T/R i Business class för 1.650 EUR.
 
Toppen