Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Gnopps

Medlem
Jag tänkte vi kunde skryta lite med vem som har sämst resevillkor på jobbet.

På mitt företag måste alla resor vara i ekonomi men eftersom jag jobbar i resebranschen får vi av flygbolagen många rabatterade biljetter. Eftersom vi alltid ska resa billigast möjligt måste vi använda dessa biljetter. De tjänar inga poäng och är flyget fullbokat blir du satt på nästa utan kompensation. Väldigt jobbigt när man vill hem till familjen på fredag eftermiddag. Egentligen får man inte heller komma in i loungen trots guldkort men med ett leende brukar det gå ändå.
Samma gäller hotell där vi ska bo på för resebranschen specialla priser, dessa berättigar aldrig till poäng heller.

Fördelen är att jag kan använda de flesta av dessa priser även privat vilket brukar sänka hotellkostnaden.
 

Marcus01

Medlem
Jag tänkte vi kunde skryta lite med vem som har sämst resevillkor på jobbet.

På mitt företag måste alla resor vara i ekonomi men eftersom jag jobbar i resebranschen får vi av flygbolagen många rabatterade biljetter. Eftersom vi alltid ska resa billigast möjligt måste vi använda dessa biljetter. De tjänar inga poäng och är flyget fullbokat blir du satt på nästa utan kompensation. Väldigt jobbigt när man vill hem till familjen på fredag eftermiddag. Egentligen får man inte heller komma in i loungen trots guldkort men med ett leende brukar det gå ändå.
Samma gäller hotell där vi ska bo på för resebranschen specialla priser, dessa berättigar aldrig till poäng heller.

Fördelen är att jag kan använda de flesta av dessa priser även privat vilket brukar sänka hotellkostnaden.

Jobbar själv i resebranschen och har som grädde på moset också oturen att alltid resa på agentbiljetter, billiga för företaget men för mig som resenär är de hopplösa! Inga poäng, alltid subject to offload, ofta styrd till vissa tider för att kunna komma iväg. Fördelar är som Gnopps skriver möjligheten till speciella erbjudanden i branschen, bättre hotellpriser.
 

Malu

Medlem
Jag känner igen det där från min tid med AD-biljetter och veckopendlande ner till Belgien, Holland, Frankrike och Polen under några år. När jag fick åka business så hamnade jag alltid på sista raden, lite som på nåder... ;)

Numera är läget betydligt bättre när jag reser i mitt eget konsultbolag. Bestämmer och bokar helt själv, möjligen lite beroende av vad mina kunder tycker är OK.
 

niksal

Medlem
Min arbetsgivare inför ny resepolicy. Flyg alltid billigast möjligt, dvs oflexibla ekonomibiljetter. Behöver man köpa ny biljett så gör man det. Berör inte mig direkt men man får endast boka annat än ekonomi om flygningen är över 7 timmar och om man måste gå på arbete utan en natts sömn. Allt skall bokas via Egencia. Det måste väl vara en av de sämre policys som finns?
 

agehall

Medlem
@niksal du får ju iaf boka annat än ekonomi under vissa förutsättningar... Å andra sidan kan det vara en feature om det står billigast möjliga och inte billigast ekonomi i policyn, vilket jag har haft tidigare...
 

niksal

Medlem
Jo, förvisso. Jag blev bara upprörd då jag vid behov kunnat boka retur i SAS Plus pga flexibilitet. Men nu är det förbjudet, dvs alltid billigast möjligt och vid behov ny biljett. Nya resepolicyn kom med en fiktiv beräkning som "bevisade" att detta lönar sig. Man såg en månad i framtiden och visade en enkelbiljett som var billigare än mellanskillnaden mellan billigaste och flexibla biljetten. Att man knappast kan köpa en ny CPH-ARN för 37€ på samma dag som avgången ignorerades totalt.
 

agehall

Medlem
Det är väl bara att börja nyttja policyn till max och visa hur dum den är.. Efter att du köpt ett par tokdyra ekonomibiljetter så kanske firman reviderar sin åsikt.

Jag förstår faktiskt inte hur j-vla puckade travelmanagers kan vara som går på detta när resebyråer säljer in dessa idéer.
 

Stefan62

Medlem
Jag är ok med vår resepolicy. Vi har en onlineresebyrå som ska användas, men eftersom jag i alla lägen kan visa på en lägre kostnad om jag sköter det själv så har det blivit ok. T ex 1800 SEK lägre vid ett tillfälle ARN-CPH-AAR-CPH-ARN och min chef blev förvånad...vid övriga tillfällen handlar det om 800 - 1000 SEK vid mina resor - i huvudsak inom norden. All bonus för hotell och flyg etc tillfaller mig själv.
 

niksal

Medlem
I vårt fall finns det en inköpschef. Samma person bestämmer om datorer, mobiler, kopieringspapper och flygbiljetter. Billigast möjligt går att tillämpa på allt.
 

spritfet

Medlem
Har också blivit påtvingad via egencia och den är säkert jättebra för många på företaget, men inte för mig... Läste faktiskt igenom vår policy och hittade något mycket intressant:

"Flights - Economy class applies for all bookings" - Ord och inga visor kan tyckas, men lite längre fram:

"When arranging for your air travel, it is important to book the lowest flexible rate available"

Hur tolkar ni detta? Det är ju inte superenkelt att hitta flexible tickets i economy, eller?
 
Toppen