Senaste nytt

Har ditt flyg blivit diverted någon gång?

nissefalk

Medlem
Har haft en diversion som faktiskt blev riktigt bra, jag bodde i Bahrain vid tillfället och flög med KLM från Amsterdam via Abu Dhabi och vidare efter en timme med samma flygmaskin till Bahrain, något tekniskt problem som bara kunde fixas i Bahrain så vi flög direkt dit vilket innebar att jag kom hem nästa 5 timmar tidigt....
 

sammyj

Medlem
Skulle till poznan i Polen på ett fabrikesbesök, dimman var så kraftig att det inte ens var lönt att försöka, dom flög till Warszawa istället. Vi hade lite brådis så orka inte vänta på att SAS skulle lösa det utan ner till taxi mot Centralstationen. 3 timmar tåg till warzava sen fick vi jobba hela natten för att hinna då vi skulle hem nästa dag :)
 
1) Skulle lande på Bergen men på grunn av at rullebanene var stengt for landinger fra sør måtte vi lande fra nord. Det blåste mer enn flyet kunne ha som tailwind, så da ble det tur til SVG og overnatting der. Kom fram til BGO med første fly dagen etter.

2) Skulle fly EVE-TRD, men det var tåke på TRD. Sirklet i lang tid, tok en liten tur til (OSD) Østersund for å spise lunch. Men da vi kom tilbake til TRD var det tåke fortsatt. Fløy da til den militære flyplassen på Ørlandet og landet der. Buss til TRD.

3) EVE-TOS-ALF. Dårlig vær i Nord Norge, tok av fra TOS kom ikke ned i ALF, pilotene tok ikke sjansen på å returnere til TOS, og satte turen til Luleå. Overnatting, og LLA åpnet TAXFREE butikken (et lite hjørne) da vi skulle fly til ALF.

4) OSL-EVE. Mye vind på Evenes, gusting 83 knop. Kapteinen informerte om at vi skulle fly til TOS, og det blåste mye der også, men ikke så mye "gusting". Landet der i 0100 på natten og fikk valget mellom hotell eller Hurtigruta. Tok hurtigruta til Harstad, buss til EVE og møtte de passasjerene som valgte hotell når ankom EVE.

5) LPA-SVG. Måtte lande på MAD da et lite barn sluttet å puste utenfor kysten av Portugal. Overnatting i MAD da de ikke hadde avisningsutstyr og Crewet hadde brukt opp tiden sin. Det gikk bra med barnet.
 
Kan berätta om en dubbel-divert. Tror det var runt 2008 och jag och några kollegor var på väg till San Diego från Amsterdam, med byte i Chicago. Hursomhelst, i Chicago var det busväder och vi blev flera timmar sena iväg till San Diego. Väl där så var det så dimmigt så det inte gick att landa. Piloten meddelade att vi skulle åka upp till LA (en mindre flygplats). När vi nästan var framme så får vi höra från cockpit att "nu har dimman lättat så vi vänder tillbaka till San Diego". Men när vi var tillbaka så var också dimman det. Trodde inte det var sant, men vi vände upp mot LA en gång till där vi landade ungefär vid midnatt precis när flygplatsen skulle stänga. Och då hände det roliga att vi skulle bussas ner till San Diego men vårt bagage blev det problem med eftersom personalen var på väg hem. Efter många om och men fick vi dem och var i San Diego vid 5-tiden på morgonen istf 5 på eftermiddagen dagen innan. Gissa om den första konferensdagen var pajad...
 
På väg från Frankfurt till Tirana med Lufthansa tidigare i år när en gammal albansk kvinna kollapsar en bit in i flygningen. Planet vänder om och landar i München där ambulanspersonal står redo och plockar av henne. Tillbaka i luften inom en timme. Vet inte hur det gick för damen men väldigt proffsigt agerat av tyskarna i luften.
 
Jag har faktiskt en till när jag tänker efter. På väg från USA till CPH så fick vi vända tillbaka mot canada efter dryg timme över Atlanten. En Pax som blivit akut sjuk. Vi landande i Gander där en ambulans mötte upp på ett militärflygfält. Tror det är samma flygplats som användes för att ta ner många ankommande plan den 11 sep 2001.

Gander Hosted Stranded 9/11 Passengers : snopes.com
 
Last edited:

Wyll

Medlem
Rolig tråd.

Flög CPH-Cancun samtliga toaletter på planet slutade fungera över Atlanten så blev pit-stop i Toronto. Dock fick piloten bränna bränsle så vi inte skulle råka ut för en heavy landing med alla förseningar det innebär.

Flög EWR-PHL men efter tre landnings försök i dåligt väder avbröts inflygningen och vi flögs till en håla utanför och bussades till PHL. Hade gått snabbare att ta tåget ifrån EWR. Också en av de obehagligaste flygningarna jag gjort.

BKK-HEL blev först till KEMI eller något i norra Finland men under flighten blev det ÅBO. Lokal pressen va på plats då ett så stort plan aldrig tidigare landat i Åbo. Orsaken va vulkanen på Island 2007 eller va det nu va.
 
image.jpg

Skulle på Julmarknad till Hamburg men flygplanet blev diverted från Lübeck till Bremen pga dimma...
Jaja, det var Ryanair.... Skäms....

Tänkte att nu får man för att man åker billigt och att vi får klara oss helt själva. Skulle vi ta tåg, buss eller hyrbil? Tankarna snurrade lika mycket som vi cirklade över Lübeck.
Väll på marken stod, till vår stora förvåning, bussar uppställda där man fick välja att åka till Hamburg eller hela långa vägen till Lübeck. Och för den som inte vet ligger Hamburg mellan Bremen och Lübeck.
Mycket bra service vilket jag inte alls hade förväntat mig av Ryanair.
 

mjulven

Medlem
Flög EWR-ATL i somras. Vi fick cirkla några gånger på vägen ner pga dåligt väder på ATL vilket gjorde att en lång kö bildades. Till slut får kaptenen nog och ropar ut att vi ska tillbaka till IAD för att tanka. Efter att ha tankat planet väntat på land på ny slotttid så kom vi till sist fram 3,5 timmar sent. Hade 3 timmars bytestid på separat biljett. Som tur var det planet 1,5 timme sent i sin rotation. Så det löste sig.
 
Toppen