Senaste nytt

Glömt passet, kommer jag hem?

Det vore intressant om det är någon som kan dela erfarenheter där det skapat problem och man inte kommit hem pga att passet är borta/inte med. Dom knorra lite mot en kollega på pga flyg till Norge från Tyskland för något år sedan men han kom med.
 

Agö

Medlem
Det vore intressant om det är någon som kan dela erfarenheter där det skapat problem och man inte kommit hem pga att passet är borta/inte med. Dom knorra lite mot en kollega på pga flyg till Norge från Tyskland för något år sedan men han kom med.
Det är bara att söka runt på forumet, finns en massa trådar. Här t.ex.

Passproblem, behöver jag pass för resa till Polen? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Såldes räcker det med nationellt ID-kort eller annan giltig identitetshandling när man kör bil i Sverige och innehar ett giltigt körkort.
Haha, nej - så kan man inte läsa en lag. Du är skyldig att ha med dig körkort när du kör bil. Att du sedan inte straffas för det under andra förutsättningar är en annan femma.
 

RickardG

Medlem
Nu är det fem timmar sen senaste posten från @RickardG, ska vi anta att beväpnade belgiska specialstyrkor stormade planet innan det hann lyfta från Bryssel så att han nu sitter i en mörk cell och förhörs om sin verkliga identitet?
Haha nej jag höll låg profil tills vi hade lyft :)


Han har nog kommit hem och följer doktorns råd ;)
http://www.businessclass.se/forum/posts/467470/
Det var ett till 100% korrekt antagande. Det konsumerades en del starka drycker vid hemkomst, naturligtvis efter godnattsagorna, och efter det lät jag BC vila en stund :rolleyes:
 

jerixon

Medlem
Jag har alltid nationellt ID kort också i plånboken, helt enkelt så otroligt smidigt och bra.
Reser man mycket inom norden som mig så får man sällan visa ID, men det är otroligt skönt att veta att det alltid ligger där i plånboken :)
 

RickardG

Medlem
Ska du vidta någon omedelbar åtgärd @RickardG ? Fixa nationellt ID-kort?
Nej vad kan gå fel? Det går ju alldeles utmärkt att resa utan ID :rolleyes:

Det blir nog nationellt ID trots allt, jag har tidigare känt att det bara är ytterligare ett dokument att hålla reda på och förnya. Körkort i Norden och pass utanför Norden har alltid fungerat bra, men sånt här kan få en att omvärdera...
 

Nemo

Medlem
I ett forum som delvis handlar om att skaffa så många kort som möjligt, förvånar det mig att en del önskar färre reserelaterade kort (genom att kombinera körkort med id-kort med schengen-pass). Borde inte det Nationella ID-kortet sitta perfekt i korthuset?

Att det svenska körkortet, förutom att det visar på godkända trafikkunskaper, går att använda som id-kort inom landet är egentligen en anomali. Jag kan tex inte använda min jaktlicens som id-kort.
 
  • Gilla
Reactions: doc

dino_81

Medlem
Haha, nej - så kan man inte läsa en lag. Du är skyldig att ha med dig körkort när du kör bil. Att du sedan inte straffas för det under andra förutsättningar är en annan femma.

Kanske uttryckte jag mig lite otydligt men vad jag ville få fram är att det absolut går för den som vill att rationalisera bort körkortet ur plånboken så länge man har en annan giltig identitetshandling med sig, expempelvis ett nationellt id-kort.

Skyldighet eller ej, så länge din identitet genast kan fastställas, riskerar man inte penningböter vid körkortskontroll i Sverige. Identitet fastställs genast genom att visa upp sitt nationella id-kort.

Kanske krockar en kriminologstudernades devis inget brott utan straff med en jurists dito? :)

För att inte gå allt för OT i tråden vill även jag framhålla det nationella id-kortets fördelar när det gäller att styrka sin nationalitet när man reser i inom EU - smidigare format än passet och känns betydligt mer hållbart.

Enda nackdelen torde som tidigare nämnts att det inte fungerar i automatiserade passkontroller. Jag kan heller inte riktigt förstå varför att det är dyrare än ett pass?
 

dino_81

Medlem
Funkade att flyga CPH-ARN med mitt körkort.

Det kan ha att göra med att det råder passfrihet mellan de nordiska länderna. Vid resa mellan nordiska länder och om ex. vill se vem du är (utan att stryka nationalitet) räcker således körkort utfärdat av något av de nordiska länderna.

Vill minnas att även svensk körkort räcker vid den skärpta gränskontrollen mellan Danmark och Sverige?
 
Toppen