Senaste nytt

Fullt med specialbagage på vår flight hem från Polen. SAS kan inte skicka hem min cykel.

Nemo

Medlem
ABAA67CF-06CD-4B68-80BA-6B7D499A22D4.jpeg
Jag förstår inte.

Har du packat ihop cykeln så att den är som en vanlig resväska?
Jag gissar att @Juancarlos har en cykeltransportväska, liknande denna (finns fler märken). Bild tagen från Cykeltransportväskor | Thule | Sverige
Det går att hyra en cykeltransportväska på exvis Arlanda. Cykel flightcase - Airshells®
 

Nemo

Medlem
Från 1 maj 2018 nya regler på SAS om att man behöver registrera specialbagage i förväg. Däremot kan jag inte se varför passageraren alltid måste befinna sig i samma flygplan som bagaget. Tvärtom skriver SAS i infon om att ibland åker specialbagaget med en annan flight.

Special baggage - SAS

Owing to the different and limited capacities of the holds of different aircraft types, and because of other rules applied by our partners, we cannot guarantee that your special baggage will always accompany your flight.

You need to register your bicycle in your booking prior to departure. If you have booked directly with us at SAS, complete the form in the link below. If you have booked through a travel agent, please contact them. Register special baggage here
On smaller types of aircraft (our CRJ aircraft types), we only accept bicycles on a standby basis
.”
 

mha321

Medlem
Vad gäller baggage på samma flight så säger väl reglerna för vanliga baggage att man inte får planera och *veta i förväg* att baggage ska gå på en annan flight. Däremot händer det ju med jämna mellanrum att det missar en connection eller helt enkelt inte får plats - men då vet passageraren inte om det i förväg och har framförallt ingen påverkan på att det går på annan flight eller vilken. Detta naturligtvis av säkerhetsskäl. Motsvarande regler gäller ju säker specialbaggage.
 

fcx

Medlem
Just med SAS är det ju extra komplicerat, eftersom det inte är klart vad som är specialbagage och vad som inte är det. Numera finns det ju inga måttbegränsningar på vanligt incheckat bagage så när en väska blir för stor för att räknas som väska är inte specificerat.

Specialbagage i form av djur/vapen/etc är ju dock tydligt, men det är inte fallet här.
 

Juancarlos

Medlem
Från 1 maj 2018 nya regler på SAS om att man behöver registrera specialbagage i förväg. Däremot kan jag inte se varför passageraren alltid måste befinna sig i samma flygplan som bagaget. Tvärtom skriver SAS i infon om att ibland åker specialbagaget med en annan flight.

Infördes dessa regler tillsammans med borttagandet av extra bagage på light produkten för Goldstatus innehavare? Dessa nya specialbage regler var helt nya för mig och jag trodde att incheckningspersonalen skojade när vi checkade in igår. Måste orsakat en hel del ståhej för golfresenärer kan jag tänka mig som inte bokat golfbag som specialbagage sen dessa infördes i maj.
 

Hachans

Medlem
Infördes dessa regler tillsammans med borttagandet av extra bagage på light produkten för Goldstatus innehavare? Dessa nya specialbage regler var helt nya för mig och jag trodde att incheckningspersonalen skojade när vi checkade in igår. Måste orsakat en hel del ståhej för golfresenärer kan jag tänka mig som inte bokat golfbag som specialbagage sen dessa infördes i maj.

Nej. Det var inget samband med de reglerna, men de nya reglerna infördes just för att undvika såna här situationer där många kommer med specialbaggage och flygbolaget inte är förberett på det.
 

Mr Basic

Medlem
Om jag förstår detta rätt så har SAS i detta fall gjort rätt men arrangören fel? För detta betyder väl att man inte kan boka sin cykel på just CRJ-planen.
Tyvärr kan jag inte se att SAS har gjort/gör rätt här?
Om man bokar in och betalar för 2 cyklar och bokningen går igenom måste man väl kunna lita på att det stämmer? Att meddela vid incheckningen ”att ngt blivit fel” och sedan lägga det på resenären känns helt orimligt.
Självklart kan det bli fel men det handlar ju om hur man sköter/löser det. SAS borde i samma veva sagt att cykeln kommer ”hem” med första tillgängliga flyg.
 
Tyvärr kan jag inte se att SAS har gjort/gör rätt här?
Om man bokar in och betalar för 2 cyklar och bokningen går igenom måste man väl kunna lita på att det stämmer? Att meddela vid incheckningen ”att ngt blivit fel” och sedan lägga det på resenären känns helt orimligt.
Självklart kan det bli fel men det handlar ju om hur man sköter/löser det. SAS borde i samma veva sagt att cykeln kommer ”hem” med första tillgängliga flyg.
Sant, jag menade att de skriver att de bara tar cyklar som standby på små flyg. Om jag förstår det rätt är också en arrangör som trådskaparen bokat via. Så en himla soppa
 
Toppen